Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet Föreställnings- förmåga
Bristande Impulshämning Avleds av nya intryck och tankar. Avleds av nya intryck och tankar. Uppfylld av egna tankar och idéer. Uppfylld av egna tankar och idéer. Intensiv, djärv och kreativ. Intensiv, djärv och kreativ. Svänger i humöret. Svänger i humöret. Svårt att ta besvikelser eller ett nej. Svårt att ta besvikelser eller ett nej. Snabba reflexmässiga reaktioner. Snabba reflexmässiga reaktioner. Motorisk oro, brister i motorisk precision. Motorisk oro, brister i motorisk precision. Oöverlagda handlingar. Oöverlagda handlingar.
Svårigheter Att Anpassa Aktivitetsnivån Till Situationen Uthållighetsproblem. Uthållighetsproblem. Svårt att hålla lagom energi till uppgiften. Svårt att hålla lagom energi till uppgiften. Varvar dagdrömmande med uppvarvad. Varvar dagdrömmande med uppvarvad. Kraftig varierad funktionsnivå över dagen, från dag till dag. Kraftig varierad funktionsnivå över dagen, från dag till dag. Dygnsrytmrubbningar och sömnstörningar. Dygnsrytmrubbningar och sömnstörningar.
Svagt Belöningssystem Söker omväxling och spänning. Söker omväxling och spänning. Undviker det monotona och har svårt med motivationen för det som de själva inte valt eller som är lustfyllt. Undviker det monotona och har svårt med motivationen för det som de själva inte valt eller som är lustfyllt. Kort uthållighet och svårt med långsiktiga mål. Kort uthållighet och svårt med långsiktiga mål.
Arbetsmetod Asperger Struktur Struktur Tydlighet Tydlighet Regler Regler
De sju frågorna Vad skall jag göra Vad skall jag göra Var skall jag vara Var skall jag vara När skall jag vara där När skall jag vara där Med vem skall jag vara där Med vem skall jag vara där Hur mycket skall göras Hur mycket skall göras Vilken ordning Vilken ordning Och sedan Och sedan
Adhd - pedagogiska principer Tydligt avgränsade arbetsuppgifter Tydligt avgränsade arbetsuppgifter Intresseväckande arbetsuppgifter Intresseväckande arbetsuppgifter Tydligt avgränsade instruktioner Tydligt avgränsade instruktioner Ge hjälp att hitta Ge hjälp att hitta Ge hjälp att fokusera på materialet Ge hjälp att fokusera på materialet
Pedagogiska principer Ge stöd att genomföra saker Ge stöd att genomföra saker Förstärk, beröm och belöna Förstärk, beröm och belöna Korta arbetspass Korta arbetspass Minska störningsmomenten Minska störningsmomenten Arbeta ofta i liten grupp eller enskilt Arbeta ofta i liten grupp eller enskilt
Generella principer vid beteendeproblem Vad är mest väsentligt Vad är mest väsentligt Positiv omformulering Positiv omformulering Gör en överenskommelse Gör en överenskommelse Förhållningssätt handikapp Förhållningssätt handikapp Förbered dig på situationen Förbered dig på situationen Var tydlig Var tydlig
Generella… Beröm och belöna Beröm och belöna Avbryt oönskat beteende Avbryt oönskat beteende Undvik att trappa upp konflikter Undvik att trappa upp konflikter Kräv handledning för dig själv Kräv handledning för dig själv