Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarskap i klassrummet
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Utforska – Upptäcka – Bli inspirerad Inger Edebro Sikström Bibliotekschef Umeå Det norske bibliotekmöte i Hamar
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Supported Employment & Customized Employment
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Kommunikation.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Introduktionsdag i Neuropsykiatriska funktionsvariationer och diagnoser Solna Stadshus Lena Wallmark Leg Psykolog
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Att samtala med ungdomar om tobak
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Bedömning.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Hantera en kronisk sjukdom
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Att sluta röka hasch Vad händer då?
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Linköpings universitet
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Förändring – hot eller möjlighet?
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Kreativitet & beteende
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
KONFLIKTER.
Bemötande och förhållningsätt
Hur du hittar elevernas styrkor
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VÄNSKAP KÄNNER INGA GRÄNSER Som frivillig inom Röda Korset.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Coaching.
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING
Psykiskt funktionsnedsättning
Grafisk design FORMEN.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Funktionsvariationer
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet Föreställnings- förmåga

Bristande Impulshämning Avleds av nya intryck och tankar. Avleds av nya intryck och tankar. Uppfylld av egna tankar och idéer. Uppfylld av egna tankar och idéer. Intensiv, djärv och kreativ. Intensiv, djärv och kreativ. Svänger i humöret. Svänger i humöret. Svårt att ta besvikelser eller ett nej. Svårt att ta besvikelser eller ett nej. Snabba reflexmässiga reaktioner. Snabba reflexmässiga reaktioner. Motorisk oro, brister i motorisk precision. Motorisk oro, brister i motorisk precision. Oöverlagda handlingar. Oöverlagda handlingar.

Svårigheter Att Anpassa Aktivitetsnivån Till Situationen Uthållighetsproblem. Uthållighetsproblem. Svårt att hålla lagom energi till uppgiften. Svårt att hålla lagom energi till uppgiften. Varvar dagdrömmande med uppvarvad. Varvar dagdrömmande med uppvarvad. Kraftig varierad funktionsnivå över dagen, från dag till dag. Kraftig varierad funktionsnivå över dagen, från dag till dag. Dygnsrytmrubbningar och sömnstörningar. Dygnsrytmrubbningar och sömnstörningar.

Svagt Belöningssystem Söker omväxling och spänning. Söker omväxling och spänning. Undviker det monotona och har svårt med motivationen för det som de själva inte valt eller som är lustfyllt. Undviker det monotona och har svårt med motivationen för det som de själva inte valt eller som är lustfyllt. Kort uthållighet och svårt med långsiktiga mål. Kort uthållighet och svårt med långsiktiga mål.

Arbetsmetod Asperger Struktur Struktur Tydlighet Tydlighet Regler Regler

De sju frågorna Vad skall jag göra Vad skall jag göra Var skall jag vara Var skall jag vara När skall jag vara där När skall jag vara där Med vem skall jag vara där Med vem skall jag vara där Hur mycket skall göras Hur mycket skall göras Vilken ordning Vilken ordning Och sedan Och sedan

Adhd - pedagogiska principer Tydligt avgränsade arbetsuppgifter Tydligt avgränsade arbetsuppgifter Intresseväckande arbetsuppgifter Intresseväckande arbetsuppgifter Tydligt avgränsade instruktioner Tydligt avgränsade instruktioner Ge hjälp att hitta Ge hjälp att hitta Ge hjälp att fokusera på materialet Ge hjälp att fokusera på materialet

Pedagogiska principer Ge stöd att genomföra saker Ge stöd att genomföra saker Förstärk, beröm och belöna Förstärk, beröm och belöna Korta arbetspass Korta arbetspass Minska störningsmomenten Minska störningsmomenten Arbeta ofta i liten grupp eller enskilt Arbeta ofta i liten grupp eller enskilt

Generella principer vid beteendeproblem Vad är mest väsentligt Vad är mest väsentligt Positiv omformulering Positiv omformulering Gör en överenskommelse Gör en överenskommelse Förhållningssätt handikapp Förhållningssätt handikapp Förbered dig på situationen Förbered dig på situationen Var tydlig Var tydlig

Generella… Beröm och belöna Beröm och belöna Avbryt oönskat beteende Avbryt oönskat beteende Undvik att trappa upp konflikter Undvik att trappa upp konflikter Kräv handledning för dig själv Kräv handledning för dig själv