Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl 1315-16, 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl 1315-1600,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Skola och arbetsliv i samverkan
KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Outline för dagens övning
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nationer, ideologier och folkmord genom
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att skriva projektplan
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Specialpedagogik Ht 12

Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl , 12:131 Ventilering 12 januari 2013, sal 12:131

Kontakta handledare i god tid Tidsramar Handledarens roll Former för diskussion och återkoppling Frågor kring bedömningen/examinationen

Se senaste version (kontinuerlig uppdatering sker) Varje institution har sina regler. Detta dokument utgör denna institutions policy. Se det som en manual, en hjälpreda, något att luta sig emot

En annan inbördes ordning mellan de olika delarna av examensarbetet än det som beskrivs i manualen är tillåten. Motivera i så fall varför.

Inre koherens – ”en röd tråd” genom arbetet Litteraturöversikt Frågeställningarnas utformning. Bl a frågeställningarna styr koherensen. Konsekvent referenssystem ( s 31 ff) Sidhänvisningar ska finnas med (med vissa undantag )

En undertitel ska klargöra studiens tema ytterligare Undvik alltför lång titel eller undertitel

Innehållsförteckningen ska börja på ny sida och ha en egen formaterad rubrik. Skapas automatiskt av word på grundval av s k formatmallar för rubriker. Förformaterat i den elektroniska mallen Se studentportalen

En personlig presentation Gör dig och ditt intresse synligt för läsaren. En motivering av ämnesvalet.

Syfte: Att visa att ditt tema har en giltighet och relevans i världen utanför dig själv. Avgränsa tydligt problemområdet! Bör mynna ut i en första, allmän formulering av uppsatsens syfte och huvudfrågeställning, vilket senare kommer att specificeras Se frågorna på s 8! Tänk igenom dessa innan du sätter igång med uppsatsen!

Syfte: Att underbygga, vidareutveckla och kvalificera den huvudfråga som bakgrunden mynnar ut i. Vilka perspektiv bildar utgångspunkt? Exempel: ”Mobbning”. Varje tema/kunskapsområde brukar ha ”sina” perspektiv, alla perspektiv är inte relevanta på alla kunskapsområden. Ej enbart refererande, utan även diskuterande.

-Vilka vetenskapliga studier finns? -Ska vara tematiskt ordnad Se frågorna, s 9.

Teori: Ett sammanhängande system av begrepp som hänger samman med varandra, med en sammanhängande begreppsapparat. T ex Vygotsky/Piaget Krav: Att redogöra för den egna studiens teoretiska utgångspunkter och att de ska komma till användning i uppsatsen Se frågorna, s 13.

Vetenskaplig grund, så nära originaltexten som möjligt. Gråzon: Myndighetsrapporter av olika slag (gäller även styrdokument av olika slag).

Den frågeställning som formulerades i Bakgrund ska nu formuleras tydligare. Syftet bryts ner till mer preciserade frågeställningar. Frågeställningarna är av avgörande betydelse för examensarbetet. Formulering av syfte och frågeställningar, se s 17.

Ändamålsenlighet m a p frågeställningarna Kvalitativ eller kvantitativ? Vilka slags data behövs? Motivera val av metod – teoretiskt och praktiskt Överväg för- och nackdelar med olika metoder, samt gör etiska överväganden Ange alternativ metod Redogör för hela bearbetningsprocessen och proceduren Skilj på bearbetning och analys Analys: en innebär en granskning av data utifrån vissa begrepp, teorier eller perspektiv. Se frågorna s 22 Reliabilitet och validitet

Kan hållas ihop i ett kapitel eller delas upp i två. Kan vävas samman. Men läsaren ska kunna avgöra vad som är en beskrivning och vad som är en analys. Strävan mot objektivitet Fokus på för frågeställningen relevanta data En beskrivande sammanfattning av resultaten Läsaren ska själv i viss mån kunna bedöma de resultat som presenteras Kategorisering (analytiska kategorier) där sådan är möjlig och meningsfull

En förlängning av analysen, här diskuteras på ett friare sätt det som framkom i analysen – en tolkning av resultaten Hur kan resultaten tolkas? Koherenskravet: Att göra den röda tråden synlig

Examensarbetet i ett vidare perspektiv. Ett resonemang i friare form av det studien kommit fram till, i relation till framtida forskning eller till den allmänna debatten Även normativa aspekter kan tas upp här.

Hänvisningar till olika källor ska ske systematiskt, enligt ett enhetligt tillämpat system Sidref ska finnas med om källan är ett självständigt verk En beskrivning av de olika systemen finns på s 31ff.