Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Advertisements

Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Plan för utvärdering av kommunalisering av hälso- och sjukvårdsinsatser i ordinärt boende i Norrbottens län Bakgrund Nationellt regeringsbeslut 2010 (SOU.
PROM Projekt för ökad patientmedverkan i SWEDEHEART Mona From Attlebring Användarmöte Vårmötet 2013.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Ledarskapsutbildning (3.5 hp)
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
MTFD Presentationsmall: tips & tricks
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Rondundervisning på läkarprogrammet
Gymnasiearbete 100 p.
På jakt efter en smartare välfärd
Fysisk aktivitet på recept – FaR®
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Preliminär Verksamhetsplan 2018
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Det kan bara du svara på. Vägen till målet finns på Ledarskapsön.
Vård- och omsorgscollege organisation
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Samordnad vård och omsorgsplanering
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Malmö högskola - försöksverksamhet med
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
Enhetsaudits och andra verktyg –
Brås arbete med situationell brottsprevention och nätverket Säkra platser Johan Wahlgren Enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete, UBA.
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Fysisk aktivitet på recept – FaR® i Region Uppsala
Informationsgången i olika vårdkedjor
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Utredning för vårdkedjan förvärvade hjärnskador
NPÖ Blekinge.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Samordnad individuell plan (SIP)
Svenska Spels Forskningsråd i samarbete med U-FOLD
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Använd naturen för ökat välbefinnande & hälsa
Varför? Nytt sjukdomsmönster - fler lever med långvarig sjukdom
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Funktionhinderpolitisk plan
Nätverket för barn-och elevhälsan
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan med universitet och högskolor ki.se/ckuki.se/cku Studentenhet med peer learning - en handledningsmodell för studenter vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Pedagogiskt samarbete mellan Centrum för klinisk utbildning (CKU) och Karolinska Universitetssjukhuset Projektledare: Camilla Tomaszewski, RN, MSc, Lecture Katarina Brochard, RN, MSc, Lecture

Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan med universitet och högskolor ki.se/ckuki.se/cku Studentenhet med peer learning Studenter handleds i par av en handledare för att främja peer learning. Studenterna tar delansvar för ett begränsat antal patienter/personer, planerar, organiserar och genomför omvårdnad under handledning. Studenten följer patienter/personer under vårdtiden och får en helhetssyn över patienter/personer behov och omvårdnad. Studenten samarbetar med andra yrkeskategorier.

Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan med universitet och högskolor ki.se/ckuki.se/cku Hur gick vi tillväga? Samverkan utbildningssamordnare KS Identifiera intresserade vårdenheter  9 vårdenheter  Möte en gång/månanden  Referensgrupp

Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan med universitet och högskolor ki.se/ckuki.se/cku Resultat Ökat antal studenter Skapat en struktur med hjälp av stöddokument, mallar, pedagogiska verktyg – Studenterna ansåg rådde en god pedagogisk atmosfär – Handledarna ansåg att peer learning underlättar stud. utveckling av självständighet, problemlösande förmåga och att uppnå kursmålen – AKA ansåg framtagna dokument som relevanta, peer learning och schemalagd återkoppling, loggbok fungerat övervägande väl.

Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan med universitet och högskolor ki.se/ckuki.se/cku Att utveckla vidare Pedagogiskt stöd till handledarna Nätverksträffar till AKA Webbaserat stöd ”Varumärksskydda” (pedagogiska grundidéer, kriterier, enhetliga definitioner etc.) Beskriva Peer learning som metod