DIVISION Landstingsdirektörens stab Effektiv vård SOU 2016:2 Göran Stiernstedt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektivare vård Vårdsamverkan Skaraborg Stockholm
2016 års forsknings- och innovationspolitiska (FUI) proposition  SKL företräder nationella forsknings- och innovationssystem i kommuner, landsting och.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektivare vård Kompetensutvecklingsdagar MAS Barkarby.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
(Landstingsstyrelsen )
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Göran Stiernstedt Anna Ingmanson Daniel Zetterberg
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Nulägesrapport Delregionala samverkansorganet Nordost
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Delregionaltmöte Nordväst
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Nu bildar vi region i Dalarna
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering.
Länsgemensam ledning i samverkan
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge - med mål att ge bästa möjliga förutsättningar för invånare och medarbetare.
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Avdelningen för vård och omsorg
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Utredningen om ekologisk kompensation
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Mobila närvård – nuläge och framtid Karin Fröjd Regional projektledare
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Rapport från Temagrupp Psykiatri
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

DIVISION Landstingsdirektörens stab Effektiv vård SOU 2016:2 Göran Stiernstedt

DIVISION Landstingsdirektörens stab Uppdraget -Belysa viktiga effektivitetsproblem och utvecklingsområden -Ge förslag på åtgärder som kan vidtas på nationell, regional och lokal nivå för att säkerställa att professionernas resurser kan användas på ett mer ändamålsenligt och effektivt sätt -2 års utredningstid, 2014 och Effektiv vård- Slutbetänkandet -Utredningen lämnar sammanlagt - 26 förslag - 11 rekommendationer - ett hundratal bedömningar

DIVISION Landstingsdirektörens stab Utredningens förslag och rekommendationer

DIVISION Landstingsdirektörens stab Nya styrande principer Vården ska ges nära befolkningen via öppen vård Vård som inte kan tillgodoses i öppen vård ges som sluten vård Sluten vård kan ges på vårdinrättning eller på annan plats Det behövs en omfördelning av resurser från sjukhusvård till primärvård, bl.a. genom att sjukhusbunden vård i större utsträckning verkar utanför sjukhuset. Sverige är ”sjukhusfixerat”

DIVISION Landstingsdirektörens stab Primärvårdens uppdrag Ett nationellt uppdrag för primärvården Primärvården ska: Vara befolkningens första kontakt med vården Vara lätt tillgänglig hela dygnet Ansvara för förebyggande, diagnostik, behandling, rehabilitering för de allra flesta vårdbehov Ansvara för akut hälso-och sjukvård som inte kräver vård på sjukhus – För akut hälso-och sjukvård på sjukhus krävs remiss om inte särskilda skäl föreligger

DIVISION Landstingsdirektörens stab Nytt ramverk för primärvårdens organisation Primärvården organiseras i allmän och riktad primärvård. Den riktade primärvården ska – organiseras för äldre med omfattande behov, gemensamt med kommunernas vård och socialtjänst. – undantas från skyldighet att organisera primärvården i form av vårdvalssystem Den allmänna primärvården oförändrad

DIVISION Landstingsdirektörens stab Sammanhållen sjukvård och socialtjänst Landsting och kommuner ska ha gemensam plan (på utförarnivå) Gemensamma skrivningar i HSL och SoL föreslås – Landsting och kommuner ska organisera den riktade primärvården, kommunernas hälso-och sjukvård och socialtjänsten för äldre med omfattande behov så den utförs gemensamt – Syfta till att ge individen en sammanhållen vård och socialtjänst Landsting och kommun får organisera gemensam verksamhet så att den enskilde kan välja utförare av sammanhållen vård och socialtjänst – Om man är överens – ”tar hand om hela mig” Om kommun och landsting är överens får kommunen överta skyldigheten att erbjuda läkarvård i samband med vård som ges i SÄBO eller hemsjukvård

DIVISION Landstingsdirektörens stab Gemensamt beslutsfattande mellan landstingen När det är motiverat av kvalitets-eller effektivitetsskäl ska samtliga landsting gemensamt planera och utföra en uppgift – Landstingen bör finna former för vilka uppgifter som kan och bör lösas gemensamt ex: ej lösa en uppgift själv, ej geografisk anknytning Om samarbetet mellan landstingen inte gett resultat inom två år föreslår utredningen att regeringen ska överväga lagstiftning för bland annat vilka situationer som kräver samarbete. Ex: nationellt hälsobibliotek, luftburen sjuktransport

DIVISION Landstingsdirektörens stab Minskad detaljstyrning Vårdgarantin föreslås bli professionsneutral och omfatta medicinsk bedömning (inte läkarkontakt) inom 3 dagar Huvudmännen bör: – minska detaljkrav i ersättningssystem, – Rensa i styrningen tex policys, handlingsplaner osv Staten bör – Minska den juridiska detaljstyrningen av hälso-och sjukvården Koordinerad styrning – En nationell konsultationsordning med fasta möten på politisk toppnivå mellan regeringen och samtliga landsting och regioner

DIVISION Landstingsdirektörens stab Mindre ”krångel” Regeringen bör utreda hur lagkrav på läkarintyg kan göras professionsneutral Delegering av läkemedelshanteringen bör vara lika oavsett vårdnivå – Idag kan delegering ske från sjuksköterska till undersköterska i öppen vård. Bör även möjliggöras i sluten vård Ta bort signeringskravet i journalerna Regeringen se över befintliga regler för planering på individnivå i syfte att förenkla och skapa överblick för såväl personal, patienter och brukare.

DIVISION Landstingsdirektörens stab Den administrativa bördan De flesta av utredningens förslag syftar till minskad administrativ börda I betänkanden ska alltid de administrativa effekterna redovisas Myndigheterna ska – minska den administrativa bördan – Tex: Samordning och begränsning av intyg – Se till att de administrativa konsekvenserna begränsas – Tex: Vid tillsyn eller vid krav på uppgiftslämning Huvudmännen bör belysa de administrativa konsekvenser vid beslut som rör verksamheten

DIVISION Landstingsdirektörens stab Ändrade arbetssätt Samtliga hälso- och sjukvårdens verksamheter bör analysera och vid behov ändra arbetssätten med ledning av följande principer. 1. Utgå från vad som kan göras för att öka nyttan för patienten och se patienten som medskapare. 2. Utgå från vad som kan göras för att öka den personliga kontinuiteten. 3. Inför produktions- och kapacitetsplanering och utveckla samlad schemaläggning. 4. Sök ständigt rätt fördelning av arbetsuppgifter. 5. Planera hur ökad effektivitet ska nyttogöras. Ex: Överväg att öka undersköterskor och sekreterare och minska läkare och sjuksköterskor på sjukhusen Ex: Lösningar som bättre belönar arbete på obekväm arbetstid och som samtidigt kan erbjuda arbetstidsförkortning med oförändrad lön.

DIVISION Landstingsdirektörens stab Verksamhetsstöden En gemensam vision för utvecklingsarbete avseende informationshantering i hälso-och sjukvården Huvudmännen bör fatta gemensamma beslut om verksamhetsstöden som möjliggör information över huvudmannagränser Regering och huvudmän – Bör göra en bred satsning på verksamhetsstöden – Ska gemensamt finansiera ett nationellt hälsobibliotek Socialstyrelsen ska ta ansvar för utveckling och förvaltning av den nationell informationsstrukturen Ett nationellt center för informationsstruktur och informatik ska bildas med hemvist SKL

DIVISION Landstingsdirektörens stab Kompetensförsörjning Nationell samordning gällande kompetensförsörjning. Staten ska utreda – Utformningen av sjuksköterskeutbildningen – Tjänstgöring inom primärvården för ST-läkare Socialstyrelsen ska fastställa nationella kompetenskrav för undersköterskor och vårdadministratörer