En bild…och tusen ord. Om kreativt och kritiskt skrivande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Lucia -12 Vi ska göra världens bästa Luciakonsert
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
”Service i Världsklass”
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Del 1: Språkets uppkomst
Epikuréerna, hedonism och döden
Mattebana i Holmedal.
Hela skolan sjunger! Hej sång Vi cyklar runt i världen Regn Höstkanon
Ta ställning och handla!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
How to learn a Second Language?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Intelligens Förnuft och känsla.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Människan och naturens samverkan med varandra.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Göran Svanelid.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Torsdag.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
2 Timoteus 3:16-17 Söndag 5 februari 2017 Motala Baptistförsamling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Hållbar utveckling.
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Presentationens avskrift:

En bild…och tusen ord. Om kreativt och kritiskt skrivande.

Tänker han på druvorna?

Jag undrar vad de talar om Det ringlar en å genom landskapet så grön och glittrande skön Fåren bräker vid skogens kant Skogen som just vaknat upp. Vinden bär med sig en ljuvlig doft Kanske från huset vid ån. Två människor sitter bland fåren Jag undrar vad de talar om.

Textanalys ” det ringlar en å” ”så grön och glittrande skön” ”Fåren bräker vid skogens kant” ”Skogen som just vaknat upp” ”Vinden bär med sig en ljuvlig doft”

Jag undrar vad de talar om?

Vad händer när man lär sig något? Den grundläggande egenskap hos människan som gör henne så läraktig är hennes förmåga att kommunicera och att skapa mening eller innebörd i det hon hör, ser och gör. Vi lämnar många situationer med bestående intryck som vi tar med oss och aktualiserar i framtiden. Exakt när vi gör det kan inte helt förutses. Det är något som uppstår och som växer fram ur vårt sätt att uppmärksamma vad som händer runt omkring oss. (Säljö 2005 s 226).

Literacy

”There are common literacy events in classrooms, times when books are taken out, times when they are put away. There are times for reading, times for writing”. D.Barton (2007 s 179)

Ways with words: Language, Life And Work in Communities And Classrooms Shirley Brice Heath (1983)

”broader cultural conceptions of particular ways of thinking about and doing reading and writing in cultural contexts”. Brian Street (2000)

”Det är inte skrift i sig som ger kognitiva effekter (förmåga att hantera logiska uppgifter, problemlösningar o.s.v.) utan det är skolan som institutionell miljö som är avgörande”. Schribner & Cole (1981)

Pedagogik för förtryckta Palo Freire (1971)

Mitt språk Mitt språk är som en maläten bok. Sagan i boken är levande utvecklad och fullständig. Men utanpå är den dammig, sönder och färglös Ingen tar sig tid att läsa en grå, trist bok. Jag måste skapa ett nytt omslag Så omvärlden hittar boken Öppnar dörren till den levande sagan Lotta

Kritisk literacy (eng. critical literacy)

Kritiskt literacyperspektiv Det är också nödvändigt att eleverna utveckla sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. (Lgr 11, s 9)