Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Docent i pedagogiskt arbete, FD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
Läroplansträff Välkomna!.
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
The big 5 1.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att synliggöra lärande
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi och vem är jag?
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Resultat av klassrumsbesök
Bedömning Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
DET-Uppgifter.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Svenska – skriva berättelser
Grammatik gemeinsam lernen
Begreppet undervisning
Identitet Sömnadsprojekt
Att tänka på inför samverkan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen

Twitter: torsdagar 20:00-21:00

Utveckla kreativitet och intresse att skapa Ta egna initiativ Arbeta undersökande och problemlösande Skapa förståelse Kritiskt granska Bildämnets Syfte

2.2 Kunskaper Kan lösa problem Kan omsätta idéer till handling Kan lära Kan utforska Kan använda kritiskt tänkande Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer

Bild för lärandets skull Winner & Hetland Wiliam bubblare

Wiliam Källa: all forskning nånsin Kollaborativt lärande

Att skilja på lärandemål och lärandeaktivitet

Lgr11 Vad vi ska göra med det

Lärandemål Vilken information är det viktigt att jag inte ger eleverna, för att optimera deras lärande?

Ju tydligare man är med vad man vill ha, desto troligare är det att man får det, men desto mindre sannolikt är det att det är meningsfullt. Kleinblå

Lärandeaktivitet: kollage

Lärandemål: kollage

Effektiv feedback är feedback som omgående ökar kvaliteten på elevernas arbeten Tänk alla TIMMAR har jag lagt på att ge skriftlig respons, och sedan besviket sett att den inte har gett någon som helst effekt!

Feedback som funkar 3 frågor -specifik -nära i tid -genererar tänkande -ger mer arbete till mottagaren än till avsändaren -arbetet sker på lektionstid

Näsa för kvalitet Om vi tydliggör framgångskriterierna för alla elever så kan alla elever nå framgång

Studera andra elevers arbeten rangordna kvalitet framgångsfaktorer jämföra skriva lista gör såhär gör inte såhär formulera sig

Ökade kvaliteten på elevernas arbeten? på elevernas arbeten? hade det inte varit enklare att ge eleverna en färdig lista? kuggfråga:

Fel, Fel! skärmdump från svt öppet arkiv

Refuge Wear- Habitent, Lucy OrtaHolken, Victor Marx Självporträtt,Katarina Pirak-SikkuDen vidrige (detalj), John Jacobsson

Elever som aktiva lärresurser Kollaborativt lärande: Individuellt ansvar Gruppmål

Analysera analysen (enligt Lgr11) UttryckInnehållFunktion Egna erfarenheter Andra konstverk Företeelser i omvärlden

Blev eleverna bättre på bildanalys av det här?

Matrisen för processen Med inspiration från Lars Lindström

5 strategier för effektiv undervisning 8 sjukt viktiga grejer att kunna + näsa för kvalitet + Goda relationer

Lästips: finns på Google books! ur.se/artityd

Tack!