Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
Advertisements

Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens För nätbaserat lärande inom högskolan Jessica Lindblom Anna-Sofia.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Funktionshinder och rehabilitering Föreläsning 2 februari 2011 Jörgen Lundälv.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga.
Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet, 7,5 hp.
Svenska som andraspråk 1
Barnets bästa i främsta rummet
Välkommen till Uppsala universitet!
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Höstterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, kursansvariga.
Etik- planering.
Jörgen Lundälv, docent Institutionen för socialt arbete
Nätverk för lärare på fritidshem
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Strategier för att förstå det vi läser
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Vilka är vi som deltar idag?
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Socionomutbildningen 210 hp
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Kanslimöte
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Övergripande struktur för
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Gymnasiearbete 100 p.
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Kursansvarig KPU: Leif Mideklint: och Maria Terning:
Presentationens avskrift:

Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga

Välkomna! 1. Lärandemål 2. Kursens innehåll 3. Examination, Betyg 4. Närvaro 5. GUL och andra praktiska frågor, Kursutvärdering 6. Kursens lärare 7. Lektionsplan 8. Litteratur

1. Lärandemål Kunskap och förståelse redogöra för aktuell forskning i samhällsplanering samt den möjlighet lagstiftning och konventioner ger för socionomers deltagande i samhällsplanering analysera och problematisera hur socionomer med hjälp av insatser på samhällsnivå och opinionsbildning kan uppmärksamma och påverka utsatta gruppers levnadsförhållanden

Lärandemål forts. Färdighet och förmåga värdera och kritiskt granska olika forum för deltagande, information och påverkan med relevans för socialt arbete uppvisa grundläggande färdighet i att använda media identifiera och exemplifiera strategier för samverkan med idéburna organisationer och sociala rörelser i syfte att påverka samhälleliga förhållanden

Lärandemål forts. Värderingsförmåga och förhållningssätt visa förmåga att på samhällsnivå värdera yrkesetiska principer för socionomer och professionellt förhållningssätt i socialt arbete sätta ord på och kritiskt reflektera kring egna värderingars betydelse för socialt arbete på samhällsnivå

2. Kursens innehåll Kursen består av fem moment; 1. Föreläsningsserie med reflektionsgrupper 2. Fältbesök (Hammarkullen/Mixgården eller disputation. Doodle-länkar på GUL, anslagstavlan) 3. Paruppgift (para ihop själva alt. 26/8) 4. Seminarium (Doodle-länk på GUL, anslagstavlan) 5. Work shop

3. Examination 1. Paruppgift 2. Speed-opinion seminarium

3. Betyg G Deltagande i fältstudiebesök, godkänd paruppgift samt närvaro, presentation och aktivt deltagande på ett ”speed opinion” seminarium. VG Som ovan och Du ska även visat mycket god förmåga att kritiskt reflektera kring socialt arbete på samhällsnivå och visat både kreativitet och skicklighet i att väcka opinion för en fråga.

4. Närvaro Föreläsningar Föreläsningarna bygger på varandra (ej obligatoriskt) ReflektionsgruppTillfället att diskutera och reflektera (ej obligatoriskt) FältstudiebesökObligatoriskt ANTINGEN Hammarkullen ELLER disputation SeminariumObligatoriskt (anmälan via Doodle-länk på GUL) Workshop Praktisk övning på aktuellt tema (ej obligatoriskt)

5. GUL All information och kommunikation finns på GUL Presentationer, ändringar, information kommer att publiceras löpande på GUL PIM-funktion kommer EJ att användas

5. Kursutvärdering Elektronisk kursutvärdering tillgänglig på GUL Viktig för att kursens utveckling! Tack för att ni fyller i!!

6. Kursens lärare Anna Ryan Bengtsson Ann Simmerborn Fleischer Susanne Fransson Lasse Fryk Agneta Hedblom Lars Lilled Michael Wallengren Lynch

6. Kursens lärare forts. Julia Bahner Ulla-Carin Moberg Anna Nelson Ethel Andersson Anna Fredriksson Charlotta Thodelius

7. Lektionsplan

8. Litteratur

Dominelli, Lena, 2010 Social work in a gloablizing world. Cambridge: Polity. (211 sidor ).

Zulmir Becevic, 2014 Avblattefieringsprocessen. (207 sidor).

Jörgen Lundälv, 2013 Pennfäktaren. Socialt arbete och opinionsbildning. (96 sidor).

Susanne Fransson, 2013 Yttrandefrihet och whistleblowing. Om gränserna för anställdas kritikrätt. (ca 100 sidor). Kap. 1, 2, 3, 4 och 5

Disputation: 2 september kl 9-12, Handelshögskolan, Sal C22

Forskningsrapport (PDF) Silva, Richard (2014): Människan bakom uniformen – ambassadörerna. ”Man känner att man är en del av något större”. En kriminologisk analys av hur deltagare påverkats av personalens förebyggande arbete. Göteborg: Stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg, Göteborgs stad. 56 s. av-manniskan-bakom-uniformen/ av-manniskan-bakom-uniformen/

Forskningsrapport (PDF) Persson, Sofia, Uhnoo, Sara, Ekbrand, Hans, Thodelius, Charlotta & Lindgren, Sven-Åke (2013): Utvärdering av kommuners arbete mot anlagda skolbränder. Göteborg: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. 26 s. nd/rapporter_och_infoblad/publikationer-fran-ovriga- delprojektet nd/rapporter_och_infoblad/publikationer-fran-ovriga- delprojektet

Artiklar (minst 3) Astvik, Wanja, Marika Melin, and Michael Allvin. "Survival strategies in social work: a study of how coping strategies affect service quality, professionalism and employee health." Nordic Social Work Research 4.1 (2014): Baines, Donna, et al. "Lean social care and worker identity: The role of outcomes, supervision and mission." Critical Social Policy 34.4 (2014): Barak, A. (2015) Critical Consciousness in Critical Social Work: Learning from the Theatre of the Oppressed. British Journal of Social Work Bernasconi-Staub, Silvia (2012) Human rights and their relevance for social work as theory and practice, in Healy R & R. Link /Handbook of international social work. Human rights, development and the global profession. Oxford; Oxford university press

Borell & Gerdner (2011) 'Hidden Voluntary Social Work:A nationally representative survey of Muslim Congregations in Sweden. British Journal of Social Work. 42. pp Das, C et al, (2015) Re-engaging with community work as a method of practice in Social Work: A view from Northern Ireland. Journal of Social Work. SAGE Journals.

Fryk, Lasse (2013). Omgestaltning – förortens avgörande vägval. En lokalsamhällsbaserad vision inom ramen för socialt hållbar utveckling (8 sid). (Artikeln finns som pdf på GUL eller på följande websida: upplevelse/omgestaltning-forortens-avgorande-vagval/. upplevelse/omgestaltning-forortens-avgorande-vagval/ Krause, Monika Undocumented Migrants: An Arendtian Perspective. European Journal of Political Theory, 7(3), pp ISSN [Article] : Goldsmiths Research Online

Mizrahi, Terry & Dodd, Sarah-Jane. (2013). MSW Student´s Perspectives on Social Work Goals and Social Activism Before and After Completing Graduate Education. Journal of Social Work Education 2013:49: Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg (2014) Delrapport The Global agenda for social work and development (2012). Trevor, Miff & Boddy, Jennifer. (2013). Transgenderism and Australian Social Work: A Literature Review. Australian Social Work 2013:66(4): Wallin, Maria. (2012). Vem är expert? Nya tankar utmanar bilden av socialarbetaren. Tidskriften Socialpolitik 2012, Nr 1, s Yuxin, P et al. (2009) Guangzhou social workers in Yingxia: a case study of social work intervention in the aftermath of the Sichuan 5:12 earthquake in China. China Journal of Social Work. Vol 2, No 3.

Övrig (intressant) litteratur Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg, och-hälsa-2014-Huvudrapport1.pdf Ife, J. (2012) Human rights and Social Work: Towards rights-based practice. Cambridge Press. USA Fook, J. (2012) Social Work: A critical approach to Practice. SAGE publications. London. Forde, C & Lynch, D.(2015) Social Work & Community Development. Palgrave Turunen, P Samhällsarbete i Norden. Diskurser och praktiker i omvandling. Växjö University Press.

Fler källor: ment/2010/socialt-hallbar-stadsutveckling.pdf

Frågor?

Masterstudenter, fristående studenter samt KUNIS Träffas idag kl 13 i lokal D140 för introduktion till institutionen.

Tack för uppmärksamheten! Vi ser fram mot roliga, intensiva och lärorika veckor tillsammans med er!