Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress Stockholm
Historia…
…Nytt
Dispositionen Innehållsförteckning Författarnas förord Bakgrund Inledning Elevhälsans medicinska insats Systematiskt kvalitetsarbete Definitione r Kvalitetsmått Struktur, process, resultat Anvisningar Verksamhetsansvar - Kvalitetsmått Personalresurser - Kvalitetsmått Lokaler och utrustning - Kvalitetsmått Verksamhetens arbete - Kvalitetsmått Elevernas inlärningsmiljö/EMI:s arbete i elevhälsan – Kvalitetsmått Referenser
Systematiskt kvalitetsarbete, EMI Vårdgivaren ska planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att kravet på god vård i hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) upprätthålls Säkerställa, utvärdera och utveckla kvaliteten på verksamheten lokalt, regionalt och nationellt Bedriva kontinuerligt och systematiskt förbättringsarbete lokalt, regionalt och nationellt Möjliggöra jämförelser över landet, EMQ Tydliggöra verksamheten med hjälp av mått, fastställda utifrån befintliga styrdokument, som kan användas i dialog med vårdgivaren i styrprocessen
Tillämpning Dokumentet med dess fem frågeområden kan användas av skolsköterskor, skolläkare och verksamhetschefer för att beskriva verksamheten som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet Det kan användas i dialog med rektorer och andra chefer, övrig elevhälsa samt vårdgivare
Struktur (S) Process (P) Resultat (R) Struktur - Vad som behövs i verksamheten Process - De handlingar som utförs Resultat - Vilket resultat uppnås Kvalitet tre dimensioner
Verksamhetens kvalitet ❖ Utvärdera verksamheten ❖ Modeller ❖ PGSA-cykeln
Goda exempel ❖ Verksamheten använder dokumentet i samband med verksamhetsberättelsen skrivs ❖ Förbättring till kommande år är att samtliga skolsköterskor fyller i varsin dokumentation ❖ Följa strukturen i dokumentet och skriva verksamhetsberättelsen efter det
Tack ❖ ❖