Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Advertisements

Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Informationssökning & Källkritik
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Formativ bedömning i itslearning
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Om skrivande av uppsats
Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Ett studiematerial om valberedningars arbetssätt Rune Kjernald 1.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Skolutveckling genom aktionsforskning
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
4 processer att behärska:
Examensarbete 2017.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att starta, planera och driva projekt
Christina Nygren-Landgärds
Tips för det praktiska ledarskapet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att skriva essä.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
M. Inde Patientnärmre vård
Presentationens avskrift:

Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats Dokumentation och kunskapsöverföring Jämför loggbok

Vetenskaplig artikel Bakgrund = varför och vad har andra gjort? Teori = vad är bakomliggande teori? Experimentell uppställning = hur? Resultat = vad hände? Diskussion = Vad betyder det ? Stämmer det med teori och vad andra har gjort? Hur passar det in och hur kan man gå vidare med detta? Slutsats Visa att vi finns och vad vi gör

Handledning av uppsatser Ledarskapets ledstjärnor Det är studenten som ska göra jobbet Handledaren ska rikta in och avgränsa och fokusera arbetet utmana och ifrågasätta, ställa krav stödja, uppmuntra och coacha hjälpa till med kontakter kritiskt granska och diskutera

Att komma igång Problemformulering Tidplan Innehållsförteckning till rapport Vem skriver jag för? Varför? Man behöver skriva medan man arbetar och då kommer man på vad som fattas Innehållsförteckningen ger en bra struktur och hjälp till överblick under arbetet Tidplanen hjälper till att strukturera jobbet och motverkar hastverk och stress Arbeta gärna med delmål och planera in avstämningar DEADLINES och leveranser

Att bli klar Utnyttja tidplanen för att bli klar i tid Praktiska moment kräver förberedning och Murphy ställer alltid till det dvs lägg in tid för oförutsedda problem och förseningar Lägg in tid för diskussion och korrigering av rapport Avsätt tid för att skriva i tidplanen Tydligt klar och strukturerat Inga romaner Avgränsa och avsluta Glöm inte vem du skiver för