Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ny vision Samtal om framtiden
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
9...
Metod för utvecklings-arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Skyddsombud i Vision
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Lärares planeringsarbete!
Kompetensförsörjnings-processen
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Göteborgs universitet förnyas
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Systematiskt kvalitetsarbete
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges möjlighet att diskutera sin verksamhet, vilka förändringar som behöver göras, lyfta fram de behov och problem som finns i arbetssituationen och vilka förslag de har till åtgärder, dvs utöva inflytande, samt gemensamt följa upp mål och kompetensutvecklingsfrågor. HR-staben

Grupputvecklingssamtal GUS Syfte: Att tydliggöra gruppens insats i relation till verksamhetens mål och styrkort Förståelse för varandras arbete och samsyn kring arbetet och dess utförande Gus skall leda till utveckling som utgår från verksamhetens behov HR-staben

Mervärde med GUS Arbetslag och chef får en gemensam bild av: verksamhetens mål hur arbetet har fungerat den senaste tiden vad som krävs framöver vilken kompetens som behöver utvecklas plan för kompetensutveckling HR-staben

Innehåll Verksamhetens uppdrag och utveckling Mål och resultat Samarbete i arbetsgruppen Arbetsmiljöfrågor Behov av kompetensutveckling HR-staben

Struktur Gruppstorlek personer Gruppen sammansätts med medarbetare som har gemensamt uppdrag och mål Tidsåtgång Ca 2 timmar Dokumentation Chefen ansvarar för sammanställning och dokumentation HR-staben

Chefens roll Har ansvar för samtalets genomförande Introducerar och informerar Är samtalsledare Ger talutrymme till deltagarna Utvärderar HR-staben

Medarbetarens/gruppens ansvar Ansvar för att bidra i samtalen genom att beskriva arbetsuppgifter och hur de utförs idag Gemensamt utveckla nya arbetssätt Diskutera framtida behov och gemensam plan för kompetensutveckling HR-staben

Så här förbereder du dig som chef och medarbetare Chef Se sid 93 - i Klokboken Fyrfältaren, sid 94 i Klokboken VP Styrkort LOM Verksamhetens kompetensförsörjningsplan Verktyg: dåtid, nutid och framtidsfrågor Medarbetare VP Styrkort LOM Verksamhetens kompetensförsörjningsplan Verktyg: dåtid, nutid och framtidsfrågor HR-staben

Dåtid Hur tycker du/ni arbetet i stort har gått under det senaste året? Vad är du minst/mest nöjd med? Vad tycker du/ni att vi har blivit bättre på? Varför? Beskriv samarbetet inom arbetsgruppen På vilket sätt har chefen motsvarat de krav och förväntningar som gruppen har? Nutid Vilka arbetsuppgifter uppfattar du/ni som viktiga/minde viktiga i nuvarande arbete? Hur mycket av arbetet går på rutin? Förändrar vi för snabbt/ långsamt? Hur är arbetsmiljön? Hur bidrar gruppen till en god arbetsmiljö? Beskriv samarbetet inom gruppen Framtid Hur används kompetensen i gruppen? Vad behöver gruppen bli bättre på? Vilka utmaningar står verksamheten och gruppen inför? Vilka förändringar behöver göras kring arbetssätt? Verktyg - Stödfrågor HR-staben

GUS- grupputvecklingssamtal HR-staben

Utvecklande samtal HR-staben

Utvärdering Chefen Sammanfattar samtliga GUS-samtal Definierar kompetens- och utvecklingsbehov Återkopplar till arbetsgruppen på APT Feedback från arbetsgruppen, kvitto på vad medarbetarna hört Vad behöver vi gå vidare med och hur? HR-staben