En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Etik och moral.
Advertisements

Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Om viljans frihet 1. I en värderande analys tar vi ställning till om olika argument är bra eller inte, dvs. om argumenten är hållbara och relevanta. Huruvida.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Etik och moral.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
ETIK Olika teorier och religiösa perspektiv. Teori och praktik En enkel uppdelande förklaring av etik och moral är att etik är tankarna kring rätt och.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Konsekventialism och deontologi Konsekvensetik: en handlings moraliska status beror enbart på dess konsekvenser Deontologisk etik: en handlings moraliska.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik - Att göra det rätta.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Inför nationella provet i svenska
Filosofi A Har du nånsin funderat över…
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Problematisering av diplomet
ur Centralt innehåll för religion 1
Etik och moral.
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ett fel på kvinnor.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Artiklar Bestämd artikel.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Mänskliga rättigheter -
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Inför nationella provet i svenska
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?

D kan försöka: En välvillig handling är moraliskt rätt p.g.a. att den är ett uttryck av välvilja; en grym handling är moraliskt fel p.g.a. att den är ett uttryck av grymhet, o.s.v.

Enligt den här teorin finns det ingen oberoende standard för rätt och fel. På samma sätt som konsekventialismen säger att värdet på ett visst utfall är av fundamental betydelse säger D att värdet av den dygden som handlingen är ett uttryck av är av fundamental betydelse.

Två problem med denna teori:

1. Borde vi inte kunna skilja på utförandet av en moraliskt rätt handling och utförandet av en moraliskt rätt handling för de rätta skälen? Kom ihåg Kants exempel på affärsidkaren som inte tar för mycket betalt av en lättlurad kund.

Den här versionen av D verkar inte kunna skilja på dessa handlingar. Om karaktärsdraget som är ’ansvarig’ för handlingen är en last är handlingen fel; om karaktärsdraget som är ’ansvarig’ för handlingen är en dygd är handlingen rätt.

2. Det verkar även som att en handling kan vara både vänlig och orättvis samtidigt: T. ex. att ge någon en chans till som han/hon inte förtjänar. En sådan handling borde då enligt D vara både rätt och fel. Kan detta vara möjligt?

Kanske D borde säga: En handling är moraliskt rätt om och endast om den skulle utföras av en fullständigt dygdig person. En handling är moraliskt fel om och endast om den inte skulle utföras av en fullständigt dygdig person. (Alt. om en dygdig person skulle vägra utföra handlingen.)

En fullständigt dygdig person är alltså en person som: är teoretiskt och praktiskt förnuftig (d.v.s. kan bl.a. se vad som är rätt och fel) och har alla karaktärsdygder (d.v.s. är viljestark, modig, välvillig, rättvis etc.)

Det finns åtminstone två problem med det här svaret:

1. Vi vill ha reda på vad som är rätt och fel. Det duger naturligtvis då inte att säga att en handling är rätt om och endast om den skulle utföras av en person som handlar rätt. Det ger oss ingen nyttig information alls. Formeln för rätt och fel blir på detta sätt cirkulärt.

2. Det verkar finnas fall där en viss person skulle handla fel om han eller hon skulle göra det som en fullständigt dygdig person skulle göra. Kan ni komma på ett sådant fall?

T. ex: Ett står i brand och det finns två små barn där inne. Den dygdige personen kalkylerar sannolikheten för att lyckas rädda barnen och kommer fram till att hon har 75% chans att lyckas. Mot denna bakgrund störtar hon in i byggnaden….

Du, å andra sidan, vet med dig att du är ganska feg av dig (d.v.s. långt från fullständigt dygdig) och att om du skulle störta in i huset skulle du gripas av en paralyserande skräck och brinna inne tillsammans med barnen du till en början försökte rädda. Är det rätt för dig att gå in i huset och försöka rädda barnen?

Kanske D skulle säga: En handling är rätt om och endast om en fullständigt dygdig person skulle rekommendera att den handlingen utförs. En handling är fel om och endast om en fullständigt dygdig person skulle rekommendera att den handlingen inte utförs.

Fler problem(?) för dygdetiken: En handling, X, är (fel) rätt om och endast om en dygdig person (inte) skulle rekommendera X.

(1) Den dygdige personen ‘ser’ vad som är rätt och fel i olika kontexter utan att ‘rådfråga’ och tillämpa generella principer (t.ex. ‘maximera värde’ eller ‘handla endast efter vissa maximer’). Fråga. Vad är det då de ser? Om en dygdig person ser att X är fel p.g.a. att X har egenskap F, borde vi då inte undvika att göra X p.g.a. att X har egenskap F – inte p.g.a. att en dygdig person skulle rekommendera att vi inte gör X?

(2) Hur kan man veta att en person är dygdig?

(i) ‘Externa’ handlingar hjälper inte eftersom samma handling kan utföras för olika skäl. (ii) Även om vi skulle kunna komma på något sätt att stämma av individers intentioner och karaktärsdrag genom att studera deras hjärnor så kan vi ju inte veta vilka hjärnor som är de relevanta om inte redan vet vilka individer det är som är dygdiga.

Hittills verkar det som om vi nästan enbart radat upp problem för dygdetiken. Vad är det som talar till fördel med teorin?

Vissa påstår att dygdetiken är den enda moralläran som insett att rätt och fel inte går att kodifiera – d.v.s. går inte att ställa upp genom regler eller principer.

Vissa dygdetiker påstår att både konsekventialismen och pliktetiken är helt fel ute eftersom båda försöker åstadkomma något som är omöjligt. Den sanna moralen är alldeles för situations-specifik för att kunna ställas upp med en eller ett par regler.

Vi står inför moraliska problem hela tiden. Bör jag tala om för min vän att hans flickvän är otrogen? Bör jag fuska på tentan? Bör jag göra abort? Bör jag rädda barnet som håller på att drunkna? Bör vi operera isär de siamesiska tvillingarna? Bör jag gå med i demonstrationståget?

Alla dessa problem är olika och det verkar inte orimligt att vi kan hitta lösningen på dem genom att tillämpa en regel eller princip.

Om det hör till sakens natur att det vi studerar är väldigt växlande och diversifierat så borde väl svaret vara lika flexibelt?

Doktrinen om Den Gyllene Mellanvägen verkar fånga denna komplexitet. Dygdighet kommer från erfarenhet, mottaglighet, förmåga att ’se’, förmåga att resonera etc. och detta tar lång tid att utveckla.

Om etik är mångfaldigt och skiftande så borde vår etiska teori reflektera detta.

(Vissa) Dygdetiker ser sig själva som anti- teoretiker som förkastar systematiska teorier som försöker fånga och organisera moralen i (relativt) enkla principer och regler.