* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut 2013-12-31 har vi utvecklat metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Computational thinking progression F-9
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ale Kommuns avtal NE.se.
Verksamhetsbeskrivning
Begreppet undervisning
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Presentationens avskrift:

* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder som skapat en progression i barns lärande inom matematik, teknik och no från de yngsta barnen i förskolan till de äldsta i skolan. * Utvecklandet av metoderna kommer att ske med Lego som verktyg och vara gränsöverskridande.

* Vår vision är att barn, elever och pedagoger får ökat intresse för matematik, naturvetenskap och teknik. * Vi vill också öka lust och nyfikenhet kring ämnena hos både barn, elever och pedagoger.

* Sammanlagt är 270 barn/elever och ca 40 pedagoger involverade i Smile-projektet.

* Rektor * Styrelse samt ansvar * Tony Roth, rektor * Malin J-Gustafsson (förskola), sammankallande och ekonomi * Helén Moberg (skola), sammankallande och fortbildning * Pernilla Andersson (förskola) information * Tina A-Gunnarsson (förskola)fortbildning * Gunilla Carlsson (skola), ekonomi

* LGR 11 (skolan) * Utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga. * Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion. * Föra och följa matematiska resonemang. * Läroplanen för förskolan Förskolan skall sträva efter att varje barn: * Utvecklar sin matematiska förmåga, föra och följa resonemang. * Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera, urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar * Utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. * Utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera och ställa frågor.

* Vilka metoder använder du dig av idag när du undervisar i (arbetar med) matematik och teknik? Resultat och analys är klart. * Nuläge bland alla barn och elever. Varje pedagog planerar. Resultatet och analys är klart. * Nyläget kommer att mätas och analyseras i slutet på projekttiden.

* Viktigt att ta till vara allas (pedagogernas och barnens/elevernas) erfarenheter. * Processen är viktig och alla är medskapare. * Vi tillför kunskap utifrån de behov som vi ser.