Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Identifierat nödvändiga system & strukturer för långsiktig matchning & kompetensförsörjning inom inriktningen – nationellt, regionalt & lokalt Vidareutvecklat goda kontakter med relevanta parter nationellt, regionalt & lokalt samt förankrat ovanstående behov Presenterat ett möjligt/flera möjliga genomförandeprojekt baserat på de två ovanstående punkterna Vilka resultat vill ESF se av förstudien?
Vad behöver vi göra då? Identifiera och samla relevanta aktörer på nationell, regional och lokal nivå för långsiktigt utvecklingssamarbete – nationell ”Think tank” och regionala/lokala utvecklingspartnerskap Tillsammans kartlägga problem och dess orsaker (studier, workshops, dialogmöten intervjuer mm) Dokumentera! Bevaka och analysera omvärlden – Tidigare och pågående initiativ och utvecklingssatsningar på strukturell och operativ nivå Tillsammans undersöka prioriterade områden och undersöka vilka förutsättningar som finns att bedriva förändringsarbete Nationell styrning i kombination med prioriteringar underifrån Ett sammanhållet förstudiearbete Hitta gemensam metodik
Partnerskap för kompetensförsörjning i VO-branschen – nationell, regional och lokal nivå
Strukturell nivå Beslut om inriktning i dialog med ESF Ägarskap – nationellt partnerskap Styrning Organisering Operativ nivå -Regionalt -Lokalt Avgränsat förstudie- område Regionala och lokala partnerskap RESULTAT EFFEKTER Förstudien – förutsättningar
Samverkansstruktur Föreningen VO-College Regionala styrgrupper och processledare/samordnare Lokala styrgrupper och VO-College
Aktivt ägarskap Strategisk styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Målgrupper med inflytande Krävande finansiärer Organisera för hållbarhet UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING
Underområden i förstudien Lärande arbetsplatser och jämställdhet och bättre könsbalans Handledning, språkstöd, validering, karriärvägar, attraktiv arbetsgivare, jämställda arbetsplatser, arbetsplatskultur som stödjer lärande, professionell yrkesroll, genusmedvetande/normkritik Nya utbildnings- och rekryteringsvägar och bättre könsbalans Fördjupad kunskap om hur rekrytering går till, samverkansmodell AF-AG, utveckling av YA, attitydförändrande rekrytering, anställningsbarhet för andraspråkstalare, kunskap om arbetslösas och invandrares attityder, preparandstudier för YH, samordning integration/SFI/personalförsörjning i kommunerna
Kopplingen utbildning – verksamhet och bättre könsbalans Utvecklad samhandling, utbildningsmoment på arbetsplatsen, validering, handledare medverkar/medbedömer, kvalitetssäkrad modell för introduktion APL/LIA, samarbetsformer SFI/arbetsplats
Södra Norrland Gävle- borg UppsalaÖrebroKrono- berg GRSkåne Område 1 XXXXXXX Område 2 XXXXX Område 3 XXX YAXXXXXX Bryta könssegr. XX Översikt utvecklingsområden