Enspråkighet botar inga språkstörningar. Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Advertisements

Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Uppgifter FCD P03:2 (Med plats för förändringar).
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
BARNS SPRÅKUTVECKLING. Hur lär sig barn sitt språk? Vad skiljer barns språkutveckling från vuxnas språkinlärning? Hur kan vi forska om barns språkutveckling?
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Allsång på Liljebacken 19/5 2016
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Nedstämdhet Verktyg för ett nytt tankesätt. Innehåll Tillfällig eller allmän nedstämdhet Känslor och nom Kartlägg problemet Tankespöken Att hjälpa andra.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Vad är musik? Namn på skolan.
Skidteknik SLAO Utb 1.
Eva-Kristina Salameh.
Barn och ungdomars utveckling
Inför nationella provet i svenska
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Svenska som andraspråk 1
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
De sju intelligenserna
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Uttal Vokaler dikter.
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Linden Hockey Team -04.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Titeln titeln titeln titeln
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Kritiskt förhållningssätt
Argumenterande text.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Vecka 37 Tisdag den 12:e september 2017 Dagens namnsdag Åsa Åslög.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Engelska – English Pick a colour…
Uttal Vokaler dikter.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Din lön och din utveckling
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Språkförhållanden i sverige och övriga norden
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa
Ett fel på kvinnor.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Bedömning för lärande 31/10
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
DATUM & TIDER Räv 4–6 år.(Ny grupp)
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen.
Dokumentera rätt i vården
Ta hand om dig själv.
Silviaskolan, en resa Christian Örn Rektor/Förskolechef.
Inför nationella provet i svenska
RPA.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter
Presentationens avskrift:

Enspråkighet botar inga språkstörningar

Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon kan inte bestämma sig för vilket språk han/hon ska prata familjen är så trångbodd dom har ju kommit som flyktingar det finns så stora problem i familjen alla våra barn låter likadant, inget speciellt med honom/henne

Bedömningsmaterial För att en adekvat intervention fordras en tillförlitlig bedömning Resultatets tillförlitlighet i förhållande till vilken population materialet är baserat på typ av bedömningsmaterial normerade, mäter automatisering dynamiska emergens vilken språklig domän som bedöms Specifika flerspråkiga förmågor kodväxling bättre exekutiva funktioner

Fonologi I princip samma utveckling som hos enspråkiga barn i resp språk Transkribera svar för att upptäcka fonologiska förenklingsprocesser typ av process syntagmatisk paradigmatisk

Fonologisk medvetenhet Kan bedömas på båda språken rim fonemidentifiering stavelsemanipulation non-ord språkligt minne

Exekutiva funktioner Bilingualism enriches the poor: Enhanced cognitive control in low-income minority children (Engel de Abreu et al 2012) Non-ordsrepetition Satsrepetition Arbetsminne

Grammatisk bedömning Olika utvecklingsgångar inom olika språk, samma struktur – olika svårighetsgrad Emergens samma nivå, olika strukturer i olika språk Dynamiska test bedömer inlärningsförmåga av språk Satsrepetition på båda språken

Lexikal bedömning Distribuerat lexikon Kvantitativa mått antal ord som förstås antal ord som benämns conceptual scoring total scoring – barn < 3 år

BarnHundKelbStolKursijDörrBaabBananMoozCon- ceptual scoring Total scoring Enb sv Enb arab 1 XXXXXXXX XXXXX XXXXX XXXXXX XXXXXX XXX XXXXX XX XX3413

Lexikal bedömning Distribuerat lexikon Kvalitativa mått (lexikal-semantiska uppgifter) organisation t ex kategorisering samband mellan ord analogier lexikal förståelse av fraser

UTSIKTER Results academic lexicon level 3

Pragmatisk förståelse och inferens Slutledning (inferens) Förstå information i grupp Bedöma vad den andra personen vet

Pojke 4;6 år, polska, på fsk 1;6 år, LI L Va gör dom för nåt? B Ingenting. L Gör dom ingenting? Joo.. B --Apa!/…/Titta bananer (prat om apa och bananer) L Va tror du detta e som han ligger i då? /…/Jag tror e e is. B Is. L Å sen har den gått sönder. B Sönder. L Så han har trillat i vattnet. B Vattnet (börjar dra fram andra bilder i mappen) L Titta, va e allt de här vita? B Vita. L /…/Titta vad gör han? (pojke som åker skridskor) B Konstit! L Han har nåt på fötterna, ser du? B Fött, konstit!

Pojke 5;6 år, somali, på fsk 1;4år, ND L Ska vi se vad de e för nånting? B De ko. L /…/Kolla här, kolla här då. Va har han gjort? B Han [glidtrar] på vattnet. L Ja han har trillat va? /…./Men har du sett detta vita? Ja tror de e snö. B E snö. L Å här på vattnet så finns de också snö å så finns de is. B Ska ramla också där. L Han kan ramla där. B Me skriskor. L /…/Han hade nog också skriskor på när han åkte på isen. B Han trilla ner L /…/Va e de han har med sig? B /…/Han bär denna. L Mmm en stege heter det

Enspråkighet botar inga språkstörningar Språk till syskon Mindre språklig stimulans Flerspråkiga barn med språkstörning klarar att utveckla mer än ett språk – sårbara för bristande exponering