UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av frågeformat Uppgifter i prov och test Skal-/enkätfrågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Docent i pedagogiskt arbete, FD
DITT BOENDE.
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Fattigdom och ett gott liv
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
© Steve Wretman & Helena Moreau
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Samhällsvetenskapliga metoder
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Självkänsla.
Regiongemensam elevenkät 2016
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Regiongemensam elevenkät 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvalitetsmätnining hösten 2018
- att kartlägga psykosociala risker
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av frågeformat Uppgifter i prov och test Skal-/enkätfrågor - Attityder/uppfattningar - Sakfrågor (bakgrundsfrågor) a) Sociodemografiska karakteristika (t.ex. ålder, social bakgrund, kön) b) Faktisk verksamhet

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Uppgifter i prov och test Varje uppgift bedöms som antingen korrekt eller inkorrekt. - Rätt/fel - Matchning - Flervalsfråga - Öppen fråga (kort svar) - Essäfråga (Begränsad/utvecklad)

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Flervalsfrågor En stam i vilken frågan eller ett påstående framställs. Antalet svarsförslag kan variera. Tydlig och klar Kortfattad och koncis Entydighet - innehålla enbart ett begrepp Vara kongruent med det beteende/begrepp som det avser att mäta Stam och svarsförslag måste vara kongruenta Gemensam information samlas i stammen Svarsförslagen måste vara varandra uteslutande Vara på en lämpligt nivå avseende läsförståelse Vara grammatiskt korrekt

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Flervalsfrågor, forts… Svarsförslagen måste vara lika attraktiva Arrangera (om möjligt) svarsförslagen logiskt Lägg till ett svarsförslag som kan inkluderar tillägg från respondenten Det ska vara klart hur fråga ska besvaras Undvik:- Värdeladdade ord eller uttryck - Vaga referenser till tid, omfattning etc. - Negationer i stammen - Dubbla negationer - Ord/fraser som inte kan förväntas vara bekanta bland samtliga respondenter

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Skal-/enkätfrågor Olika frågeformat där respondenterna ombeds välja ett svarsförslag bland två eller fler svarsförslag alternativt producera ett svar. Attitydfrågor “Attitude is the degree of positive or negative affect (or feeling) toward a person, program, or institution in an ivory tower-type building (adapted from Thurstone, 1946). Positive affect expresses a favorable attitude toward the person or object; negative affect expresses…..you know what.” (Berk, 2006) Typ av frågaTyp av svar - Icke strukturerade - Öppna frågor - Strukturerade - Svarsförslag; skalsteg/fasta svarsförslag Sakfrågor (Bakgrundsfrågor) - Sociodemografiska variabler - Faktiskt verksamhet (individens aktivitet/prestation)

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Skal-/enkätfrågor Strukturerade frågor Förklarande mening:T.ex. Min lärare är dålig I engelska Fras eller ord:T.ex. Tydligt uttal Val av svarsförslag för skattningsskalor Intensitet Utvärdering Frekvens Kvantitet Jämförelse

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Skalor avseende bedömning av intensitet: Mäter grad av eller intensitet av en respondents känslor avseende ett beteende/uppträdande uttryck i form av ett påstående 2 (4) skalsteg: - Instämmer helt - Instämmer - Instämmer inte - Instämmer inte alls 6 skalsteg: - Instämmer till fullo - Instämmer i huvudsak - Instämmer till viss del - Tar delvis avstånd - Instämmer i huvudsak inte - Instämmer inte alls

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Skalor avseende bedömning i form av utvärdering: Mäter respondentens syn på någon med avseende på kvalitet i form av en gradering. 5 skalsteg: - Utmärkt - Mycket god (över medel) - God (Medelmåttig) - Ganska god ( Under medel, Behöver förbättras, Knappt acceptabel) - Dålig (Mycket dålig, extremt dålig)

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Utvärdering, forts…. 5 skalsteg: - Mycket viktigt - Viktigt - Någorlunda viktigt - Av mindre vikt - Oviktigt 3 skalsteg - Tillfredsställande - Mediokert - Otillfredsställande

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Skalor avseende bedömning i form av frekvenser: Mäter respondentens syn på hur ofta ett beteende förekommer. 4 skalsteg: - Ofta - Ibland - Sällan - Aldrig 6 skalsteg: - Alltid (Mycket frekvent) - Mycket frekvent (Frekvent) - Emellanåt - Sällan - Mycket sällan - Aldrig

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Skalor avseende bedömning i form av kvantifieringar: Mäter i vilken utsträckning eller grad ett beteende/uppträdande förekommer. 4 skalsteg: - I stor utsträckning (omfattning) - I ganska stor utsträckning - I väldigt liten utsträckning - Inte alls 6 skalsteg: - I mycket (väldigt) stor utsträckning - I stor utsträckning - I ganska stor utsträckning - I liten utsträckning - I mycket (väldigt liten utsträckning) - Inte alls

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av svarsförslag Skalor avseende bedömning i form av jämförelser: Används för att göra jämförelser av karaktäriska av olika slag. 5 skalsteg: - Mycket mer än de flesta kurser - Mer än de flesta kurser - Ungefär likvärdigt - Mindre än de flesta kurser - Mycket mindre än de flesta kurser 5 skalsteg: - Mycket bättre - Bättre - Likvärdig - Sämre - Mycket sämre

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Regler för att konstruera påståenden avseende uppfattningar (Baserat på Berk, 2006) Påståendet ska: Bestå av en enkel mening Vara ”starkt” formulerade Korrekt mäta förekomsten av ett beteende/uppträdande Applicerbart på alla respondenter; respondenterna ska ha de bästa förutsättningarna för att besvara påståendet. Tolkningsbart enbart på ett sätt Påståendet ska INTE: Innehålla dubbla negationer Innehålla absoluta bestämningar (t.ex. Alltid, aldrig) Innehålla icke absoluta (vaga) termer (t.ex. ibland, vanligtvis) Vara överlappande med innehållet i något annat påstående Utgöras av innehåll baserat på kännedom om fakta eller faktiska skeenden

UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Regler för konstruktion av skalsteg (Baserat på Berk, 2006) Skalstegen ska: Vara konsistenta med skattningsskalans syfte Matcha påstående, fras eller ämnesord Erbjuda det mest korrekta och konkreta svar som är möjligt Locka fram svar som spänner över hela skalan som ska vara balanserad (inte biased) Vara tolkningsbar enbart på ett sätt