Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Vs..
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att kläcka och vaska idéer
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Mindfulness – en hjälp på vägen
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Workshop inför Projektet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Verktyg för klubben att ta upp dopingfrågan.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Kommunikationspass Jag heter
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Konflikt. Tecken på konflikt Reaktioner på beteenden- Leta efter fel Personangrepp Fler motsättningar om fler ämnen Lägger ner tid och energi på upptrappning.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Lära för livet!.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Kreativa verktyg och metoder
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Kundanalysen har flera syften
Kroppsspråk, röst och artikulation
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Coachande samtal.
Tips för bättre kommunikation
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015

Incheckning Vad heter du? Vad fick dig att komma hit idag? Vill du vara här?

Varför en incheckning?   ♪    §  ♯  För att läsa hur man gör en incheckning:

Tecken på jobbiga samtal Brainstorm

Varför blir samtal jobbiga?

Projektion i samtal

Hur konflikter kan uppstå när det som vill komma fram trycks ner

Motståndslinjen Nedsättande beteckningar av motparten används öppet Negativa omdömen om motparten i egna kretsar Bortförklaringar Kommunikation blir formell Öppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Lobbying Direkt kommunikation upphör Sabotage Alliansbildning – grupper på sociala medier Hot om skada Hot om protestaktion MOTSTÅNDET BÖRJAR VISA SIG PÅ OLIKA SÄTT KOMMUNIKATION FÖRSÄMRAS KONFLIKTEN BLIR SYNLIG

Motståndslinjen en variant Nedsättande beteckningar av motparten används öppet Negativa omdömen om motparten i egna kretsar Bortförklaringar Kommunikation blir formell Öppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Lobbying Direkt kommunikation upphör Sabotage Alliansbildning – grupper på sociala medier Hot om skada Hot om protestaktion Källa: Myrna Lewis Thomas Jordan

Maskning Skvaller Bortförklaring Kommunikation blir formellÖppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Skitsnack Lobbying Kommunikation upphör Sabotage Källa: Myrna Lewis

LUNCH

Neutralitet grunden till verktygen En övning

Neutralitet och medkännande Kan du lyssna utan att döma? Kan du hitta båda sidor i dig själv? Kan du känna med båda? Kan du sätta dig i bådas skor?

Lyssna utan att döma En kort övning

Triggern i dig När du är i ett svårt samtal vilka är dina kroppsliga eller tanke/känslomässiga symptom? Hur kan vetskap av detta hjälpa dig att bli en bättre samtalsledare?

Verktyg # 1 Leta upp nejet ✗ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ?

Verktyg # 2 Sprida nejet ✗ ✗

✗ ✗ ✗ ✗

Verktyg # 3 Integrera nejet Vad behöver du för att följa med?

Sex steg mot en mer konstruktiv dialog 1.Var närvarande 2.Låt den som talar tala till punkt 3.Undvik ”radiosändning” 4.Tala i direkt form – Utgå från ”jag – Undvik generaliseringar – Se upp för ”Änglavingar” 5.Var uppmärksam när dialogen ”glider vidare” 6.Gör påståenden istället för att ställa frågor 21 Utgångspunkter för dialog i konfliktpräglade situationer Källa: Myrna Lewis

Lawrence Susskind i boken ” Dealing with an Angry Public” föreslår följande steg: Erkänn den andra sidans bekymmer Uppmuntra gemensam inventering av fakta Erbjud en plan om det som befaras inträffar mot förmodan Acceptera ansvar, erkänn misstag och dela makt Agera alltid på ett trovärdigt sätt Fokusera på att bygga långvariga relationer

När det blir för svårt att hantera… Samtala med en kollega Sök stöd: coachning, handledning En oberoende facilitator eller medlare - någon med erfarenhet av konflikter

En inställning som påverkar praktiken Neutralitet och empati Öppenhet och transparens – när det gäller fakta och information Ödmjukhet – erkänn fel, brister, ovishet En vilja att testa ovanliga lösningar – att prototypa Aktiva steg för att skapa förtroende – lyssnande, inkludering i beslutsprocesser Synliggör perspektiv – känslor, idéer, tankar, åsikter – för alla i gruppen

Utcheckning Vad var det som skavar och kittlar efter dagens workshop?

Tack! Martin Sande Bernard le Roux