EBP-cirkel 2 063-14 65 55 BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Bättre mat och hälsa för äldre
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Utgångspunkter/Genombrott
Stöd för analys och förbättring
Hur tänka och göra som processtödjare
En introduktion till SEB Way
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Välkommen till Ledardagen!
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Påverkansanalys Identifiera mått
Utvärdering av processmognad
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Utvecklingscentrums uppgift
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
PGSA-hjulet.
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Kort presentation av vad vi gör
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Geriatriskt stöd Primärvårdsläkarens perspektiv Kommunernas arbete
PGSA.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
EBP-cirkel 4: Delaktighet BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Om språkliga varianter
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att starta, planera och driva projekt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Förändringsprocessen
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
[Förbättringsprojekt]
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Mål och styrning Läroplansmålen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Spridning av säkrare praxis
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Förbättra klubbkvalitet
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Att håll och utvecklas som ledare
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

EBP-cirkel BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND

Förbättringskunskap

Vad är förbättringskunskap? Förbättringskunskap handlar om att utveckla vår förmåga att identifiera och överbrygga gapen mellan: Det vi vet och ”vad vi skulle kunna veta” Det vi gör och ”vad vi skulle kunna göra”

Mål för förändrings- och förbättringsarbetet Vad vill vi åstadkomma?

Hemligheten med att komma igång är att starta. Hemligheten med att starta är att dela upp en komplex och överväldigande uppgift i små hanterbara delar och att börja med den första. Mark Twain

Varför ska jag förändra? Vad vill jag förändra? Vad vill jag åstadkomma med förändringen ? Hur vet jag att en förändring är en förbättring? Vilka idéer har jag som kan leda till förbättringar? Hur ska jag testa förändringarn a? Behöver jag göra något för att förändringarn a skall bli bestående? Hur går jag vidare med nästa förändringso mråde ?

Varför ska jag förändra? Vad vill jag förändra? Vad vill jag åstadkomma med förändringen ? Hur vet jag att en förändring är en förbättring? Vilka idéer har jag som kan leda till förbättringar? Hur ska jag testa föränd- ringarna? Behöver jag göra något för att förändringarna skall bli bestående? Hur går jag vidare med nästa förändringso mråde ? Varför ska jag förändra?

Målformuleringar Tanken är att man ska kunna se en röd tråd från den beskrivna problembilden till det önskvärda läget som konkretiseras i egna målformuleringar Mål

Enkla och lätta att förstå Ska kunna visa en förbättring Något ni tycker är viktigt Skall gå att uppnå Det ska vara känt när målet ska vara uppnått Något som berör er i ert dagliga arbete Specifika Mätbara Angelägna Realistiska Tidssatta Användbara S-M-A-R-T-A

Drivkrafter och hinder för förändring Ta några minuter och fundera. Prata gärna med varandra.

Test i liten skala – ett sätt att få alla med sig Innovators – ”Hitta på-are” Early adopters – ”Hoppa på-are” Early majority – ”Komma först-are”Late majority – ”Komma sist-are” Laggards – ”Över min döda kropp-are” 3%13%34% 16%tid Efter Rogers EM. Diffusion of Innovations. 4th ed. New York, NY: Free Press; 1995.

Personligheter i förändringsprocessen (E. Rogers, 2003) Tid 100% 0 Innova- törer ”Söl-korvarna” Majori- teten Snabba anpassare

Framgångsfaktorer i förändringsarbete  Bemöta den som är skeptisk  Bemöta den som är ivrig och vill komma framåt  Fokusera på målbilden  Uppmuntra egna idéer för att nå målbilden  Testa en idé under begränsad tid i liten skala

Framgångsfaktorer i förändringsarbete Om möjligt – börja där förutsättningarna är bäst (”bit där det är mjukast”)

mål! mått! idéer! test! Basen i praktiskt förbättringsarbete Vad vill vi åstadkomma? Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Vilka förändringar kan leda till en förbättring? PGSA-cirkeln Planera GörStudera Agera Lärandestyrt förändringsarbete

Varför Evidensbaserad praktik?  Ett ständigt behov av utveckling, förändring och förnyelse  Påverkan av både inre och yttre faktorer innebär att förutsättningar förändras  Alla förändringar leder inte till förbättringar, men förbättringar innebär någon form av förändring  Förutom god professionell kunskap krävs förbättringskunskap  Gå från att se förändring som enstaka händelse till att se sig själv som kontinuerligt förändrande (Handbok i förbättringsarbete, Memeologen, Västerbottens läns landsting, 2005)

Förändrings- & förbättringsarbete: PGSA-cirklar Planera GöraStudera Agera

Förändrings- & förbättringsarbete: PGSA-cirklar  En metodik för lärandestyrt arbetssätt  En hjälp att strukturera förändrings- och förbättringsarbete -- ta ställning till:  Vad vill vi åstadkomma?  Hur vet vi att en förändring är en förbättring?  Vilka idéer om förändring kan leda till förbättring? Planera GöraStudera Agera

Förändrings- & förbättringsarbete  Ledarskapet är viktigt för att skapa förutsättningar för att driva utvecklingsarbete  Förbättringsarbete måste efterfrågas av ledningen  Det måste finnas uppföljningsverktyg KOM IGEN! Nu gör vi det här tillsammans! Hur går det egentligen? Har ni testat ……?

Synliggöra gapet mellan önskvärt och nuläge 1. Hur ser det önskvärda läget ut? 2. Hur ser nuläget ut i jämförelse med det önskvärda? Gapet ”Det goda” Nuläge 21

Det goda och gapen- gapanalys (sid. 7, Memologen: Handbok i förbättringsarbete) Område? Vilket område tänker jag på? Perspektiv? Vem, eller vad utgår jag från när jag tänker på förbättringsområden? – mig själv, arbetskamrater, brukare/kunder? Vad är god? Klargöra hur jag anser att det borde se ut inom ett visst område. Vilka gap finns? Bedöma hur verkligheten ser ut idag. Vad är skillnaderna mellan det önskvärda goda och hur det ser ut i praktiken. Var finns de största bristerna? Idéer till förändringar? Återkommande fråga. Tänkbara lösningar är ofta diskuterat. Se till att skriva ner dina idéer så att de inte försvinner i hanteringen.

Exempel på resurser kring oss Kollegor Brukare och anhöriga Kunskapskällor IT-avd Personalavd Annan Socialstyrelsen SKL Olika organisationer Arbetsplats

Källor – forskningsstöd  Kunskapssammanställningar, ex Kunskapsguiden.se  Nationella riktlinjer  Databaser: ex Socialtjänstbiblioteket, scholar.google.se  övriga vetenskapliga artiklar, FoU Välfärd  Handböcker  scholar.google.sescholar.google.se  Läroböcker  Tidskrifter  … med mera

Till nästa gång… Testa att söka kunskap i olika kunskapskällor!