Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Plan mot kränkande behandling
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Cannabis-appen - ett preventionsverktyg i vår tid 3 april 2013.
Arbete med jämställdhetsplan
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Information om UPP- centrums öppna jämförelser av barn- och skolhälsovårdens/elevhälsans insatser kring barns och ungdomars psykiska hälsa UPP- centrum=
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Elevhälsan - utveckling för hela skolan!
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Gävleborg/Hudiksvall
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Kamratutvärdering Lerum
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Trygghetsteamet Övergripande målsättning Äldreomsorgen ska sträva efter att lyfta fram och aktivt arbeta med det friska hos de äldre. Genom rehabilitering.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Utvärdering Elevenkät 2017.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Föräldramöte 6 december 2018.
Elevhälsobaserad modell för tidiga insatser för barn och ungas psykiska hälsa Workshop 14 maj 2018 Förstudie Tidiga insatser på skolans arena vid, eller.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Samverkansråd
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1

Bakgrund för granskningen Alla elever ska ges möjlighet att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt. Hälsa och lärande är ömsesidigt beroende. Elevhälsan ska arbeta förebyggande och hälsofrämjande. 2

Övergripande frågeställning: Har elevhälsan kompetens och arbetssätt för, samt vidtar insatser i, det hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbetet, som motsvarar behoven hos eleverna på skolan? 3

Svar: Nej. 4

Urval/metod 25 kommunala och fristående grundskolor i 23 kommuner Grundskolans årskurser 6-9 Enkät, dokument, skolbesök med intervjuer 5

Granskningens delfrågor: elevernas upplevda erfarenheter (behov) tillgång till elevhälsa utförande av elevhälsoarbete planering och uppföljning 6

Resultat av enkäten Nära 3000 elever i åk 6-9 besvarade enkäten. 1 Hälften av eleverna har erfarenhet av att må dåligt av otrygghet, stress, nedstämdhet eller annat 2 Eleverna känner inte alltid till elevhälsans uppdrag och funktion, och använder sällan elevhälsans kompetenser 7

Resultat: Utförande Det förebyggande och hälsofrämjande arbetet initieras och genomförs ofta av lärare, utan elevhälsans medverkan. Vanliga exempel: Skolövergripande aktiviteter – temadagar, utflykter, ’lära känna varandra-dagar’, tårtbakning och skoljogg. Arbete kring jämställdhet, demokrati, alkohol och droger. Hälsosamtal med skolsköterskan. 8

Resultat: Planering och utvärdering Skolornas förebyggande och hälsofrämjande arbete omfattas mycket sällan av ett systematiskt arbetssätt. Exempel: Enkäter som underlag för insatser, främst för arbetet mot kränkande behandling. Ibland enkäter som fylls i inför hälsosamtalen. Mycket få skolor följer upp förebyggande och hälsofrämjande aktiviteter och insatser. 9

Resultat: Tillgång Skolpsykolog saknas ofta helt och hållet i det förebyggande och hälso­främjande arbetet Eleverna har dålig kännedom om elevhälsan och dess uppdrag och funktion 10

Elevernas ”kännedom” (Tror) finns i skolan > kan söka upp > har sökt upp Skolsköterska:93 > 55 > 50 procent Kurator: 85 > 59 > 16 procent Spec ped:56 > 53 > 16 procent Skolpsykolog:38 > 36 > 4 procent 11

Övergripande resultat Elevhälsan arbetar inte förebyggande och hälsofrämjande på sätt som motsvarar elevernas behov inom det psykiska området 12

Slutsats Elevhälsan behöver arbeta förebyggande och hälsofrämjande på sätt som stödjer eleverna i att: - bemöta och förhindra psykisk ohälsa - utveckla eller bibehålla psykisk hälsa 13

Ett psykologiskt perspektiv Ett perspektiv som medverkar till att förhållanden – hos elever och i den omgivande miljön – som kan ligga till grund för att utveckla psykisk ohälsa, kan uppmärksammas, synliggöras och avhjälpas. Behöver finnas med i alla led i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. 14

Tack för idag - slut för idag! Projektledare Anna Blom Elevhälsan 15