Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Advertisements

Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Föräldramöte ängahuset 12 okt
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Barn och ungdomars utveckling
Föräldraenkät 2017 Förskola
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Föräldraenkäten 2015 Förskola Kunskapshuset
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Arbetsformer XX vattenråd.
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Alsike IF - Presentationsmall
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Klassmöte Språkval i åk 6
Kommunala aktivitetsansvaret
Skolledningskonferens
Typiska ventilationsklagomål
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Medarbetarenkäten december 2018.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Värdegrund inom äldreomsorgen
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Särbehandling.
Vår handlingsplan – RESPEKT
Nätverket för barn-och elevhälsan
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Vad styr oss i kommunikationen? Skollagen 3 kap. 4 § Eleven och elevens vårdnadshavare och vårdnadshavare för ett barn i grundskolan ska fortlöpande informeras om elevens utveckling. 4 kap. 8 § Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Information om rutinerna ska lämnas på lämpligt sätt.

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Skollagen forts. 4 kap. 13 § Vid varje förskole- och skolenhet ska det finnas ett eller flera forum för samråd med barnen, eleverna och de vårdnadshavare som avses i 12 §. Där ska sådana frågor behandlas som är viktiga för enhetens verksamhet och som kan ha betydelse för barnen, eleverna och vårdnadshavarna. Inom ramen för ett eller flera sådana forum som avses i första stycket ska barnen, eleverna och vårdnadshavarna informeras om förslag till beslut i sådana frågor som ska behandlas där och ges tillfälle att komma med synpunkter innan beslut fattas. Rektorn och förskolechefen ansvarar för att det finns forum för samråd enligt första stycket och för att informations- och samrådsskyldigheten enligt andra stycket fullgörs.

Förvaltning/Avdelning Föräldrabalken 6 kap. 2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år. Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Förväntansdokument Som förälder kan du förvänta dig av oss… Att vi tar kontakt med dig om något särskilt händer Vi förväntar oss av dig som förälder… Att du deltar på föräldramöten, utvecklingssamtal och elevomsorgsmöten du kallas till Att du tar del av den information som du får från skolan eller via skolans hemsida Att du meddelar oss om du märker att ditt barn råkat illa ut i skolan eller gjort någon annan illa

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Vilka kommunikationsforum eller situationer förekommer i skolan?  Utvecklingssamtal  Föräldramöten  Elevstödjande samtal  Elevomsorgsmöten  Hälsobesök  Skolråd  Information i skrift/digitalt via exempelvis hemsidan (V-klass)  Vardaglig information så som lämning/hämtning, mail, telefonkontakt, sjukanmälan

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Vad är viktigt i kommunikationen?  Öka motivationen med en gemensam bild,  Vara goda förebilder som vuxna,  Skapa en positiv och framåtsyftande kommunikation för att uppnå goda resultat,  Prata positivt och konstruktivt om skolan och relationen mellan hem och skola  Öka samsynen för goda resultat

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Vilka vanliga fallgropar finns?  Försenad kommunikation i tid  Icke kontinuerlig information  Elevens utsago är ”sanningen”  Otydlig kommunikation  Kommunikation av svåra iakttagelser, beslut eller förslag  Olika perspektiv på barnets uppträdande i hem respektive skolsituation  Brist på tillit och förtroende för skolan alt. vårdnadshavare

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Vilka framgångsfaktorer är viktiga?  Snabb och tydlig kommunikation  Fortlöpande information skapar trygghet och undanröjer missförstånd  Förhålla sig neutral/kritisk till barnets egen utsago  Engagemang och positiva förväntningar  Skapa en dialog och samsyn kring barnets utveckling  Skapa förtroende och tillit mellan skolan och vårdnadshavare  Hellre en kontakt för mycket än en för lite  Arbeta aktivt med förtroendekontot

Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan Diskussionsfrågor  Vilka positiva delar finner du i kommunikationen mellan skola och vårdnadshavare?  Vilka förbättringar skulle du vilja se i kommunikationen mellan skola och vårdnadshavare?