Informationsbehov för god miljöhänsyn – ett regeringsuppdrag Här kort information om uppdraget samt preliminära förslag 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarium om producentansvar 15 mars KSL Nalen Kent Carlsson.
Advertisements

1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Områdesskyddsfunktionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Miljömålsnätverket
Avdelningen för vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Ansvar inom regeringskansliet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Strategisk styrning av informationshantering och verksamhetsstöd inom miljöområdet Johan Westman Naturvårdsverket, GD-stab Naturvårdsverket.
Samverkan hälsingland
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Ekosystemräkenskaper via markanvändning av mark med höga naturvärden
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
SGUs årsredovisning 2017.
Uppdraget Uppdrag inom MIT
Avdelningen för vård och omsorg
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Nästa steg regionkalmar.se.
Möjligheter till finansiering?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Rekrytering med lokala jobbspår
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Informationsbehov för god miljöhänsyn – ett regeringsuppdrag Här kort information om uppdraget samt preliminära förslag 1

Informationsbehov för god miljöhänsyn Regeringsuppdrag under 2015 Bakgrund i propositionen ”En svensk strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster” Utreda vilka behov av data som behövs för att stödja traktplaneringen i näringen Vilken typ av data som behövs och med vilken kvalitet I dialog med näringen och andra intressenter utreda hur detta databehov kan tillgodoses Redovisas i ett meddelande december 2015 Hämtat från uppdragsspecifikationen 2

Förväntade förslag Förslag om inriktningen på det statliga bidraget till denna dataförsörjning Även kunna ge rekommendationer till näringen Utgå från kundperspektiv och sektorsansvarsprincipen Förslagen bör vara såväl kortsiktiga som mer strategiska Särskild vikt på ny teknik i dataförsörjningen Även beskriva det kvalitetssäkringsarbete som pågår inom kulturmiljöområdet och av nyckelbiotopsdatabasen Hämtat från uppdragsspecifikationen 3

Grov tidplan Svar enkät Långt kommet utkast Nytt möte i projektet Styrgruppsmöte Skogforsk samverkansgrupp inom skoglig planering med fokus mot fjärranalys och datafångst Komplett remissutkast (AC 28/8 och GD 17/9) Remiss Styrgruppsmöte om inkomna synpunkter Styrgruppen tar slutlig ställning AC dragning GD beslut och leverans strax efter 4

Hänsynskedjan med förbättringsområden 5

Områden för prel. förslag Tydligare ansvar Bygga kunskap och kompetens Systematisk kvalitetssäkring Även landskapsnivå Ökad tillgång till miljödata Delaktighet och säkra rutiner 6

Tydligare ansvar Sektorn, i första hand markägare och verksamhetsutövare, har huvudansvaret för hänsynen. Det inkluderar ansvar att skaffa sig behövlig kunskap och att säkerställa att alla involverade har tillgång till en bra planering av hänsynen. Ledarskapet inom skogsbruket har därmed en avgörande roll för utvecklingen av hänsynstagandet. 7

Tydligare ansvar Ansvaret för dataförsörjning som underlag till skoglig planering av god miljöhänsyn är delat mellan sektorn och den offentliga sektorn. Där myndigheter är datavärdar bör ansvaret innebära: Säker lagring av data Fortlöpande kvalitetssäkring av inventeringsdata och metadata Säkerställa att lagar och regler följs (Inspire, sekretess, PUL, offentlighet,…) Presentera och förmedla miljödata på användarvänligt sätt inklusive lättförståelig, övergripande kvalitetsredovisning 8

Bygga kunskap och kompetens Sektorn rekommenderas föra ut målbilderna och stärka kompetens i hänsynstagande hos planerare och maskinförare i hela hänsynskedjan. Skogsindustrierna och LRF rekommenderas återrapportera detta till Skogsstyrelsens nationella sektorsråd och till målbildsförvaltningen. 9

Systematisk kvalitetssäkring Regeringen ger myndigheter med värdskap för miljödata i uppdrag att senast redovisa riskbaserade kvalitetssäkringsplaner. Detta för en mer systematisk och effektiv kvalitetssäkring. Exempel på riskfaktorer är äldre inventeringsdata, typer av miljödata som användare ofta rapporterat vara bristfälliga eller objekt som finns i skog som snart kan avverkas. Av planerna bör det framgå när användarnas informationsbehov kan tillgodoses på ett väsentligt förbättrat sätt. Närmast att detta ges i uppgift för Skogsstyrelsen (NBI, S&H, skogliga grunddata), HaV (Värdefulla vatten), NV (Natura 2000) samt RAÄ (FMIS). 10

Systematisk kvalitetssäkring Tätare uppdatering av ortofoton i inlandet av Svealand och Norrland Skogsstyrelsens föreslås komplettera E-tjänst senast så att markägare, planerare, maskinförare och allmänhet enkelt kan rapportera in upptäckta/misstänkta kvalitetsbrister i olika myndigheters miljödata. Analys av inrapporteringen ska användas i framtagandet av riskbaserade kvalitetssäkringsplaner. Även för inrapportering av förmodade nya nyckelbiotoper och forn-/kulturlämningar. 11

Kvalitetssäkring kulturmiljövärden Betydande kvalitetsbrister i FMIS och S&H RAÄ fortsätter kvalitetssäkra FMIS via DAP- programmet. Länsstyrelserna medverkar Fortsatt samarbete RAÄ och Skogsstyrelsen om kvalitetssäkra S&H, Skog och Historia, efter plan Stärk kompetens i sektorn om registren och ämnet Informationen till alla medverkande i kedjan (trakt)planering => plantering inkl. direktiv i länsstyrelses beslut Gör tips tillgängliga Bild12

Kvalitetssäkring nyckelbiotoper Efter en riskbaserad plan Geografiska läget (äldre objekt innan GPS) Otydlig status (nyckelbiotop  naturvärdesobjekt ?) Avtal om regelbunden ajourföring med storskogsbruket och stiften (sammanhållen databas) Inför ackreditering av inventerare (säkra kompetens) Bild13

Uppdatering av skogliga grunddata viktigt Förslagsvis använda tredimensionella ytmodeller som framställs utifrån digitala flygbilder från Lantmäteriet. Tillsammans med den befintliga markmodellen ger det en bra uppfattning om skogens höjd, vilken i sin tur korrelerar väl med många andra skogliga variabler. Lantmäteriet kan framställa ytmodeller som en del i sin planerade satsning på tredimensionella kartdatabaser, vilket långsiktigt torde vara av stort värde för hela skogsbruket. Genom sambearbetning med Riksskogstaxeringens provytor kan SLU räkna om ytmodellerna till skogliga data. Långsiktigt skulle dock en upprepad laserskanning ge ännu bättre data. Ajourhållningen genomförs lämpligast av Skogsstyrelsen och SLU. Ajourhållningen föreslås genomföras under en 3-års period med start år Kostnaden är beräknad till 5 MSEK per år. 14

Även landskapsnivån Utveckla nytt underlag som visar om en trakt har en extra roll sett till omgivande landskaps ekologi (Grön infrastruktur; Skogsstyrelsen & SLU) eller sannolikt har höga naturvärden Försök utveckla nytt underlag som visar erosionskänsliga landskap (Skogsstyrelsen, Trafikverket och SGU) 15

Landskap med nyckelbiotoper (röd-vit streckad gräns) och objekt med höga naturvärden (gul – orange streckad gräns). Områden som innehåller lövträd över 15 cm är grönmarkerade ytor. Gulmarkerade bokstäver A, B och C är tre tänkta områden för traktplanering. Grön infrastruktur – ett exempel 16

Ökad tillgång till miljödata Bättre ekonomisk tillgänglighet till fastighetskartan och till ortofoton skulle underlätta användningen, särskilt för mindre organisationer i skogssektorn. Fortsatt samordning och vidareutveckling av standarder för gemensamma begrepp, datautbyte och presentation av miljödata. 17

Delaktighet och säkra rutiner Rekommenderas att markägaren alltid får tillgång till aktuell hänsynsplanering i traktdirektiv inkl. rätt att dela till andra verksamhetsutövare. Skogforsk rekommenderas få i uppdrag att standardisera traktdirektivets hänsynsdel inkl. karta. Därvid bör harmonisering ske med den nya hänsynsuppföljningen och till eAvverka. 18

Delaktighet och säkra rutiner Skogsstyrelsens digitala karttjänster (Mina sidor, Grönt kuvert med flera) kompletteras med fler dataskikt, med väsentliga attribut, med en enkel, tydlig redovisning av datakvalitet samt koppling till målbilder. Skogsstyrelsen genomför sektorsdialoger och om möjligt inför systemtillsyn av verksamhetsutövares rutiner som berör hänsynskedjan. Det senare förutsätter mandat från riksdag och regering. Skogsstyrelsen skapar sig därmed en bild av hur utvecklade rutiner som olika företag har för att säkerställa hänsynskedjan. 19