NVF-11 Informasjonssystemer Kunskabsgruppe E-tjenester Sommermøte - Flåm 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Gissur Pétursson forstjóri Vinnumálastofnunar Myndigheters service för arbetslösa i Norden Jubilæumskonferens maj ÅR AV GRÄNSLÖS NORDISK.
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Januari 2015 Vårt sätt att se på E-arkiv Modellen System för bevarande Stadsarkivet Producenter Linköpings kommuns verksamheter Konsumenter W3D3 Agresso.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Eget arbete till workshop Landstinget Sörmland.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Entreprenörshuben Målgruppen: Utlandsfödda, någon undantag, svenskar? 18 – 64 (med slutfört gymnasium) Alla nyanlända oavsett att de har ekonomiskbistånd.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Mina vårdkontakter blev 2015……
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Informationsmöte VA till Varola
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Rekrytering.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
Arbetsformer XX vattenråd.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
Tillväxtverkets mellanarkiv
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Helpdesk Centrum för digitalisering
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Anställning av personer med funktionsnedsättning inom Gävle kommun.
Elektronisk hantering i stället för blanketter – är det möjligt?
Samverkan hälsingland
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Inbjudan till Hearing inför Upphandling av digitalt spårbarhetssystem
ETeam för välfärdsteknologi - organisering, införande och användning av välfärdsteknologi i kommunal vård och omsorg –
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
SGUs årsredovisning 2017.
Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef.
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Produktpaket för geodata
Diagnos och delaktighet
Upplands Friidrottsförbund
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Mobil incheckning och betalning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Kulturskolornas strategidokument
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Kreativa verktyg och metoder
RPA.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Vår handlingsplan – RESPEKT
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

NVF-11 Informasjonssystemer Kunskabsgruppe E-tjenester Sommermøte - Flåm 2009

Deltakere på sommermøtet 2009 Jonas Åberg, gruppeansvarlig Trond Wiberg, referent Solweig Elfwing John Gran Terje Solheim Jan-Olav Karlstadt

Arbeid ut fra arbeidsplan På høstmøtet 2008 ble følgende punkter fulgt opp til sommer- møtet 2009 Sammanställning på befintligt läge Förbereder inlägg till sommarmöte Alla förbereder ett inlägg på 5-15 minuter om läget inom resp. företag,myndighet,land (Jon om krav på vägdata från myndigheterna för att privata aktörer ska kunna tillhandahålla tjänster) Beskrivning av en arbetsprocess från idè till förverkligande Knyt föredragshållare till nästa höstmöte 2009 om e-tjänster

Anvendelse - digitalisering / e-tjenester: Digital forvaltning – e-tjenester Public-private partnerskaber Trends for tjenester. Gode eksempler til inspiration GIS presentasjon på kart

Identifisering av E-tjenester Servicetjenester som forenkler befolkningens/næringslivets kontakt med myndigheter, eksempel Søknader om tillatelser Status på saksgang Tilpasset informasjon på en ”Min Side” Trafikkinformasjonstjenester Beslutningsgrunnlag for gjennomføring av en reise (før, under, etter) Distribusjon av data (kart, radio, GPS, sms etc) Forvaltningstjenester for drift av vegnettet Overvåkning av veganlegg (trafikk, trafikklys, etc) Arbeidsplanlegging (arbeidsordre til entreprenører etc)

6Vägverket Vägverket – en modern e-myndighet med kunden i fokus Ärende - plattform/ diarium (DKÄ) Ärende - plattform/ diarium (DKÄ) E-arkiv Dokument hantering Kunddatabas Verksamhetssystem Mina sidor Kundtjänst E-post Kund E-tjänster Skannad post

7Vägverket Införande Att införa digital kundärendehantering är ett beslut som ligger i linje med att utveckla Vägverkets arbetssätt. Det är en av de aktiviteter som genomförs för att vi inom hela verket ska ha ett enhetligt arbetssätt. Den som vänder sig till oss ska möta ett Vägverk, oavsett var i landet man befinner sig. Plattform för digital registrering och handläggning av kundärenden innehåller också Vägverkets digitala diarium. Förvaltning av ärendetyper sker i verksamheten

8Vägverket Införandeplan Säkerställ digital fångst/lagring av alla kundärenden Avveckling av nuvarande diarium – W3D3 blir Vägverkets allmänna diarium (hösten 2009) Kundtjänstmodul och sällan användarvy (hösten 2009) Skanning, registrering och digital lagring av alla inkommande handlingar ( hösten 2009) Tjänster för mina sidor – ärendestatus, kontaktuppgifter (nov 2009) Inför nya ärendetyper Skadeanmälan och ansökan om vägvisning (klart) Ansökan om kunskapsprov (aug 2009)) Ledningsärenden, anordningar inom vägområdet, (dec 2009) Detaljplaner, bygglov (2010) Anslutning till allmän väg (2010) Integration av befintliga IT-lösningar Ansökan om dispens på väg, bidrag till enskilda vägar, trafikanordningsplaner (fom hösten 2009)

9Vägverket Ärende - plattform/ diarium Ärende - plattform/ diarium Dkä-förvaltning Lednings ärenden Vägvisning XXX Trafikant Kunskaps prov Förarenheten Detalj planer Samhällsutveckling Bygglov DKÄ – förvaltning: En teknisk plattform för enhetlig hantering av kundärenden Strategi och stöd för införande av ärendetyper Regelverk och riktlinjer Handledning och information Utbildningar i IT-stödet Verksamhet: Strategi, arbetsflöden och arbetssätt för handläggning av ärendetyper Metadata, mallar Införande av ärendetyp på plattformen Resursplanering för handläggarna Plattformsförvaltning - Verksamhetsförvaltning

Vegnett, ruteberegning og veimeldinger Offentlig grunndata kan benyttes i større utstrekning enn hva en gjør idag Krav på data må være fullstedig, troverdig, oppdatert og visuelt presentert

Jonas Åberg, Inmind Exempel E-tjänster Personlig pendlarinformation Pilotprojekt genomfört under Finansierat av Västtrafik, Göteborgs Stad, Vägverket och Infracontrol Pilot utvärderad av Transek (WSP) Visionen - Att påverka den negativa trenden med ökande trafik- och miljöproblem genom att med tillförlitlig och lätttillgänglig information motivera bilpendlare till ett mer dynamiskt resande

Användargränssnitt & funktion Tjänst skräddarsydd för pendlare Syfte att ge pendlare ett planerings- verktyg så att de kan göra ett aktivt val av färdmedel innan resan påbörjas. Personligt anpassad information Anpassar sig efter tid på dygnet Användaren bestämmer själv när denne vill ha information

Syfte med pilotprojektet Avsikten med piloten var att utvärdera: Lämplig utformning Användargränssnitt mot pendlaren Användargränssnitt mot trafikledningscentral (TLC) Krav på rådata Vilken data behövs ? Vilken kvalité krävs på data till systemet ? Vilken kvalité krävs på störningsrapporteringen ? Övrigt Personlig eller i färdmedel ? Olika medier

Portal Inställningar via webbportal Var du bor Var du arbetar Information om hur du reser Hur du vill ha informationen

Systemuppbyggnad Server Statiskisk/historisk data Realtidsdata Störnings information Vägtrafik data Personliga inställningar Statistisk/historisk data Realtidsdata Störnings information Kollektivtrafik data Pendlare

E-tjenester rettet mot trafikanter Utgangspunkt: Tjenestene må stille relevant og pålitelig informasjon til rådighet for trafikantene i beslutningsøyeblikket Det vil si at informasjonen også må høy grad av: Reliabilitet (informasjonen må være pålitelig) Validitet (informasjonen må være gyldig for situasjonen der beslutningen skal tas) Relevans (informasjonen må være relevant for beslutningssituasjonen)

Aktuelle formidlingskanaler Formidlingskanaler til trafikanter som befinner seg i kjøretøy når de skal ta beslutningene Radio GPS SMS Formidlingskanaler til kollektivreisende kan i tillegg til mobile enheter være lystavler på holdeplassene

Eksempel på sanntids reiseinformasjon til kollektivreisende

Krav til tjenester Tjenestene må stille relevant og pålitelig informasjon til rådighet for brukerne i beslutningsøyeblikket Dvs at informasjonen må høy grad av Reliabilitet (informasjonen må være pålitelig) Validitet (informasjonen må være gyldig for situasjonen der beslutningen skal tas) Relevans (informasjonen må være relevant for beslutningssituasjonen)

Utfordringer ved e-tjenester Strategi av e-tjeneste Rettigheter til data av e-tjenester Intern organisering ved innføring og forvaltning e-tjenester Sikkerhet rundt e-tjenestene Kapasitet, åpningstid og support Anvendelighet ved e-tjenester Brukeradferd ved e-tjenester

Planlegging for høstmøtet 2009, Stockholm Förberedelser inför höstmöte Eventuella förslag på föredragshållare, till Jonas senast 15/9. Alla tar fram exempel på arbetsprocesser, fundera över kritiska skeden, vad är kriterierna för ett lyckat införande ? Vilken strategi har respektive myndighet avseende E-tjänster (tex bara ansvarig för grunddata, övrigt levereras av kommersiella aktörer) Plan för arbetet under höstmötet Beskrivning av hur en arbetsprocess skulle kunna se ut från idè till förverkligande