Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef."— Presentationens avskrift:

1

2 Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef Nyheter från stadsarkivet Frågestund Maria Dalbark, kommunarkivarie

3 E-arkiv status Digitaliseringsråd finns på hemsidan
arkiv-i-Linkopings-kommun/

4 KLARA arkivredovisningsprogram

5

6

7 Arkivnätverk på hemsidan
Reportage från förra träffen Kontaktlista – uppdatera Nästa träff i april – hos vem?

8 Arkivbeskrivning Beskrivning av myndighetens organisation och verksamhet, för att underlätta sökandet i arkivet Informationsträffar i maj och oktober LiSA-F 2012:4 är den föreskrift som förklarar vad arkivbeskrivningen ska innehålla Inlämnade till stadsarkivet 31/ ! En beskrivning av vilka handlingar området har Mall görs centralt Anpassas för respektive diarium 2 § Varje myndighet ska upprätta en beskrivning som ger information om 1. myndighetens organisation och verksamhet i syfte att underlätta sökande efter allmänna handlingar, 2. register, förteckningar eller andra sökmedel till myndighetens allmänna handlingar, 3. tekniska hjälpmedel som enskilda själva kan få använda hos myndigheten för att ta del av allmänna handlingar, 4. vem hos myndigheten som kan lämna närmare upplysningar om myndighetens allmänna handlingar, deras användning och sökmöjligheter, 5. vilka bestämmelser om sekretess som myndigheten vanligen tillämpar på uppgifter i sina handlingar, 6. uppgifter som myndigheten regelbundet hämtar från eller lämnar till andra samt hur och när detta sker, och 7. myndighetens rätt till försäljning av personuppgifter.    I beskrivningen ska uppgifter utelämnas om det behövs för att beskrivningen i övriga delar ska kunna hållas tillgänglig för allmänheten. Arkivinformation - bolag

9 Dokumenthanteringsplaner
Stadshus KLARA Marknads- bolaget Studentbostäder PÅ GÅNG Tekniska verken med dotterbolag Mjärdevi Stångåstaden S:t Kors Dukaten Bryggaregården FlygMex Kommunalförbundet Fjärde Storstadsregionen Linköpings Expo NuLink ResMex Lönecenter Upphandlings- center Linköping Airport City Lejon- fastigheter Kinda kanal Arenabolaget EJ PÅBÖRJADE

10 DEPÅSTATUS? Hyllmeter för leverans av äldre handlingar (mer än 5 år)?
Hyllmeter för årlig leverans? Hyllmeter för deposition? Nedlagda bolag för leverans?

11 Behov av hjälp? Stadsarkivet har ett antal personer att förmedla kontakt med för uppordningsarbete. Ni anställer – vi hjälper till med handledning i arkivuppgiften!

12 Dokumenthantering hos kommunala bolag - Rätt från början!
Varför ska vi hålla ordning på våra allmänna handlingar? Kort om offentlighet/sekretess Diarieföring Arkivering


Ladda ner ppt "Agenda Inledning Stångåstadens dokumenthantering Marita Soneskog-Edbom, arkivsamordnare Fika och mingel E-arkiv status Dan Malmsten, stadsarkivets chef."

Liknande presentationer


Google-annonser