Säker e-post med SITHS-kortet, - förutsatt att… Västkom 16 05 29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Tjänstelegitimation och privata aktörer i offentlig regi E-legitimationsdagen :15 – 14:45 Ulf Palmgren.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Omvänt ärende och Egna ärendetyper (Mina vårdkontakter)
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nummer 7 vecka dagar kvar….
Nationell Patient Översikt
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Lärarstöd för att använda 1177.se
Nya tjänster på personlig iPad i Ustart 4.0
En kort presentation av Tillväxtverket
Sökfunktion av förskrivningar vid andra vårdenheter
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Personcentrerade E-tjänster
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Steg för livet
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Information till alla regionens medarbetare
Om grupper/team & grupprocesser
Trender 19:e december.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Henrik Sjöstrand & Benny Granqvist
Användaravtal för Nyps
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
- Mottagare, medborgare, medskapare
Informationssäkerhetsmål - Exempel
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Skolwebb för vårdnadshavare
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Journal via nätet - en av e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
SAMVERKAN VÄSTRA GÖTALAND
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Säker e-post med SITHS-kortet, - förutsatt att… Västkom

AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET -… att användaren hanterar teknik och kort på rätt sätt! Kryptering av mejl med SITHS-kort ger en hög skyddsnivå av konfidentialitet, riktighet och spårbarhet men det där med tillgänglighet kan bli en hake!

Tillbakablick… I e-postens barndom så fick vi tidigt inpräntat att skicka mejl hade inte högre säkerhet än att skicka ett vykort Därför sattes tidigt regeln – ingen sekretessbelagd information via e-post Med tiden kom olika former av krypteringsmöjligheter men vi säkerhetsmänniskor var ganska hårdnackade – nej, ingen sekretessbelagd information i e-posten, argumenten växlade -hur vet du vem mottagaren på andra sidan är? - kritisk information kan bli liggande i den enskilde medarbetarens inkorg, etc etc AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Men nu så … En rad tjänster har etablerats som sörjer för att information och kommunikation hanteras inom specifika system, till exempel SVPL-KLARA för vårdsamverkan Mina vårdkontakter för det kommunikationsflödet med patienten NPÖ är implementerat (?) Intygstjänsten AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Och kravet på korta ledtider är åtskruvat, när fick du senast ett pappersbrev på jobbet? AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Alla pusselbitar på plats, (nästan) De stora informationsflödena tas om hand i specifika tjänster. Outlook lätt att integrera med SITHS som ger, skyddad överföring stark autentisering signering AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Att lita på användaren Vi kommer aldrig att komma till den riskfria tekniken Det som saknades var steget att ta fram ett regelverk som innebär att vi litar på användarens förmåga att hantera de kvarvarande bristerna AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Förändring av inkörd regel Vi ville inte få en glidning på budskapet så att det skulle spridas - Nu är det OK att mejla sekretessbelagd information och man missade under förutsättning att den krypteras och att den lagras utanför mejlsystemet AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Informationspaket Informationsbrev Rutin Lathundar Kort film för att förstärka rutinen Ut via linjen med spridning till alla medarbetare AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

filmtajm AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Tillgängligheten – kan bli ett problem Därför betoning på att krypterad e-post enbart är en säker kommunikationsöverföring och inte lagring Kryptering med SITHS kort förutsätter att användaren är medveten om beroendet till det personliga och unika certifikatet och risken för att bli utelåst Som organisation låser vi ute oss själva – åtkomsten är helt beroende till enskild användare AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Nästa steg Få till full funktionalitet även för funktionsbrevlådor Federationer med betrodda certifikatsutfärdare MyndighetsCA Gemensamma rutiner för kommunikation? AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

En del myndigheter har aviserat att de kommer att ta bort faxmöjlighet – hur gör vi då? Många olika lösningar – vilken ska vi lita på? Hur många olika lösningar accepterar verksamheten? Kommunikation bygger på båda parters överenskommelse Allt blir så mycket enklare om vi använder gemensam infrastruktur och använder samma lösning AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Säker meddelandehantering Verksamhetens behov är säker meddelandeöverföring och det behöver vi lösa på flera olika sätt Systemintegrationer Meddelandeöverföring utvecklas i tjänsten Informationsdelning – säkra virtuella rum Säkra formulär Notifieringar E-post är bra till det där som blir över, tillfälliga behov/sällan behov AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET

Tack för ordet! AVD ÄRENDEBEREDNING OCH KANSLI /ENHET SÄKERHET