Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
ERGONOMI Vad är det?.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Bemanning i boende vuxna enligt LSS 2009
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevsociala team.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Ia Sundberg Lax Robert Palmér Socialpedagog
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Skolområde norr, väster och öster Skolgemensamt stöd Gemensam handlingsplan för grundskolan; skolår 7–9 vid elevs ogiltiga eller långa frånvaro Ökad likvärdighet.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
VÄLKOMNA Föräldramöte
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Doktorns dilemma.  Mycket att skriva, formuleringar, tid  Risk för att bli pressad/manipulerad  Arbetsförmågebedömning? Funktionsnedsättning?  Gäller.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
SIP 16 december 2015 Maj Rom. Antal personer Källa: SCB 2013.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Skolan som arena för psykisk hälsa
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Skolan som arena för psykisk hälsa
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Nuläget i Älvkarleby kommun
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Föräldramöte 09 röd
Presentation av tjänst
INFORMATIONSDAG ● ESTETISKA PROGRAMMET ●
Heby kommuns kvalitetspolicy
Mobilt Estherteam Huskvarna
Samordningsförbundet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Föräldramöte 6 december 2018.
För föräldrar till barn 6-12 år
Suicidriskbedömning i heldygnsvård
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Samordnare samsjuklighet
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom

Uppdraget Arbeta intensivt med hemmasittare Verka för goda samarbetsformer med IFO Arbeta med klasser där det finns problem ”Spindel i nätet” Arbeta med övergångsklasser (åk 5-6)

Hemmasittare i Älvkarleby Identifierade: -1 högstadieelev A, som varit hemma 100 % sedan slutet av oktober, ingen given förklaring till varför -1 högstadieelev B, som varit hemma mer än 50 % sedan januari. Ingen egentlig förklaring till varför hen inte vill gå till skolan, säger att hen sover dåligt

Erfarenheter och insatser kring elev A A har varit hemma 100 % sedan slutet av oktober. Träffat barn- och ungdomspsykolog och fått diagnoserna skolfobi samt lindrig depression Initialt en träff med elevens föräldrar på min första dag på arbetet. Undertecknad ska utföra riktade intensivinsatser i syfte att A ska kunna återgå till skolan Omfattande kontakt med A:s föräldrar. De är stressade, mår själva psykiskt dåligt av situationen

Information och stöd till föräldrar angående förhållningssätt, vad de kan förvänta sig osv. Information kring bl.a. ångest och depression. Råd kring var de kan vända sig Fokuserade initialt på föräldrarna då eleven inte ville träffa mig

Initiala tanken kring upplägg: 1 – Relationsskapande insatser 2 – Exponeringsträning Visade sig dock inte vara så enkelt att få träffa A. Svåra ångestattacker när föräldrarna sa att jag skulle komma Uppmanade föräldrarna att söka akut till BUP – medicin insatt Pressade inte A att träffa mig under en tid

Vägrade komma ut från sitt rum första gången Räckte med att se mig – ingång Träff tillsammans med föräldrarna och A - lära känna mig Planering med A – första gången titta på idrottslektion

Blev väl mottagen av klassen – förutsättning Därefter har det rullat på – är för närvarande i skolan halvdagar och är glad och stolt över det. Från 100 % frånvaro till 50 % närvaro

Erfarenheter och insatser elev B Kurator träffat B utifrån hög frånvaro och slitningar hemma p.g.a. det Överlämning till undertecknad – kommer överens med B om: 1 – Sms:a för att se om denne är vaken 2 – Ringa om jag inte får svar på sms 3 – Åka och hämta B till skolan Hålla kontakten under dagen genom sms och besök på mitt kontor

Ofta kontakt med mamman om läget Tät kontakt med mentor – varje dag B och dennes mamma går nu i familjebehandling på Nätverkshuset utifrån att B:s frånvaro skapat mycket bråk i hemmet Med dessa insatser har frånvaron minskat från ca 50 % till 17 %

Samarbeten Personliga kontakter med Nätverkshuset - snabb ingång vid behov Närhet till lärare/mentorer – positivt Hittills inget utökat samarbete med ex BUP

Fördelar Snabba insatser Närhet till elever vid tillbakagång (kontor på skolan) Flexibel, anpassa efter eleven Behöver inte vara med på alla möten – mer tid

Nackdelar Personbundet = sårbart. Dock planerat HS-team = inte lika sårbart