Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom
Uppdraget Arbeta intensivt med hemmasittare Verka för goda samarbetsformer med IFO Arbeta med klasser där det finns problem ”Spindel i nätet” Arbeta med övergångsklasser (åk 5-6)
Hemmasittare i Älvkarleby Identifierade: -1 högstadieelev A, som varit hemma 100 % sedan slutet av oktober, ingen given förklaring till varför -1 högstadieelev B, som varit hemma mer än 50 % sedan januari. Ingen egentlig förklaring till varför hen inte vill gå till skolan, säger att hen sover dåligt
Erfarenheter och insatser kring elev A A har varit hemma 100 % sedan slutet av oktober. Träffat barn- och ungdomspsykolog och fått diagnoserna skolfobi samt lindrig depression Initialt en träff med elevens föräldrar på min första dag på arbetet. Undertecknad ska utföra riktade intensivinsatser i syfte att A ska kunna återgå till skolan Omfattande kontakt med A:s föräldrar. De är stressade, mår själva psykiskt dåligt av situationen
Information och stöd till föräldrar angående förhållningssätt, vad de kan förvänta sig osv. Information kring bl.a. ångest och depression. Råd kring var de kan vända sig Fokuserade initialt på föräldrarna då eleven inte ville träffa mig
Initiala tanken kring upplägg: 1 – Relationsskapande insatser 2 – Exponeringsträning Visade sig dock inte vara så enkelt att få träffa A. Svåra ångestattacker när föräldrarna sa att jag skulle komma Uppmanade föräldrarna att söka akut till BUP – medicin insatt Pressade inte A att träffa mig under en tid
Vägrade komma ut från sitt rum första gången Räckte med att se mig – ingång Träff tillsammans med föräldrarna och A - lära känna mig Planering med A – första gången titta på idrottslektion
Blev väl mottagen av klassen – förutsättning Därefter har det rullat på – är för närvarande i skolan halvdagar och är glad och stolt över det. Från 100 % frånvaro till 50 % närvaro
Erfarenheter och insatser elev B Kurator träffat B utifrån hög frånvaro och slitningar hemma p.g.a. det Överlämning till undertecknad – kommer överens med B om: 1 – Sms:a för att se om denne är vaken 2 – Ringa om jag inte får svar på sms 3 – Åka och hämta B till skolan Hålla kontakten under dagen genom sms och besök på mitt kontor
Ofta kontakt med mamman om läget Tät kontakt med mentor – varje dag B och dennes mamma går nu i familjebehandling på Nätverkshuset utifrån att B:s frånvaro skapat mycket bråk i hemmet Med dessa insatser har frånvaron minskat från ca 50 % till 17 %
Samarbeten Personliga kontakter med Nätverkshuset - snabb ingång vid behov Närhet till lärare/mentorer – positivt Hittills inget utökat samarbete med ex BUP
Fördelar Snabba insatser Närhet till elever vid tillbakagång (kontor på skolan) Flexibel, anpassa efter eleven Behöver inte vara med på alla möten – mer tid
Nackdelar Personbundet = sårbart. Dock planerat HS-team = inte lika sårbart