Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Samtalsmetodik i ett ledarskap
- Vad är ett fiskevårdsområde?
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Länsgemensam ledning i samverkan
Skolinspektionen i Almedalen 2017
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Utvärdering av samordningsförbunden
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Arbetsmarknadstorget
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Metod för utvecklings-arbete
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Kompetensförsörjnings-processen
God och Nära vård 2018 – 01 –
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Välkommen! Information om förbundet och Peer Fika
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Möjligheter till finansiering?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Arbetsmiljöläget 1989.
Mänskliga rättigheter -
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Rapport från Temagrupp Psykiatri
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp

2020 har Samordningsförbunden två tydliggjorda uppdrag 1.Att organisera ramverk för samverkan 2.Att bygga stödstrukturer för samverkan

Mitt förslag 1. Ramverk för samverkan

En kunskapsinventering genomförs – Med uppdrag att identifiera vilka samverkansmodeller som fungerar bäst – Genomförs av neutral part utan särintressen Baserat på kunskapsinventeringen tas de effektivaste modellerna fram – Det borde finnas ”typmodeller” lämpade för olika stora kommuner/områden Samordningsförbunden får sedan i uppdrag att organisera samverkan baserat på modellerna – Uppdragen består av ramverk med viss lokal/regional frihet – Det strukturella uppdraget betonas starkt – Detta innebär viss centralstyrning av Samordningsförbunden De medel som Samordningsförbunden förfogar över används till ”kitt” i samverkan – D.v.s. koordinatorer, utvecklingsledare, lokaler, kompetensutveckling och kringkostnader – I viss mån prövande/tidsbegränsad uppstart av operativa insatser med höga implementeringskrav

En tydligare styrning av parterna (parterna står för resurserna i samverkan) – AF/FK styrs via regleringsbreven. Man ska avsätta resurser i FINSAM samverkan – Kommunerna har ofta mycket starka incitament för deltagande – Landsting och regioner måste påverkas centralt Samordningsförbunden utgör ramverket i samverkan och huvudmännen står för resurserna. Med detta förhållningssätt försvinner möjligheten för enskilda chefer att prioritera bort samverkan. Lokala ledningsgrupper för samverkan etableras – Ledningsgrupper styrs upp efter givna ramar och de har ledningsmandat En viss pott medel ur ESF avsätts för utveckling av samverkan inom FINSAM – Medlen avropas med enkla rutiner, t.ex. via ESF eller NR – Medlen används för att inom ramen för modellerna pröva individinsatser, dock med höga implementeringskrav Höga kvar på mångfaldsintegration (diskrimineringsgrunderna) – Goda förebilder finns

Mitt förslag 2. Stödstrukturer i samverkan

Det finns få om ens någon som har större erfarenhet av fyrpartssamverkan än samordningsförbunden. Vi är ofta de främsta experterna på området och vi känner väl till nycklar för samverkan. Vårt uppdraga att bedriva stödprocesser bör därför tydliggöras. Exempel på stödstrukturer - Ledarskapsutveckling i samverkan - Kompetensutveckling (KUR, ESF m.m.) - Uppföljning (Indikatorprojektet) - Kommunikation (mellan parter och mellan parter och målgrupper) - Dokumentation (ex. gemensamma handlingsplaner) - M.m.

Förbunden bygger upp en stödstruktur för ledarskap i samverkan som består av: En policy antagen av styrelsen för ledarskap i samverkan Introduktion av ledare i samverkan. Den består av två delar – Ett grundläggande samverkansblock – Ett operativ block med koppling till den verksamhet som ska ledas. En introduktion av nya styrgrupper/ledningsgrupper enlig fasta rutiner En årlig ledardag för samverkan som bygger på: – Enkätsvar besvarad av operativa ledare i samverkan

Man ska inte utvärdera sig själv SF har inte kompetensen Ge någon uppdraget att utvärdera, typ isf eller ifau Förbunden ska inte ha något utvärderingsansvar

Initialt bra med en fast finansiering Nackdel – Någon part kan välja att finansiera mindre bara för att man kan.. Många fördelar! –Mer pengar till riktade insatser –Tydligare uppdrag till SF –Större engagemang och tydligare ägande Flexibel finansiering

Det största hotet mot Finsam är svårigheten att veta vad Finsam är Det saknas förutsättningar för ägande och styrning Finsam ska stödja samverkan – inte samverka Finsam ska INTE finansiera ordinarie verksamhet Något behöver göras….. Avgränsa uppdraget