Från applikationsfokus till informationshantering Sara Meunier, chefsarkitekt, Inera 5 april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.
och regioners gemensamma e-hälsoutveckling
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Vården i siffror September 2014.
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Presentation februari 2015
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Stöd till framtidens informationsmiljö Sara Meunier, Chefsarkitekt, Inera Fredrik Frimodig, CIO, eHälsomyndigheten Fredrik Frimodig, eHälsomyndigheten5.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Vad behöver kommunerna för att öka tempot inom digitaliseringen?
Tillsammans för en smartare välfärd
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
stöd för uppföljning och förbättring
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Tjänster kommunerna använder idag
Omställningen av hälso- och sjukvården
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
En tjänst för ökad tillgänglighet
Test & Kvalitetssäkring
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Vad vill vi att digitaliseringen ska medföra?
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Från applikationsfokus till informationshantering Sara Meunier, chefsarkitekt, Inera 5 april 2016

Från applikationsfokus till informationshantering  Inera har tagit nästa steg i e-hälsoarbetet och erbjuder kommersiella aktörer att ansluta till det informationsnav som har byggts upp genom åren och som i dag har flera tusen anslutningar. Avsikten är att bidra till innovation och utveckling.  Utbudet av tjänster förväntas öka allt snabbare, så att patienter får större möjligheter till självservice och delaktighet i vården, och vårdpersonal får effektiva verktyg.  Inera har gått från att utveckla slutanvändarprodukter till att stödja samordnad informationshantering.

Nationella strategin för eHälsa 10 års erfarenhet – vision Support to DECISION- MAKERS Support to PROFESSIO NALS INFRA- STRUKTUR Stöd till VERKSAMHET Stöd till BESLUTS- FATTARE Stödja, engagera, motivera INVÅNARE Personliga e-tjänster för åtkomst till sin egen information och för att följa sin hälsa Tjänster för kommunikation och interaktion med utförare Webbaserad information för att underlätta val och ge ökad egenmakt Beslutsstöd/förskrivarstöd Strukturerad dokumentation Användarvänliga journalsystem Patientöversikt Varningsinformation Utbildning och eLärande Öppna jämförelser Automatiskt genererade kunskapsunderlag Utveckling av register och statistik för FoU Uppföljning och utvärdering Lagstiftning Informationsstruktur Teknisk infrastruktur

Inera AB – ägt av Landsting och Regioner Tjänsteerbjudande 1177 Vårdguiden telefon Pascal Nationella hjälplinjen Sammanhållen vaccinationsinformation Sammanhållen Journal VägledningVerksamhetsstödKunskapsstödInfrastruktur Journalen Nationell patientöversikt 1177 Vårdguiden webb UMO 1177 Vårdguiden e-tjänster Rikshandboken i barnhälsovård Svenska biobanksregistret Eira (bibliotekskonsortium) Vårdhandboken Svenska informations- tjänster för läkemedel (Sil) Infektionsverktyget Hjälpmedelstjänsten Händelseanalys (Nitha) Vården i siffror Plattformen för stöd och behandling Kommunikationstjänster Katalogtjänster Identifieringstjänster Säkerhetstjänster Digitala blanketter Lokal tjänsteplattform eKlient i samverkan Video- och distansmötestjänster Personuppgiftstjänster Läkarintyg Elektronisk remiss Födelseanmälan Kvalitetsregister

Stort strukturkapital och uppbyggd kompetens 10 års erfarenhet – vision Support to DECISION- MAKERS Support to PROFESSIO NALS INFRA- STRUKTUR Stöd till VERKSAMHET Stöd till BESLUTS- FATTARE Stödja, engagera, motivera INVÅNARE Lagstiftning Informationsstruktur Teknisk infrastruktur

1177 Vårdguiden telefon Pascal ordinationsverktyg Nationella hjälplinjen Sammanhållen vaccinationsinformation Sammanhållen Journal VägledningVerksamhetsstödKunskapsstödInfrastruktur Journalen Nationell patientöversikt 1177 Vårdguiden webb UMO 1177 Vårdguiden e-tjänster Integration för intygshantering Rikshandboken i barnhälsovård Svenska biobanksregistret Eira (bibliotekskonsortium) Vårdhandboken Svenska informations- tjänster för läkemedel (Sil) Integration för remisshantering Infektionsverktyget Hjälpmedelstjänsten Händelseanalys (Nitha) Vården i siffror Plattformen för stöd och behandling Kommunikationstjänster Katalogtjänster Identifieringstjänster Säkerhetstjänster Digitala blanketter Integration av kvalitetsregister Lokal tjänsteplattform Integration Integration av journalinformation Integration av läkemedelsinformation Integration av listningsinformation eKlient i samverkan Video- och distansmötestjänster Personuppgiftstjänster Integration för tidbokning Läkarintyg Elektronisk remiss Födelseanmälan Kvalitetsregister Integration för utlämnade av information Integration för monitorering Dessa erbjudanden riktar sig till vårdgivare och leverantörer som ser möjligheter i att använda Ineras integrationslösningar i andra tillämpningar än de Ineras valt i sina paketerade tjänster. Detta tjänsteområde kommer omfatta kommersiella aktörer. Ineras integrationserbjudande OBS Namn inte färdiga

Objekt Prioritering programråd Bedömning strategi och marknad Följsamhet arkitekturBedömning kvalitet Bedömd nytta hos kund Bedömning Nästa steg – strategi framåt Grafisk beskrivning av objektet Ju högre värde desto bättre! Sourcingstrategi – bedömning utifrån marknad - Återkommande utvärdering av Ineras erbjudande

Kärnverksamhet Nya Inera i SKL rättigheter Ej kärnverksamhet SKL Region Kommun Landsting StatMarknad E-hälsomyndigheten, Socialstyrelsen, CSN, Skolverket, Försäkringskassan, Skatteverket… X tjänster regelverk StatMarknad 7 Avyttring av tjänster och produkter från Inera AB. Ska inte tillhöra Nya Ineras kärnverksamhet. Det kan vara olika mottagare. Övertagande av andras tjänster och produkter av Nya Inera. Ska tillhöra Nya Ineras kärnverksamhet. X Läggs ner Sourcingstrategi – bedömning av tjänsterna - Återkommande utvärdering av Ineras erbjudande

Pressmeddelande [ ] ”Inera tar nu nästa steg i e-hälsoarbetet och erbjuder sina tjänster till kommersiella företag på öppna marknaden. Avsikten är att bidra till innovation och utveckling. Ineras styrelse fattade beslutet i full enighet.” > 200 nationella integrationsprofiler i förvaltning ca anslutningsförfrågningar i veckan

Flera tjänster – ett gemensamt informationsnav ?! Aktör X Cambio Tieto Inera ca 5000 anslutna verksamheter 1 miljon anrop/dygn Ett antal privata aktörer

Juridiska förutsättningar Den kommunala kompetensen Ineras uppdrag Ineras spelrum Ineras marknadIneras tjänsterPrismodell Avtalsmodell Uppdrag för regioner och landsting Analys av Ineras spelrum Kommunallagen, Konkurrenslagen Hälso- och sjukvårdslagen, Tandvårdslagen Lagen om offentlig upphandling, … Självkostnadspris Hela portföljen Livscykelkostnad Exempel Ineras kunder: Kommun Landsting Privata med avtal Myndigheter inom HS Leverantörer till HS Gränsfall bedöms

Ger nya möjligheter  Bidrar till innovation och snabbare utveckling  Ger vårdgivare och invånare fler valmöjligheter  Stärker samverkan mellan offentlig och privat sektor  Stärker användning av tekniska och semantiska standarder  Höjer säkerhet och kvalitet  Ger kostnadseffektivitet Nya kunder till Inera ska kvalificeras enligt fastställda riktlinjer, och ska även omfatta eventuella underleverantörer

Tack för er uppmärksamhet!