SKL:s Matematiksatsning PISA 2015. Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
Länsgemensam ledning i samverkan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Verksamhetsuppföljning September 2017
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Utvärdering Socialfonden
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Enkät i gymnasieskolan 2015
Introduktion till processen för balanserad styrning
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SKL:s Matematiksatsning PISA 2015

Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”

Vad kännetecknar framgångsrika skolkommuner? Slutsatser från rapporten "Öppna jämförelser” * Har bra ledare * Lyfter fram kompetenta ledare * Har höga förväntningar * Har systematisk uppföljning/återkoppling * Har fungerande relationer * Har tydlig ansvarsfördelning * Fångar upp elever i behov av stöd * Har samsyn om skolans inriktning och mål

Målsättning: Alla kommuner som deltar i SKL:s Matematiksatsning PISA 2015 åtar sig att förbättra matematikundervisningen i alla sina grundskolor Villkor: För att lyckas måste alla fyra nivåer, den politiska ledningen, förvaltningsledningen, rektorer och lärare, kraftsamla och dra åt samma håll håll Fokus: Förbättrad styrning och ledning Metod: Arbetande nätverk (Nätverk Norr och kommunens egen nätverksgrupp)

3 områden - 6 avgörande punkter Gemensam ledning: *Ledningsnivåerna är sammanlänkade (nämnd, förvaltningsledning, rektorer) *Det finns en tydlig uppdrags- och rollfördelning Gemensam syn: *Höga förväntningar på alla elever och övriga *Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Gemensamma rutiner: *Det finns fungerande rutiner för en systematisk uppföljning och återkoppling *Det finns fungerande rutiner för att fånga upp elever i behov av stöd

Strömsunds kommuns operativa mål * Minst halvera antalet elever som ej når godtagbar kunskapsnivå enligt kunskapskraven * Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven På längre sikt är målet 100 % måluppfyllelse. Delmål: Andelen elever i skolår 3, 6 och 9 som når kunskapskraven i de nationella proven i matematik ska årligen åka med minst 5 %.

Kommunens nätverksgrupp: Politiker Petra Monwell Marina Wahlström Förvaltningen Nils Broman Rektorer Fredrik Jonsson Margareta Grundström Elisabeth Björn (reserv) Birgitta K Lindberg (reserv) Lärare Maria Jönsson (kontaktperson) Märta-Stina Gahlin Lundberg Victoria Tjernlund (reserv)

Några röster från Knivsta om SKL:s matematiksatsning PISA 2015…

Efter kartläggning av kommunens utvecklingsområden kommer arbetet att fokuseras på följande punkter: Kartläggningen av ämnesbehörigheter En handlingsplan i matematik ska utarbetas Ett ”årshjul” kommer att tas fram. Det ska synliggöra hur alla fyra nivåer länkas samman angående beslut, redovisningar och analys. Hitta former för samrättning av nationella prov Samverkan med Mittuniversitetet kring lärarutbildningen I PRIO-projektet som Bodens kommun genomför ingår delar som ev. kan tillämpas även i vår kommun. Projektet ska därför granskas. Bedömarträning i de flesta ämnen bl.a. matematik Klargörande och förtydligande mellan nivåerna Tydliggöra inom varje nivå vad ”höga förväntningar” innebär i uppdraget.

Kartläggning av ämnesbehörigheter Kartläggningen är inte helt komplett (nov -13) Ämnesbehörigheten i matematik är inte fullgod inom kommunen. I vissa fall undervisar grundskolelärare 1-7 Sv/SO även i matematik på mellanstadiet. Kartläggningen i svenska och engelska är klar.

Handlingsplan Handlingsplanen syftar till att skapa god och likvärdig matematikundervisning som bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Under hösten 2013 har ett förslag till handlingsplan utarbetats av kommunens nätverksgrupp i matematik. Planen kommer att skickas ut på remiss innan den fastställs. Handlingsplanen blev fastställd maj 2014, reviderad sept.2014

Årshjul

Samrättning av nationella prov I dagsläget samrättar flertalet lärare vid respektive skola. Tanken finns att ev. använda Bodens modell för central rättning, där en rättningsgrupp per stadium rättar samtliga nationella prov. Matematikutvecklingsgruppen kommer att ge förslag på hur det ska kunna genomföras i vår kommun. (Så blev inte fallet utan kolledargruppen valde att ta beslut direkt.) En central rättning av de nationella proven i svenska och matematik ska prövas vt Rättningsgrupper har utsetts för åk 3, 6 och 9. Utvärdering under nov/dec. Slutredovisning i dec Central rättning sker under vt Rättningsgrupperna gör en första analys. Central rättning ska genomföras även under lå 15/16. Utvärderingen från centrala rättningen lå 14/15 är inte redovisad.

Samverkan med Mittuniversitetet kring lärarutbildningen Regionförbundet Jämtlands län och dess samordningsorgan för länets skolfrågor BUZ har under 2013 påtalat behovet av lärarutbildning. Man vill att Mittuniversitetet undersöker förutsättningarna att så snart som möjligt förlägga hela eller delar av lärarutbildning vid Campus i Östersund. Besked har lämnats att den önskade lärarutbildningen inte kommer att genomföras vid Campus i Östersund.

PRIO-projektet PRIO – Planering, Resultat, Initiativ, Organisation Syftet är att prioritera bättre så att man frigör tid till samplanering, sambedömning och coaching Frågan ligger hos rektorsgruppen

Bedömarträning Det finns goda erfarenheter i andra kommuner av att erbjuda lärare bedömarträning, inom alla ämnen. Förslagsvis kan en av vårens studiedagar vt-16 reserveras. Innehållet kan vara en gemensam föreläsning om bedömning samt bedömarträning i olika ämnen respektive stadier. (En arbetsgrupp har utsetts) Förstelärarna har fått i uppdrag att planera en gemensam studiedag den 16 maj 2016, där bedömarträning ska ingå.

Klargörande och förtydligande mellan nivåerna Vad behöver lyftas till nästa nivå? Vad ska återkopplas? En arbetsgrupp har utsetts för att ta fram ett förslag I gruppen ingår: politikerMarina Wahlström förvaltningNils Broman rektorerMargareta Grundström Fredrik Jonsson Förvaltningschefen kallar till mötet

Höga förväntningar Ett kännetecken hos framgångsrika skolkommuner är höga förväntningar. Definitionen av höga förväntningar kan skifta inom respektive nivå. Inom varje nivå, hos politiker, förvaltning, rektorer och lärare behöver vi tydliggöra vad höga förväntningar innebär i uppdraget.

Detaljer att förbättra… Då vi deltar i projektet efter beslut i nämnden bör punkten ”PISA 2015” finnas med på dagordningen vid möten och konferenser. Detta gäller alla fyra nivåer. Varje nivå bör vara väl insatt i vad som händer under projektets gång samt vilka förbättringsområden som det fokuseras på för tillfället.

Bör tänkas över… Nätverksarbetet inom Nätverk Norr, sju glesbygdskommuner med liknande förutsättningar och problemställningar kring skolfrågor, har varit mycket givande. Vi har haft god nytta av samarbetet. Värdet av såväl en god kommunikation som förståelsen för varje nivås arbete är stort. Hur går vi vidare efter projektets slut? Hur kan vi bibehålla vårt nätverksarbete, såväl inom kommunen som med andra kommuner?

Lägesrapport kring de operativa målen Målet är att halvera antalet elever som ej når godtagbar kunskapsnivå samt öka antalet elever som når A-betyg. Andelen elever som inte når målen:7,7 % (2012) 4,9 % (2013) 7,5 %(2014) 16,7%(2015) Andelen som når högsta betyg :8,5 %(2012) 8,51 %(2013) 5,6 %(2014) 5,6%(2015)

Lägesrapport kring de operativa målen Målet är att halvera antalet elever som ej når godtagbar kunskapsnivå samt öka antalet elever som når A-betyg. Operativa målet/delmål Resultat Kommentarer till resultatet Tidpunkt för resultatet Rikets resultat Minst halvera andelen elever som ej uppnår godtagbar kunskapsnivå i åk 9 Har haft bättre resultat än riket de tre senaste åren, men inte lå. 14/15. 11/12 -7,7% 9 st 12/13 -4,9% 7 st 13/14 -7,5% 8 st 14/15 -13,9% 17 st - 8,8% - 7,8% - 9,3% - 10,4% Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven Anger endast de elever som uppnått A 11/12 -8,5% 10 st 12/13 -8,51% 12 st 13/14 -5,6% 7 st 14/15 -5,6% 7 st

Lägesrapport betyg A åk 6-9 LägesrapportResultat Kommentarer till resultatet Tidpunkt för resultatet Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven åk 6 Anger endast de elever som uppnått A 11/ / ,6% 13/ % 14/15 - 4% 4 st Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven åk 7 Anger endast de elever som uppnått A 11/ /13 - 1,5% 13/14 - 2,5% 14/15 - 2,3% 3 st Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven åk 8 Anger endast de elever som uppnått A 11/ /13 - 5,4% 13/14 - 4,6% 14/15 - 2,6% 3 st Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven åk 9 Anger endast de elever som uppnått A 11/12 -8,5% 10 st 12/13 -8,51% 12 st 13/14 -5,6% 7 st 14/15 -5,6% 7 st

Delmålet är att årligen höja måluppfyllelsen vid de nationella proven i matematik i åk 3, 6 och 9 med 5 % Delmål i NP Resultat Kommentarer till resultatet Tidpunkt för resultatet Rikets resultat NP öka åk 3 årligen 5% bäst: räknesätt enkla problem sämst: mätning massa, skriftliga räknemetoder ökat andelen som klarat proven rejält lå. 14/15 11/12 -73,8-88,3% 12/13 -88,2-93,5% 13/14 -44,7-89,5% 14/15 -71,8-94,2% -83,3-92,4% -77,9-95,1% -71,6-94,1% -82,1-93,1% NP öka åk 6 årligen 5% bättre att jämföra mellan riket/kommunen än mellan år - +46% -4% -10% 11/12 -68,1% 12/13 ~100% 13/14 -95,8% 14/15 -86,6% - 78,6% - 93,7% - 90,9% - 91,4% NP öka åk 9 årligen 5% bättre att jämföra mellan riket/kommunen än mellan år - +10% -0,3% -11% 11/12 -82,6% 12/13 -90,6% 13/14 -90,3% 14/ ,7% - 83% - 89,6% - 87,5% - 80%