ATT SKRIVA ÄR ETT HANTVERK Verktyg och tips för ditt skrivande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
Att skriva en artikel.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Språkriktighet Svenska 1
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Jonny Pettersson 19 September, 2000
© Steve Wretman & Helena Moreau
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Muntlig presentation.
Studieteknik och inlärning
Kandidatuppsats i Statistik F3
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Skriva noveller.
Skriva.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
om företaget där du gör din praktik!
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Röd tråd.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Att referera och ange källa!
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Att skriva vetenskapligt
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Språkriktighet.
Välkommen till svenska 1
Att skriva en nyhetsartikel
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Svenska som andraspråk 3
Logo för Sjukhus/Universitet
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
STUDIETEKNIK.
Att skriva essä.
Novellanalys.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Språkriktighet.
Bli säker på utredande PM
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

ATT SKRIVA ÄR ETT HANTVERK Verktyg och tips för ditt skrivande

VARFÖR LÄRA SIG DETTA? Makt! Att göra sig förstådd. Att påverka. Att visa sig kompetent. Att få andra att läsa ens ord = makt. CV + personligt brev Mail till kollegor/vänner/andra En slarvig text signalerar att skribenten är slarvig. Att skriva är att tänka!

ATT SKRIVA ÄR ETT HANTVERK Inget man bara kan från början. Man lär sig verktyg och metoder. Samla material, gör en ritning, planera arbetet innan du börjar. Att skriva är en process.

SKRIV I TRE STEG: 1. PLANERA. Syfte? Mottagare? Vilka material? Info? Källor? Vilken struktur? 2. SKRIV Utveckla dina resonemang. (Varför? Hur? Jämför med…) Försök att variera språket. (Långa och korta meningar) 3. BEARBETA Korrekturläs: rätta din text Stäm av: Har jag gjort det jag skulle Arbeta med formuleringarna: säger jag det på bästa sätt?

TIPS: TANKEKARTA

TIPS: PUNKTLISTA 1. Inledning. Min egen rädsla. Blev jagad 2. Info. Hur många? Farliga? Attackerar människor? 3. Olika slags björnar. Brun, is, kodak, grizzly, andra? 4. Tecknade björnar lurar oss. Ej söta och ofarliga. 5. Avslutning. Knyt ihop? Är min rädsla befogad?

MOTTAGARANPASSNING Anpassa din text till mottagaren: Språket Innehållet Tonen Stilen

DISPOSITION: STRUKTUR Tydlig struktur Inledning – brödtext – avslutning Väck intresse och informera i inledningen! Runda av/sammanfatta i avslutningen. Berätta saker i rätt ordning så att läsaren förstår. Texten ska vara SJÄLVBÄRANDE Dela in texten i lagom långa stycken.

HUR STYCKESINDELAR MAN? En text utan stycken är mycket svårläst. När du byter ämne/område: gör nytt stycke. Nytt stycke görs med blankrad (eller indrag). Skapar luft och gör texten lättläst.

CHECKLISTA FÖR DIN TEXT Väck intresse och ge info i inledningen. Är språket varierat och korrekt? Är texten tydlig Förstår läsaren? Har du utvecklat dina påståenden? Runda av i slutet och anknyt gärna till inledningen. Har du korrekturläst noga?

N ÄR MAN KAN DETTA AUTOMATISKT BLIR DET ÄNNU ROLIGARE ATT SKRIVA EFTERSOM TEXTERNA BLIR BÄTTRE, KRAFTFULLARE, MÄKTIGARE OCH MER INTRESSANTA

GRUNDLÄGGANDE SPRÅKRIKTIGHET Under läsåret arbetar vi t.ex. med dessa områden: Särskrivningar Syftningsfel Hans/hennes/sin? (Possessiva pronomen). Var/vart? De/dem/dom? Talspråk-skriftspråk

SÄRSKRIVNINGAR Upprör många i samhället. Anses som mycket slarvigt. Kanske gör engelskan att vi särskriver mer nu? Ibland uppstår förvirring och humor: Brun hårig sjuk sköterska Röd nackad papegoja säljes billigt Ring munk Atom bomb Rak apparat Skriv ihop!

SYFTNINGSFEL Hon gav en kamera till pojkvännen som hon köpt på nätet. Idag rabatt på underkläder som avdrages i kassan. Morgondagen inställd p.g.a. bristande intresse. Det bor mindre människor i Göteborg än i Stockholm. Efter att ha reparerats är ni välkomna till min lägenhet. Efter tio års heroinmissbruk är det svårt att se ett mer härjat ansikte än Johnny Thunders.

HANS/HENNES/SIN (POSSESSIVA PRONOMEN) Chefen anställde ______ son i firman. Läraren undervisade _______ elever i svenska. Hon älskar _______ man. Hon är vän med Anna och älskar _____ man. Erik bad Olof att få låna _____ cykel. SIN, SITT & SINA = syftar på subjektet HANS/HENNES = syftar på ett objekt

VAR/VART? VAR = var någonstans? (befintlighet) VART = åt vilket håll? (riktning)

DE/DEM/DOM (PRONOMEN) SUBJEKTOBJEKT ViOss NiEr DeDem De /the/they = subjektet. Dem /them = objektet. ”Dom” är talspråk och ännu ej helt accepterat. Ex: Oss vill gå hem till ni ikväll. Er kanske redan har besök då. Då kanske er kan säga till de att oss också kommer.

TALSPRÅK & SKRIFTSPRÅK Talspråk = informellt, anpassat till olika sociala lägen, slang, utfyllnadsord. Skriftspråk = formellt, anpassat till normer och regler. Vanliga talspråkliga uttryck som ”fastnar” i skrift: Våran och eran Vår, er Dom De/dem Jag ska gå hem till hon hem till henne Medans Medan Nån, nåt,nåra Någon, något, några

SPRÅK ÄR MAKT! Om det ibland känns svårt och tråkigt med språkregler, försök då att påminna dig: Att kunna skriva väl är att ha makt att: Bli tagen på fullaste allvar Påverka sin omgivning Få andra att läsa och förstå Dela med sig av kunskap etc.