På engelska: Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) Här finns vi: Karlstad – Stockholm – Revinge – Sandö Kontaktuppgifter 0771-240 240 (vx)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text,
Advertisements

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Ett säkrare samhälle i en föränderlig värld RIB –Resurs i en föränderlig värld Örnsöldsvik 30/ Glesbyggdskonferensen.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Mediebranschen hot, risker och sårbarheter
SKL Trygghet & säkerhet
Välkommen till information om lex Sarah
Krisberedskap – för social hållbarhet
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SAMÖ 2016 – en sammanfattning www. msb. se/samo2016
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Gymnasiearbete 100 p.
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
SKL Trygghet & säkerhet
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Ansvar inom regeringskansliet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Vägledande principer för socialtjänsten
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Samverkansområden Samverkansområde Transporter (SOTP) Presentation vid Mötesplats Transporter Umeå feb 2013 Anders Backman. Trafikverket Ordförande.
Samverkan hälsingland
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad individuell plan (SIP)
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Gymnasiearbete 100 p.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

På engelska: Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) Här finns vi: Karlstad – Stockholm – Revinge – Sandö Kontaktuppgifter (vx) MSB verkar för ett stärkt samhällsskydd och en god beredskap där alla tar ansvar. MSB verkar för ett stärkt samhällsskydd och en god beredskap där alla tar ansvar.

MSBs uppdrag: Skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar. Före, under och efter en olycka eller en kris. Från vardagens olyckor till stora katastrofer.

MSBs inriktning Utveckla och stödja samhällets beredskap. Minska konsekvenserna av en allvarlig olycka eller kris. Samordna över sektorsgränser och ansvarsområden. MSB tar inte över andra aktörers ansvar.

Den enskildes säkerhet – vad? Säkerhet? Hela hotskalan. Före, under, efter en olycka eller kris Enskilde – varför inte allmänhetens? Många allmänheter – behovs- och målgruppsanpassning Olycksförebyggande: Hem och fritidsmiljöer – barn, äldre, ”utsatta”, övriga Riskmiljöer i kommunen/lokalsamhället Krishantering, krisberedskap, civilt försvar: Egen förmåga. Förtroende för samhällets ansvar, uppgift och förmåga Skolstrategi – individens/medborgarens frihet och ansvar Varning/larmning – VMA och 112

Den enskildes säkerhet – hur? Påverkan – kunskap, attityder, beteende Ansvarsförhållande – tydliggöra den enskildes ansvar Processarbete – systematiskt säkerhetsarbete för den enskildes säkerhet. Fokus, lokal nivå – kommun och skola. Statistik- och faktabaserat – regelbunden analys av olycksstatistik och fakta. Kan vi utveckla kunskap om orsaker? Erfarenheter – best practice, utveckla scenarier för kriser och katastrofer Kunskapsutveckling – initiera forskning och utveckling, driva på

Den enskildes säkerhet – mål Den enskilde ska ha kunskap om hur han/hon själv kan förebygga olyckor och hantera olyckor som inträffar Den enskilde ska ha kunskap om hur han/hon själv kan hantera egna förhållanden som uppstår vid en samhällskris/ extraordinär händelse. Den enskilde ska ha kunskap om samhällets krisberedskapsystem och kunna se sin egen roll i detta De två första delmålen relaterar primärt till den enskilde i hem- /när- och fritidsmiljö.

Större andel äldre över 80 år – drygt idag, år 2020, år 2050 Större andel utlandsfödda – idag drygt 12 procent av befolkningen, 15 procent år 2020, 18 procent år Ökad urbanisering Behov i små kommuner med många äldre? Behov i stora städer med etnisk diversifiering? Fråga: Frivilligrörelsen som resurs i förebyggande säkerhetsarbete? Den enskilde – några perspektiv

Från homogen folkhemskultur med folkförankring till mångkulturellt samhälle med individualister och många värdegrunder Frivillighet i nätverk och tillfälliga rörelser – engagemanget är snabbt och rörligt Frågor: Vilka värderingar står Försvarsutbildarna för? Hur uppfattas ni? Hur vill ni bli uppfattade? Är ni representativa i en alltmer heterogen kultur? Vem är den enskilde? Vilka vill ni engagera (och rekrytera)? Den enskilde – några perspektiv

”Hotet” mot säkerheten i samhället? Vilken värdegrund/-er utgår vi från? Öppenhet – mångkulturkompetens? Dialogkompetens? ”Göra delaktighetskompetens? Integrerade aktiviteter/insatser ”Civil stabilisering”: Konfliktlösningskompetens? Demokratibyggande? Den enskilde – några perspektiv

Ur propositionen ”Stärkt krisberedskap…” (2007/08:92) ”En väl fungerande krisberedskap kräver medvetenhet om det personliga ansvaret” ”Individen utgör den grund på vilken samhällets krishantering vilar” Den enskildes engagemang och ansvar

Samhället kommer att behöva förtydliga/klargöra den enskildes ansvar Samhället måste ge förutsättningar för den enskilde att ta ansvar/öka sin förmåga – Klargöra ansvar (normer, principer, reglering?) – Kommunicera och utbilda Frivilligrörelsen engagerar och utbildar många enskilda Fråga: Frivilligrörelsens attraktionskraft för den enskilde?

Värderingen av den enskildes ansvarstagande och engagemang? Hur kan/ska den enskildes ansvar beskrivas? Var finns stöd för den beskrivningen? Är beskrivningen tydlig eller otydlig, väsentlig eller oväsentlig? Förväntningar från enskilde på hur samhället tar ansvar och vice versa? Vad finns reglerat i lag, författningar, avtal (försäkrings-), etablerade normer? Den enskildes engagemang och ansvar

Erfarenheter visar på nyttan av frivilliginsatser vid allvarliga händelser och katastrofer Människor har både vilja och engagemang Behovsbilden – statens ansvar att analysera och bedöma behoven av kompetens/resurser Relationen samhällets behov – frivilligrörelsens förmåga att attrahera och engagera. Balansakt i utformning av stöd Behovet av frivilligresurser

Behov styr uppdrag – grundläggande princip Slopa begreppet folkförankring – information och utbildning om krishantering och krisberedskap riktad till enskilda viktig uppgift Inget centralt register – frivillighet är till stora delar lokal. Specialister kan i finnas i centralt register Organisationsstöd i någon form behöver finnas kvar men modellen för stödet behöver revideras – utredning behövs Frivilliga är inte gratis arbetskraft som ska konkurrera med kommersiella aktörer Viktigt att bredda kretsen av frivilligorganisationer som kan få statligt stöd Ingen förteckning över frivilliga beredskapsorganisationer i förordning. Bidragsberättigade organisationer kan räknas upp i myndighets föreskrifter MSBs remissvar – i korthet

Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text, Text Kommunikationsdirektör Ekonomi- och planeringsdirektör HR-direktör Chefsjurist Avdelningen för verksamhetsstöd Karlstad Service- och säkerhetsenheten Karlstad Rättsenheten Karlstad Ekonomienheten Karlstad Personalenheten Karlstad Kommunikationsenheten Karlstad IT-enheten Karlstad och Stockholm Avdelningen för risk- och sårbarhets- reducerande arbete Karlstad Enheten för planerings- och analysstöd Karlstad Enheten för den enskildes säkerhet Karlstad och Stockholm Enheten för brand- skydd och brandfarlig vara Karlstad Enheten för farliga ämnen Karlstad Enheten för skydd av samhällsviktig verksamhet Karlstad Enheten för informationssäkerhet Stockholm Avdelningen för utbildning, övning och beredskap Karlstad Enheten för utveckling av räddningstjänst och krishantering Karlstad Enheten för lednings- system och beslutsstöd Karlstad Utbildningsenheten Karlstad Övningsenheten Stockholm Rakel Stockholm och Sandö Affärsstyrning Infrastruktur Kundstöd Revinge Sandö Avdelningen för samordning och insats Stockholm Enheten för samordning Stockholm Enheten för omvärld och beredskap Karlstad och Stockholm Enheten för insatser Karlstad Enheten för insatspersonal Karlstad Enheten för materiel och stödresurser Kristinehamn och Karlstad Avdelningen för utvärdering och lärande Stockholm Enheten för strategisk analys Stockholm Enheten för inriktning och planering Stockholm Enheten för inriktning av forskning Stockholm Tillsynsenheten Karlstad Enheten för lärande av olyckor och kriser Karlstad Revinge Utbildnings- och utvecklingsenhet 1 Utbildnings- och utvecklingsenhet 2 Utbildnings- och utvecklingsenhet 3 Utbildningsstödsenheten Internatenheten Teknik- och serviceenheten Sandö Utbildning- och utvecklingsenhet Utbildningsenhet SMO Utbildningsenhet övrig utbildning Utbildningsstödsenheten Internatenheten Teknik- och serviceenheten Internrevisionen Överdirektör Generaldirektör