SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beställning av tjänster
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
MR-processen för LIV 09:30Introduktion 09:40Processarbete: exempel Vad kan man få ut? 10:10Kaffe 10:30Grupparbete - probleminventering Länet/lokalt? 11:00Redovisning.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Avdelningen för vård och omsorg
Lönebildning inom friskolorna
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Implementering av Samordnad individuell plan
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
9...
Miljömålen består av tre slags mål
Kommunikationsprocesser
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Ledarskap i specialistutbildningen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Kompetensförsörjnings-processen
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Verktyget Utmärkelsen….
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Gymnasiearbete 100 p.
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Kommunikationsprocesser
Utveckling och samordning av virkesmätningen
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2

Förbättringshjulet - grundläggande synsätt

Verksamhetsutveckling med helhetssyn! Arbetssätt Angreppssätt Metoder Verktyg Kultur Värderingar Förhållningssätt Kundorientering Engagerat ledarskap Allas delaktighet Ständiga förbättringar Faktabaserade beslut Processorientering Långsiktighet Förebyggande åtgärder Samhällsansvar Lära av andra Snabbare reaktioner Samverkan Kompetensutveckling Lean Förbättringsteam Processledning Sex Sigma Balanserad styrning Histogram Processkarta Faktorförsök Regression Riskanalys SPS Frekvensdiagram Fiskbensdiagram

Utvärdera & Förbättra - Vad? Produkt-/tjänst egenskaper Professionen – Specialistkompetens – Ämneskunskap Metoder/metodik/teknik Verksamhet System/systematik Struktur Processer – Duglighet – Variation - oönskad Organisation Resultat SpecifikGenerell

Tre fundamentala grunder Systematik för att förstå och driva på Struktur för att kunna se och organisera Kultur grunden för motivation och riktning

Systematik Gör vi som vi har sagt? Uppnår vi det vi har tänkt oss? Får vi önskad effekt? Kan vi göra det bättre? Har vi medvetet valda systematiska sätt att lösa våra uppgifter?

Hur gör du för att… Hur gör du för att utvärdera och för- bättra det du gör? Vilket resultat leder det till (i förhållande till målvärden)? I vilken omfattning gör du det? Hur gör du för att… I vilken omfattning gör du det? Vilket resultat leder det till (i förhållande till målvärden)? Hur gör du för att utvärdera och för- bättra det du gör? Gör vi som vi har sagt? Uppnår vi det vi har tänkt oss? Får vi önskad effekt? Kan vi göra det bättre? Har vi medvetet valda systematiska sätt att lösa våra uppgifter? Systematiken

Tre hörnpelare i SIQs Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling Systematik Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt för att förstå och driva på

Strukturen Medarbetare/ medaktörer Plan Information HUR gör vi Resultat Inrikta, samordna, stödja Inrikta, samordna, stödja För vem?

Strukturen 1 Ledarskap 2 Information & Analys 3 Verksamhetens planering 4 Medarbetarnas engagemang och utveckling 5 Verksamhetens processer 6 Verksamhetens resultat 7 Kundtillfreds- ställelse

SIQs Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling 1. Ledarskap 1.1 Verksamhetens ledning 1.2 Ledarskap för ständig förbättring 1.3 Processledning 1.4 Samhällsengagemang 1.5 Miljöledning 2. Information och analys 2.1 Hantering och användning av Information 2.2 Information om led. org. och konkurr. 3. Verksamhetens planering 3.1 Verksamhetens planering 4. Medarbetarnas engagemang och utveckling 4.1 Strategisk kompetensutveckling 4.2 Individuell kompetensutveckling 4.3 Medarbetarnas eng. och delaktighet 4.4 Erkännanden och uppmuntran 4.5 Arbetsmiljö och arbetstillfredsställelse 4.6 Resultat - Medarbetarnas eng. o utv. 5. Verksamhetens processer 5.1 Styrning av verksamhetens processer 5.2 Förbättring av verksamhetens processer 5.3 Samverkan med leverantörer och partners 6. Verksamhetens resultat 6.1 Resultat – Processer 6.2 Resultat - Samverkan med leverantörer och partners 6.3 Resultat – Samhällsengagemang och Miljöledning 7. Kundtillfredsställelse 7.1 Kundförväntningar 7.2 Samverkan med kunder 7.3 Utfästelser till kunder 7.4 Mätning av kundtillfredsställelse 7.5 Resultat – Kundtillfredsställelse

Tre hörnpelare i SIQs Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling SystematikStruktur Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt En modell för vilka frågor vi skall ställa oss för att förstå och driva på för att kunna se och organisera

Grundläggande värderingar för beslut och handling Kultur Kundorientering Engagerat ledarskap Allas delaktighet Kompetensutveckling Långsiktighet Samhällsansvar Processorientering Förebyggande åtgärder Ständiga förbättringar Lära av andra Snabbare reaktioner Faktabaserade beslut Samverkan

Tre hörnpelare i SIQs Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling SystematikStrukturKultur för att förstå och driva på för att kunna se och organisera för motivation och riktning Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt En modell för vilka frågor vi skall ställa oss Grundläggande Värderingar som vägleder beslut och handling

Angreppssätt Tillämpning Resultat Utvärdering & förbättring 0 %100 % Saknas Ej tillämpat Ej redovisade Saknas Heltäckande systematiska och fullständigt integrerade Inom alla relevanta områden, vid alla relevanta tillfällen Relevanta mått. Härledbara, stabila resultat i världsklass. Heltäckande Systematisk uppföljning, lärande och förbättringsarbete ”HUR?” Bedömning av angreppssätt och resultat

Utvärderingsmatrisen Bedömning av angreppssätt – Angreppssätt – Systematik – Integration – Tillämning – Var – När – Utvärdering och förbättring – Uppföljning – Lärande och förbättringsarbete Bedömning av resultat – Relevans/omfattning – Prestation – Härledbarhet – Nivåer – Trender

SIQs 7 Kvalitetsnivåer …är mycket enkla och summariska beskrivningar som ska ge en liten idé om vad de olika nivåerna kännetecknas av. …kan t.ex. användas för att grovt stämma av att den nivå man kommit fram till vid en självvärdering känns någorlunda rätt. Nivå 6 är ganska extremt och sällsynt> Nivå 5 är mycket bra och ovanligt Nivå 4 är riktigt bra Nivå 3 är bra! Nivå 2 är ganska vanligt

Modellen är en sak - Arbetssätten många Hur kan man arbeta med modellen Snabbstart Värdeinsikt / Grundläggande Värderingarna Översikten inSIQt Ledningens Analys Verksamhetsbeskrivningen Diplomering Utmärkelseprocess

Modellen är en sak - Arbetssätten många Hur kan man arbeta med modellen Snabbstart Värdeinsikt / Grundläggande Värderingarna Översikten inSIQt Ledningens Analys Verksamhetsbeskrivningen Diplomering Utmärkelseprocess

Tack för Din uppmärksamhet Du har nu klarat av det andra av fyra avsnitt. Till detta avsnitt finns ett test som du måste genomföra och klara för att få delta i internatutbildningen. Länken till testet finner du här: