Effekt ResultatPrestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patientens bästa väg genom vården - Verksamheternas professioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
”Quality is everyone's responsibility”
Processorienterat förbättringsarbete
Patientupplevd vårdkvalitet
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
1.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Ramverk för patientmedverkan
De nationella riktlinjerna: Vad innebär de för läkaren? Levnadsvanor och läkarrollen 2012 – Lars Jerdén Lars Weinehall.
FÖRSKRIVARM ETOD För att praktiskt kunna leva upp till vad som sägs i policyn ”Bedömningen av behovet och möjligheten att erhålla ett hjälpmedel ska vara.
Landstinget Kronoberg
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Hur kan vi förstå begreppet?
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Hälsofrämjande arbetsplats
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Patientens bästa väg genom vården Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt Bilaga till Verksamhetsplan.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Bakgrund ”En nationell cancerstrategi för framtiden” SOU 2009:11 Viktiga förbättringsområden- psykosocialt stöd och rehabilitering Sex regionala cancercentrum,
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Välkomna! Sammanhangsmarkering 10 min Eva Möllberg Informationsstund om Cosmic 40 min Anna Egardsson Aktiv bensträckare 5 min Carina Johansson och Martin.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Minska vårdrelaterade urinvägsinfektioner
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Ramverk för patientmedverkan
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Övergripande uppföljningar 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Var med och utveckla Umeå universitet
Jämlik psykiatrisk vård
Patientsäker vårddokumentation
Löften till cancerpatienter
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Katarina Eeg-Olofsson Diabetesmottagningen SU/Sahlgrenska
”KRONOBERGSMODELLEN”
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Löften till cancerpatienter
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Nationellt kliniskt kunskapsstöd som en del i ny nationell samverkan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Minska vårdrelaterade urinvägsinfektioner
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Effekt ResultatPrestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patientens bästa väg genom vården - Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt  Journalgranskning och /eller enkätsvar från medarbetarna visar god följsamhet till implementerade riktlinjer, vårdprogram och rutiner.  Rehabilitering är delaktig i aktuella LiV- processer.  Genomförda dialoger med samverkanspartners gällande relevanta arbetssätt  Vi kan erbjuda en fast vårdkontakt. Skapa, revidera, implementera och utvärdera följsamhet (journalgranska och/eller enkät) till riktlinjer, vårdprogram och rutiner. Behov av nya uppkommer via Leantavla eller via samordning med div HHR. Delta i och implementera LiV-processer. Revidera och fastställa vårdöverenskommelser i dialog. Utreda och skapa rutin för hur vi identifierar och tar hand om patienter i behov av en fast vårdkontakt Aktivitet Patientens bästa väg genom vården Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt Bilaga till Verksamhetsplan 2015 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Inga vårdskador Vård utan köer Respektfulla möten

EffektResultat Prestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patienterna är delaktiga Vår definition: Vi tror att patienten känner sig delaktig om den får formulera sina mål tillsammans med behandlaren, om dennes erfarenheter och kunskaper tas tillvara samt om den blir bemött med respekt. Patienterna säger: ?  Enheten har regelbundet metodstöd i MI.  Patienten har en skriftlig plan för sin rehabilitering.  Fortsatt bra eller förbättrade resultat från patientenkät gällande patientens delaktighet.  Genomförd patientundersökning visar vad delaktighet innebär och vilket behov av information som finns. Vi använder oss av MI eller annan samtalsmetodik Utbilda utvalda verksamheter i Cosmic´s Rehabiliteringsplaner. Utreda hur vi kan skapa skriftliga planer för patienter, där rehabiliteringsplan ej är aktuellt. Genomföra patientenkät och/eller annan typ av patientundersökning. Patienterna är delaktiga Bilaga till Verksamhetsplan 2015 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Respektfulla möten

EffektResultat Utfall Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Jämlik vård  Vi har genomfört GAP-analys som visar om vi får vårdbegäran på alla patienter som har behov av rehabilitering/ psykosocialt stöd  Vi har genomfört verksamhetsanalyser för likvärdig vård.  Vi träffar patienten enligt satt prioritering av vårdbegäran.  Vi följer väntetiden.  Vi får vårdbegäran med relevant innehåll så att vi kan prioritera rätt.  Vi följer upp resultat från relevanta kvalitetsregister  Patientundersökning /enkät visar att vi lever våra värderingar ”Alla människor har lika värde och ska bemötas med empati och respekt” Kartläggning av patienternas behov utifrån evidens och beprövad erfarenhet jämfört med inkommande vårdbegäran (GAP-analys) Journalgranskning Analysera rapporter utifrån datalagret Använda diagnos och KVÅ- koder för verksamhetsanalyser. Arbeta med remissmallen i Cosmic R8, inklusive dialog med remittenter. Vi registrerar i aktuella nationella kvalitetsregister t.ex. Riksstroke Fortsatt värdegrundsarbete Genomföra patientenkät och/eller annan typ av patientundersökning. PrestationAktivitet Jämlik vård Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Vård utan köer Respektfulla möten

Effekt Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Jämlik vård Prestationsmått Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Vård utan köer Respektfulla möten  GAP-analyser är gjord på ”våra” avdelningar.  Patienter med stroke får rehabilitering enligt vårdprogram oavsett vilken avdelning patienten vårdas på.  Vi träffar 100% av patienterna inom satt prioritering av vårdbegäran.  100% av patienterna får tid inom vårdgarantin.  Färre än 10% av vårdbegäran avvisas pga bristfälligt innehåll.  Våra resultat från kvalitetsregister är som genomsnittet i Sverige eller bättre  90 % eller fler av tillfrågade patienter upplever att vi lever våra värderingar. Resultat

EffektResultatPrestationAktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation God patientsäkerhet  Avvikelser registreras, bedöms och analyseras på ett standardiserat sätt  Vi har kunskap om hur vi dokumenterar på ett effektivt och patientsäkert sätt.  Vi har reviderade journalmallar i Cosmic.  Vi har gjort förberedande arbete och utbildats i Cosmic R8  Interna utbildningar/ repetitionsutbildningar har genomförts.  Vi har säker träningsutrustning  100 % följsamhet till basala hygienrutiner Revidera lathund för avvikelseregistrering och gå igenom på APT. Skapa ett standardiserat arbetssätt kring bedömning och analys av avvikelser. Utveckla dokumentationen utifrån resultatet av egen journalgranskning Revidera journalmallarna. Förarbeta och delta i utbildning i Cosmic R8 Interna utbildningar/repetitionsutb ildningar i HLR, livräddning i bassäng, brandrutiner och förflyttningsteknik. Årlig översyn av träningsutrustning via HMS Genomföra stickprov för basala hygienrutiner God patientsäkerhet Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Inga vårdskador Vård utan köer

EffektResultatPrestationAktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Goda levnadsvanor Vi följer KVÅ-koder gällande levnadsvanor enligt nationella riktlinjer Alla som identifierar patientens behov av FaR ska veta hur man förskriver. (enkät) Prata levnadsvanor och ge enkla råd till patienter där det är relevant. Ge rådgivande samtal om fysisk aktivitet utifrån MI eller annan samtalsmetodik. Förskriva FaR till patienter där det är relevant. Utbilda och inspirera inom FaR. Goda levnadsvanor Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Respektfulla möten

Effekt Resultat PrestationAktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Kompetenta och motiverade medarbetare, engagerade ledare  God arbetsmiljö enligt resultat från medarbetarenkät och skyddsrond (mått: svarsfrekvens > 80 % och resultat: >80 % blå+grön enligt LiV)  Vi har uppdaterade kompetensutvecklings planer på gruppnivå  Rutin för kompetensöverföring är implementerad (enkät) Besvara medarbetarenkät Genomföra skyddsrond Sociala aktiviteter initierade av gruppen för sociala aktiviteter (GSA) Vi arbetar hälsofrämjande och använder vår ”fystimme” med stöd av våra hälsoinspiratörer och nyttjar friskvårdsersättningen. Uppdatera kompetensutvecklingsplan er på gruppnivå. Färdigställa rutin för kompetensöverföring Kompetenta och motiverade medarbetare, engagerade ledare Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Bästa vårdkvalitet Respektfulla möten

EffektResultatPrestationAktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Ekonomi i balans  Ekonomiskt utfall följer budgetplan Ledningsgruppen följer upp det ekonomiska utfallet månadsvis. Regelbundna uppföljningsmöten med div. HHR:s controller Lotta Emthammar och HR- strateg Helena Norgren. Fortsatt god hushållning med enhetens resurser. Ekonomi i balans Bilaga till Verksamhetsplan 2014 Bidrar till LiV’s mål: Inga vårdskador Vård utan köer