P RODUKTUTVECKLING INOM MATHANTVERK (30 SP ) Yrkeshögskolan Novia, Åboland och Västra Nyland _2013 Knowsheep referensgrupp Skärgårdshavets biosfärområde, Katja Bonnevier
V AD ÄR MATHANTVERK ?
3 INRIKTNINGSALTERNATIV Köttförädling Bröd och bakverk Bär och frukt Målgrupp: Nyetablerade och blivande företagare i Åboland och Västra Nyland som har för avsikt att ta fram nya produkter för försäljning, förädlade via hantverksmässiga metoder och av inhemska, närproducerade råvaror. Arrangeras av: Yrkeshögskolan Novia i samarbete med Bra mat-projektet (Aronia, Novia) och Skärgårdshavets biosfärområde (Pargas stad, Kimitoöns kommun, Egentliga Finlands ELY- central).
I NTRODUKTION TILL MATHANTVERK SOM IDÉ OCH FÖRETAGSVERKSAMHET, 5 SP Inlärningsresultat förstår den bakomliggande värdegrunden och definitionen för mathantverk och hur det förhåller sig till andra närstående begrepp känner till produktutvecklingens olika skeden och utmaningar har grundläggande kunskap om livsmedelslagstiftning har grundläggande kunskaper i livsmedelskemi
B RANSCHVIS FÖRDJUPNING, 15 SP Att starta eget 5 sp (Alla branscher) Inlärningsresultat besitter sådan kunskap och färdighet att han/hon kan göra upp en hållbar affärsplan inklusive kostnadskalkyl, och grunda ett eget företag inom mathantverk Hantverksmässig produktion 1: Kött 10 sp Inlärningsresultat känner till och kan använda småskaliga, traditionella produktionsmetoder för förädling av kött med ett minimum av tillsatsämnen är väl förtrogen med den lagstiftning som reglerar (hantverksmässig) livsmedelsproduktion för försäljning har goda insikter i livsmedelshygien och hur man förebygger spridning av farliga smittor kan göra upp en plan för egenkontroll för livsmedelsutrymme har insikter i för köttförädling relevanta delar av livsmedelskemi
Hantverksmässig produktion 1: Bröd och bakverk 10 sp Inlärningsresultat -känner till och kan använda småskaliga, traditionella produktionsmetoder för bröd och bakverk med ett minimum av tillsatsämnen är väl förtrogen med den lagstiftning som reglerar (hantverksmässig) livsmedelsproduktion för försäljning har goda insikter i livsmedelshygien och hur man förebygger spridning av farliga smittor kan göra upp en plan för egenkontroll för livsmedelsutrymmen har insikter i för bröd och bakverk relevanta delar av livsmedelskemi Hantverksmässig produktion: Bär och frukt 10 sp Inlärningsresultat känner till och kan använda småskaliga, traditionella produktionsmetoder för bär och frukt med ett minimum av tillsatsämnen är väl förtrogen med den lagstiftning som reglerar (hantverksmässig) livsmedelsproduktion för försäljning kan göra upp en plan för egenkontroll för livsmedelsutrymme har insikter i relevanta delar av livsmedelskemi som gäller förädling av bär och frukt
P RODUKTUTVECKLING OCH PROFILERING, 10 SP Profilering och presentation 5 sp Inlärningsresultat känner till hur en marknadsföringsanalys och - kampanj planeras och genomförs med ett kundperspektiv som rättesnöre förstår vikten av att välja målgrupp och produktprofil, och hur detta kommer till uttryck i produktpresentationer och förpackningar kan göra upp en helhetsplan för profilering och marknadsföring Eget produktutvecklingsarbete: Köttförädling 5 sp Inlärningsresultat har kunskap och färdigheter att tillverka några mer avancerade eller speciella mathantverk inom köttförädling kan tillämpa och integrera sina idéer och kunskaper i företagande, mathantverksmetoder och utveckla en eller flera egna produkter som är färdiga för marknadsföring/försäljning i slutet av utbildningen
Eget produktutvecklingsarbete: Bröd och bakverk 5 sp Inlärningsresultat har kunskap och färdigheter att tillverka några mer avancerade eller speciella mathantverk inom bröd och bakverk kan tillämpa och integrera sina idéer och kunskaper i företagande, mathantverksmetoder och utveckla en eller flera egna produkter som är färdiga för marknadsföring/försäljning i slutet av utbildningen Eget produktutvecklingsarbete: Bär och frukt 5 sp Inlärningsresultat har kunskap och färdigheter att tillverka några mer avancerade eller speciella mathantverk inom bär och frukt. kan tillämpa och integrera sina idéer och kunskaper i företagande, mathantverksmetoder och utveckla en eller flera egna produkter som är färdiga för marknadsföring/försäljning i slutet av utbildningen