Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur ”smart” kan man bli som elkund?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur ”smart” kan man bli som elkund?"— Presentationens avskrift:

1 Hur ”smart” kan man bli som elkund?
Tom Istgren, vd Bixia AB

2 Bixia Fryksdal Energi100 %
Ägare och struktur. Bixia ProWin AB Bixia AB Sandviken AB Borgholm Energi AB Oxelö Energi AB 2,64 Nässjö Affärsverk AB Södra Hallands Kraft Bjäre Kraft Energi AB Växjö Energi AB i Linköping AB 45,00 Alvesta Energi 1,38 2,18 Sandviken AB Borgholm Energi AB 1,81 Oxelö Energi AB 2,19 Nässjö Affärsverk AB Södra Hallands Kraft Bjäre Kraft Energi AB Växjö Energi AB i Linköping AB 54,34 Alvesta Energi 1,15 BPW konsoliderar och förvaltar alla ”Enkla bolag” Bixia ProWin AB Bixia AB BGV 20 % BV 50 % BBV 100 % BEM 100 % Sjöbo Energi AB 100 % HGV 100 % Bixia Fryksdal Energi100 %

3 Kort om Bixia. Fristående elhandelsföretag.
El- och telefonikunder i hela Sverige. Dotterbolaget Bixia Energy Management sköter alla elinköp. En av Nordens största inköpare av närproducerat. 17 kontor. 10 ägarbolag. Elkunder inkl. partners, ÅF ca Telefonikunder inkl. partner, ÅF ca Inköp av närproducerad el 40 % under 2011 Omsättning (P3 2012) 3,0 mdr kr Levererad volym (P3 2012) 6,0 TWh Resultat (2011) 54 mnkr Anställda ca 105

4 Bilateral förnybar produktion.
Bilateralt inköp av småskalig förnybar el under 2012: Drygt 750 producenter med en volym överstigande 2,0 TWh! Vi samlar den lokala kraften!

5 Hur smart är elmarknaden?
Branschens förhållande till konsumenten efter drygt 15 år som avreglerad marknad – ett misslyckande Hur kan det komma sig att Sverige har de mest kritiska kunderna när vi anses vara ett av föregångsländerna i Europa? Kunden är ”smart” och vill bli smartare Avsaknad av en tydlig och robust politisk viljeinriktning.

6 Dilemman och paradoxer.
- Vem har helhetsbilden och vad vill man uppnå? Flera lagstiftnings- och systemförändringar införs osynkroniserat, under kort tid Fiskala intressen vs klimatambitioner - ständiga utredningar om egenproduktion, micro-produktion och avräkning. Kunderna och branschen behöver få klarhet nu! Timmätningen i nuvarande skepnad sker ej i realtid, saknar incitament, gäller inte för alla och utgör ökad riskexponering.

7 Bixias smarta elkunder.
Bixia verkar innovativt för att integrera kunderna i energisystemet. - Följande i pipen utifrån vår vision att sälja mervärde, inte volym! Företagskunder Privatkunder Delägarskap i vindkraftsproduktion Vindkraftsaktier Timmätningsprodukter Timmätningsprodukter Energieffektiviseringstjänster Energispartips/energiwebb Solpaket Solpaket Avräkningsprodukter Laddstolpar Butiker, energisparprodukter Miljöfonden …. och MER kommer ….


Ladda ner ppt "Hur ”smart” kan man bli som elkund?"

Liknande presentationer


Google-annonser