Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Lönebildning inom friskolorna
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Mål och resultat på Åsaskolan
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
START Stockholm Liz Berg enhetschef
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Timplan för grundskolorna i Angered
Välkomna till Klagshamns rektorsområde!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Regiongemensam elevenkät 2016
Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Klagshamns rektorsområde
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Välkommen! Skolåret [år].
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Välkomna till Järla skola
Samverkan och samordning
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus

Kompetenscentrum för flerspråkighet

HUR?

Kompetenscentrum för flerspråkighet INTERKULTURELLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Inter=växelverkan ”...en process, ett gränsöverskridande, interaktion och ömsesidighet och som samtidigt sätter kvalitativa och värdemässiga aspekter på kulturmöten.” "Ömsesidig respekt, jämlikhet och social rättvisa är bland de etiska värden som ofta förekommer som mål för interkulturalitet.” (Pirjo Lahdenperä, Interkulturella perspektiv)

Kompetenscentrum för flerspråkighet SAMTAL Vilka är era erfarenheter av interkulturellt förhållningssätt?

Kompetenscentrum för flerspråkighet NORM Normförståelse som en förutsättning för ett interkulturellt förhållningssätt. Docktestet i Raskortet, SVTDocktestet i Raskortet

Kompetenscentrum för flerspråkighet SAMTAL Flicka 11 år Syrien Skolgång 4 år Hedlundaskolan inför årskurs 5 Flicka 11 år Sverige Skolgång 4 år Hedlundaskolan inför årskurs 5 Med vilka glasögon går vi in i samtal med elev och vårdnadshavare? Hur tar vi reda på elevens erfarenheter av sin tidigare skolgång? Hur tar vi reda på vilka kunskaper eleverna har inom olika ämnesområden? Hur tar vi reda på vad som är viktigt för eleven för att denne ska må bra i skolan? Hur presenteras övrig personal såsom elevhälsan och deras funktion för vårdnadshavare och elev?

Kompetenscentrum för flerspråkighet Vad krävs för att skapa ett interkulturellt förhållningssätt på alla nivåer och funktioner i förskolan och skolan? ”Framgångsrikt mångfaldsarbete, liksom allt förändringsarbete, har en klar och tydlig vision, högsta ledningens stöd - inklusive att personerna i ledningen måste leva som de lär, en nulägesanalys, tydligt formulerade mål, klar ansvarfördelning samt effektiv kommunikation och utvärdering. Det förutsätter ett interkulturellt ledarskap (...) där hela organisationen utvecklas till en interkulturell lärandemiljö.” (Pirjo Lahdenperä, Interkulturella perspektiv)

Kompetenscentrum för flerspråkighet MOTTAGANDE Hur ser mottagandet ut i olika kommuner? Malmö Trollhättan Södertälje Reflektera över mottagandet i de olika kommunerna utifrån ett interkulturellt förhållningssätt.

Kompetenscentrum för flerspråkighet FRAMGÅNGSFAKTORER ”Den nyanlända elevens första tid i skolan har visat sig vara avgörande för hans eller hennes framtida skolgång. För en god planering av elevens fortsatta utbildning, behövs en tidig bedömning av elevens kunskaper. Eleven behöver mötas av höga förväntningar och få tillgång till alla skolämnen och relevanta kurser i gymnasieskolan. Resurser till utbildning måste fördelas efter elevens olika försättningar och behov. Skolan behöver därför skapa förutsättningar för en lärmiljö som har ett inkluderande förhållningssätt, elevinflytande, tillitsfulla relationer, motivation, höga förväntningar, samt trygghet och frihet från kränkningar och diskriminering.” (Skolverket)

Kompetenscentrum för flerspråkighet ORGANISATION, LEDNING, KOMPETENS ”Med tydliga rutiner får lärare och övrig skolpersonal bättre förutsättningar att ge varje nyanländ elev ett bra mottagande och god utbildning. Allas delaktighet är viktig för ett fungerande kvalitetsarbete. Det är centralt med en tydlig roll- och ansvarfördelning mellan huvudman, rektor, lärare och övrig skolpersonal där var och en utifrån sin roll och sitt uppdrag, tar gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten. Om sådan roll- och ansvarsfördelning saknas finns risk att kvaliteten istället avgörs av enskilda personers insatser.” Utbildning för nyanlända elever, Skolverkets allmänna råd med kommentarer

Kompetenscentrum för flerspråkighet MOTTAGNINGSENHET Mottagande Förskola – Gymnasiet – Information om svenska skolan, förskolan och skolan i Umeå – Kartläggning Steg 1 Kartläggning Hemskola Mottagande i reguljär klass alternativt Internationell klass (FBK) Kartläggning steg 2 – Samverkan studiehandledare - ämneslärare

Kompetenscentrum för flerspråkighet SAMTAL Hur deltar ni i elevhälsan vid mottagande av nyanlända idag? Hur ser samarbetet ut på skolorna utifrån era funktioner? Är ni nöjda med hur det ser ut idag? Hur kan vi arbeta vidare för ett gemensamt förhållningssätt i mottagandet?

Kompetenscentrum för flerspråkighet KÄLLOR Clark Kenneth, Clark Mamie: Doll Test Lorentz Hans, Bergstedt Bosse: Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella miljöer Skolverket: Framgångsfaktorer för nyanlända elevers skolgång Skolverket: Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper Skolverket: Ta emot nyanlända elever Skolverket: Utbildning för nyanlända elever. Allmänna råd med kommentarer Sveriges television: Fosterland Sveriges television: Raskortet

Kompetenscentrum för flerspråkighet KONTAKTUPPGIFTER Marie Karling Chef Kompetenscentrum för flerspråkighet