Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens För nätbaserat lärande inom högskolan Jessica Lindblom Anna-Sofia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Information om datasystem för vård och omsorg
Vägen till en helt digitaliserad Tentamina vid Juridiska Fakulteten
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Ungdomarnas medieanvändning
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Gymnasiearbete 100 p.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Ekonomi och samhälle Introduktion
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Tankar om lärplattan i förskolan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ledarskap i specialistutbildningen
Friidrott med glädje, sundhet och utveckling
Supportstuga inför terminsstart
Komma igång med Moodle Januari 2016
Lärares planeringsarbete!
Bouppteckningar i släktforskning
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Göteborgs universitet förnyas
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Övergripande struktur för
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Fortbildning för pedagoger
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens För nätbaserat lärande inom högskolan Jessica Lindblom Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch & Henrik Svensson Interaction Lab Institutionen för kommunikation och information Högskolan i Skövde

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Om Högskolan i Skövde  Tydlig IT-profil  Ca studenter  Drygt 450 anställda, varav ca. 260 lärare  43 utbildningsprogram  675 fristående kurser  165 flexibla kurser

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Hur allt började...  Hösten 2008 startade kursen Kognition i praktiken 7,5 hp G1N i flexibel form  Behov att kommunicera med studenterna utöver kurshemsida och mail  Skapade grupp i LiveJornal (sajt för blogg och forum)  Problem:  måste sköta all support själva  studenterna måste hålla koll på flera olika sajter (med olika login)  Testade därefter olika lösningar i olika kurser (Episerver, FirstClass och Moodle)  Kompetensutveckling för ämnesgruppen VT10  Kurs i Nätbaserat lärande i digitala miljöer 5 hp A1N

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Ansats och tillvägagångssätt  Pedagogisk digital kompetens  Pedagogisk digital kompetens är något mer än individuella praktiska digitala färdigheter och förmågor. Det är ett förhållningssätt som integrerar olika tekniska och didaktiska perspektiv  Fallstudie  Inspirerad av aktionsforskning  Abduktivt upplägg - växelverkan mellan praktik och teori  Utgår från våra egna erfarenheter som högskolelärare

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem framgångsfaktorer Pedagogisk grundsyn Undervisnings- kultur Teamwork Positiv till teknik Stödresurser

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem faktorer (1) Pedagogisk grundsyn  Grundsyn  Hur man ser på lärande och undervisning  Kommunikation, krav, examinationsmoment, m.m.  Man måste inte ha exakt samma, men  Distans…är mindre tolerant mot inkonsekvens  Underlättar när det uppstår problem  Explicit (t.ex. i studieguider)  Påverkar och medvetandegör hur vi ser på lärande  Tydlighet mot studenterna – vad förväntar vi oss

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem faktorer (2) Undervisningskultur  Nya roller (t.ex. administratör, problemlösare, coach, mailformuleringsexpert)  Nya uppgifter/kunskaper/pedagogik (t.ex. veckobrev, videoinspelningar, scio, tidsplanering/upplägg)  Nya grupper av studenter  Nytt = misstag Öppenhet och ödmjukhet

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem faktorer (3) Teamwork  Inte sitta på sin kammare och uppfinna hjulet på nytt!  Gemensam kunskapsbas  Bollplank  Undvika att gå i samma fällor...  Distribuerad arbetsbörda  Helhetssyn – bort med skygglapparna och revirtänkande  Stöd för nya lärare och vid lärarbyten  Backup vid sjukdom  Enhetlighet gentemot studenterna  …  Slutsats: Samarbete mellan lärare sparar tid, främjar kreativitet och ger studenterna en känsla av röd tråd genom hela utbildningen

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem faktorer (4) Positiv inställning till teknik  Nyfikenhet och viljan att testa nya saker viktiga  Hur ett verktyg fungerar i en kurs är inte enbart kopplat till dess inbyggda funktionalitet  Kolla hur andra gör, var inte rädd att ’sno’ bra idéer från dina kollegor men dela också dina egna idéer med andra  Anta inte att dina studenter använder samma programvara som du själv  Att använda Facebook är inte samma sak som att vara duktig på datorer

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Fem faktorer (5) Administrativa, pedagogiska & tekniska stödresurser  Ta hjälp av stödresurser i din organisation och få mer tid för det ämnesmässiga innehållet på köpet  Ta hjälp av distanssupporten, men lita även på din egen kompetens som lärare  Undvik att vara teknisk support för dina studenter  Glöm inte ha kul och våga bjuda på dig själv ibland  Utmärkt med en utbildningscoach

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Summering och diskussion  Det är bara att börja, men se till att du får med några kollegor i lärargruppen  Våga prova nya lösningar och var inte rädd för smällen när det inte fungerar perfekt första gången  Skapa egen projektsajt och “provkör” olika verktyg för att testa möjligheter och begränsningar  Utgå från lärandemålen i första hand och fundera sedan på hur läraktiviteter och examinationsformer skulle kunna utföras på campus respektive distans. Vilka verktyg skulle stödja dessa aktiviteter? Vilken sorts lärande stödjer de och vad är du ute efter i just denna kurs?  Kommunikation med och tillgänglighet för studenterna är otroligt viktigt  Ställ krav på distanssupporten

Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Tack för visat intresse! Bidraget finns publicerat på följande länk: edagogiskDigitalKompetens.pdf Kontakt