Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Så lägger du virke och skogsbränsle
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Ledarutveckling över gränserna
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Bakgrund Räddningsskolan Skövde AB vill genom en 12-veckors utbildning inom sjukvård, brand, säkerhet, självkännedom samt internationell verksamhet skapa.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Ragnhild Tunehag, distriktsläkare, Vårdcentralen Nygatan
Attitydundersökning TQ - Trafikintelligens April 2014
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Motorcyklisters hastigheter
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Skolsköterskors inställning till och erfarenhet av HPV- vaccinationsprogrammet Maria Grandahl, sjuksköterska, doktorand, Christina.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Umeå 2016.
Autonom körning Per Öhgren.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Beroendeskala Källa, folkhälsomyndigheten
Med E-tjänst mot framtiden!
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Produktion, handel och transport
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner

Bakgrund  Google Self-Driving Car Project (Nevada, USA)  DriveMe (Volvo Cars, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park, Göteborgs stad) Initialt fokus på teknikutveckling, juridik, säkerhet, kundanalys etc. Lite fokus på hur andra trafikanter (skyddade och oskyddade) kommer uppleva den nya trafikmiljön med förarlösa fordon.

Syftet med pilotstudien Att undersöka gymnasieungdomars inställning till förarlösa fordon.

Scenario Enkätstudie …… På sikt är tanken med de förarlösa bilarna att passagerarna ska kunna använda sin tid till annat än att köra (sociala medier, plugga, jobba) men även att bilarna ska kunna transportera passagerare som själva inte får köra (barn och ungdomar utan körkort, blinda, alkoholpåverkade med flera). De förarlösa bilarna ska också kunna köra omkring helt utan passagerare, till exempel först lämna lillasyster på dagis, sedan storebror på skolan innan de tomma kör hem och parkerar på familjens garageuppfart. Jfm National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) level 4: Completely self-driving vehicle. The vehicle will control all safety critical functions for the entire trip.

Deltagare  172 gymnasieungdomar  år (M=17.5 år)  60% kvinnor; 39% män  4 gymnasieskolor i Falun och Ludvika  152 på högskoleförberedande program 20 på yrkesprogram  10% hade B-körkort

Allmän inställning  58% hade hört talas om förarlösa fordon innan de fick enkäten  51% mycket eller ganska positiva till förarlösa fordon 7% neutrala 12% ganska eller mycket negativa  43% antalet trafikolyckor skulle minska mycket eller lite 20% antalet trafikolyckor skulle vara oförändrat 37% antalet olyckor skulle öka lite eller mycket  41% mycket eller ganska intresserade av tillgång 28% lite intresserade av tillgång 31% inte alls intresserade av tillgång

Uppskattad oro Hur orolig skulle du känna dig som 1 (%) 2 (%) 3 (%) 4 (%)MSD ER (antal) passagerare i en förarlös buss? mopedist om det fanns förarlösa bilar i trafiken? passagerare i en förarlös taxi? motorcyklist om det fanns förarlösa bilar i trafiken? cyklist om det fanns förarlösa bilar i trafiken? fotgängare om det fanns förarlösa bilar i trafiken? passagerare i en privatägd förarlös bil? =Mycket orolig; 2= Ganska orolig; 3=Något orolig; 4=Inte alls orolig; ER=Ej rellevant

Fördelar  Tidsbesparing - sova, vila, jobba, prata/surfa på mobilen under resan - jobba eller laga mat medan bilen skjutsar barnen  Ökad mobilitet - alkoholpåverkade, personer utan körkort lättare ta sig fram - slippa be om skjuts/ta körkort - billigare kollektivtrafik utan förare  Ökad trafiksäkerhet - eliminera mänskliga misstag - eliminera påverkade, stressade, distraherade förare - bättre regelefterlevnad och ökad säkerhet pga sensorer - sjuka/skadade förare kan skjutsas direkt till sjukhuset

Fördelar (forts.)  Minskad miljöbelastning - lägre hastigheter, mindre tomgångskörning  Förbättrade godstransporter  Positiv utveckling  Ökad bekvämlighet  Minskat ansvar  Coolt En begränsning med studien är att vissa av dessa fördelar beskrevs i scenariot.

Nackdelar  Den personliga upplevelsen - känslan av otrygghet/osäkerhet - bristen på kontroll - skrämmande utveckling - passivare, latare och mer inaktiva - minskat engagerad i våra familj - tråkigt/konstigt att inte själv få köra  Minskad tillförlitlighet - risken för tekniskt fel, slut på bensin - konsekvenserna av fel/olycka för passagerare - sårbart transportsystemet - risken att systemet blir hackat - risken att bilarna tar över världen  Minskad trafiksäkerhet - oförmåga att hantera oförutsedda händelser/andra trafikanter - andra trafikanters ovilja/okunskap till interaktion

Nackdelar (forts.)  Minskad mobilitet/flexibilitet - minskad kunskap och begränsade valmöjligheter  Svårare för cyklister och fotgängare att ta sig fram  Ökad miljöbelastning - ökad bilism  Ökad arbetslöshet inom transportindustrin  Svårare och dyrare att åtgärda fel  Oklarare ansvarsfråga vid olyckor  Ökad möjlighet för barn att förflytta sig och även rymma. Nackdelarna kanske avtar med tiden; då man hunnit vänja sig med den nya situationen.

Slutsatser  En majoritet av deltagarna var allmänt positiva till förarlösa fordon, trodde ett införande skulle minska antalet olyckor och hade ett eget intresse av att ha tillgång till ett förarlöst fordon.  Samtidigt kände många (bilpass: 39.5% – busspass: 66.2%) en oro över förarlösa fordon i trafiken.  De flesta fördelar var kopplade till praktiska saker (tidsbesparing, ökad mobilitet och trafiksäkerhet) medan många av nackdelarna är kopplade till den personliga upplevelsen (otrygghet, brist på kontroll, skrämmande, tråkigt). => För att få en hög acceptans av framtida teknikutveckling krävs ett ökat fokus på medtrafikanterna.

TACK!