Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Kommunförbundet Skånes Brysselrepresentation
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Integration och mångfald –
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Europeiska socialfonden stöder projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap.
Aktuella frågor på EU-nivå
Vägen till ett bra projekt
Projektstöd Västerbotten
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förstudie ESF Västmanland
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Kommunikatören.
Västra Götaland.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Equal – fas lll Nätverk mot fattigdom Spridnings- och påverkansaktiviteter.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Vård- och omsorgscollege
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Framtidens familjecentral
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Operativ personal från:
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist

Varning! Projektifiering

Horisonten ? Projekttid

1. Vilken är projektets innovativa idé? Innovativ idé Projekt

2. Vilka resultat är viktigast att kommunicera och sprida? Hur bra vi är? Svårigheter vi har? Antal deltagare? Arbetsmetoden? Lösningsmodellen? Samarbetsformen? Processen? Lärdomarna? Projekt Resultat Innovativ idé

3. Vad vill vi åstadkomma för skillnad efter projektet? Förändrade attityder? Nya synsätt? Förbättrat arbetssätt? Förändrade regler? Nya samarbeten? Nya organisationer/företag? Projekt Resultat Effekte r Innovativ idé

Resultat Effekter 4. Med vem ska vi kommunicera, vem vill vi påverka? DIREKTA AKTÖRER Deltagarna och deras vänner? Styrgruppen? Samarbetspartners? INDIREKTA AKTÖRER Branschorganisationer? Myndigheter? Politiker? Beslutsfattare? Media?

5. Vad är problemet och vem äger det? 6. Vilka kan vara intresserade av lösningen? Problem Behov Innovativ idé Regionala planen Svenska ESF-rådet Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin)

7. Vilka nivåer vill vi påverka? Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Resultat Effekter Strukturer

Intern kommunikation för extern påverkan Helhetssyn Analys Strategi Förankring Delaktighet Handling Uppföljning Lärande

Strategisk checklista Identifiera vad som är unikt/nytt i vårt projekt Lista vilka aktörer som bör påverkas av våra resultat Prioritera de viktigaste aktörerna att nå för att få långsiktiga effekter Granska och stärk deras grad av delaktighet i projektet

Problem/ Behov Innovativ idé Projekt Regionala planen ESF/ Programmål Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin) Resultat Strukturer Effekter

Exemplet KulturKraft

Avgörande målsättning för långsiktiga effekter Att i samarbete bygga en kontinuerlig plattform för kompetenshöjande verksamhet för professionellt yrkesverksamma inom scen-ton-, film- och TV-området i regionen.

Osäkra arbetsförhållanden Dålig rörlighet mellan yrken Tuff arbetsmiljö Bygga en plattform för KU Samverkan, nätverk Helhetstänkande 100 behovsstyrda kurser Samverkans- styrgrupp, 22 pers 2000 nöjda deltagare Stärkt kompetens Påbörjad samverkan Ökat helhetstänkande Hållbar plattform Bestående samverkan Långsiktig finansiering

Viktiga aktörer att nå och påverka DIREKTA De i styrgruppen med finansieringsmöjlighet INDIREKTA Politiker och tjänstemän i Västra Götalandsregionen Chefer i näringslivet

Extern kommunikation längre ut REGIONAL NIVÅ Grannregion NATIONELL NIVÅ Kulturdepartementet TRANSNATIONELL NIVÅ –Europeisk kulturorganisation –Annat EU-land

Hur kan projektet utifrån denna strategi kommunicera för att påverka aktörer och öka sannolikheten för en bestående plattform för kompetenshöjning av kulturarbetare? Det ska ni nu få kunskap om i tre workshops