Susanna Heldt Cassel Lektor i kulturgeografi Högskolan Dalarna 023-778531.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Advertisements

Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Genus och innovation Forskning utifrån ett omvänt perspektiv Jönköping, 30 augusti 2012 Malin Lindberg, Luleå tekniska universitet.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Näringsliv i Sundsvall. Strategiskt läge vid kusten, mitt i Sverige Över invånare i Sundsvall invånare i Sundsvallsregionen Sundsvallsregionen.
Västra Götaland Förutsättningar att bli en stark jordbruksregion inom Horisont 2020.
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Utmaningen Effektiv energianvändning i alla sammanhang.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Theres Sundberg, förstudiekoordinator / verksamhetsledare,
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Fossilbränslefritt Kronoberg
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
Hållbarhets kompassen
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Andreas Stubelius Peter Bennich
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Har konsumenterna något val? Emelie Hansson, Naturskyddsföreningen
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Projektledare - Wille Kyrk
Uppdraget Bolaget ska arbeta operativt för nyföretagande och näringslivets utveckling i Karlskrona kommun. Bolaget ska erbjuda god service och underlätta.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Miljömålen består av tre slags mål
Program för markanvändning med riktlinjer
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
En investeringsplan för Europa
• • SKAPAD AV
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
SGUs årsredovisning 2017.
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Regionsamverkan Sydsverige
VÄLKOMMEN TILL FORSKARNA PÅ SLOTTET
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Målstyrning och verksamhetsplanering
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Alla kan läsa och hör sen!
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Navigatorn.
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Susanna Heldt Cassel Lektor i kulturgeografi Högskolan Dalarna

 V 23  Tis8/610-12H432SHCIntroduktion + Platser och  destinationsutveckling  Tis8/613-15H432SHCPlatser och destinationsutveckling  Ons9/69-11H432MSÅre - från turistort till åretruntdestination  Fre11/610-12H432GS”Det stod en bod på stranden Gotlandsturismen  V 24  Mån14/610-12H432SÅBLokal och regional identitet och samverkan kring turism  Mån14/613-15H432JABesöksnäringen i data – nu och i framtiden  Ons16/610-12H432MBTurismens lokala och regionala effekter  Ons16/613-15H432KHNedlagd industri blir turistdestination  Tor17/610-12H432JJGlobal konkurrens och nischade städer  V33  Tor19/89-13Hör1Skriftlig tentamen

 All undervisning sker på Ekonomikum, Uppsala, och börjar med akademisk kvart (dvs osv.)  Lärare från Högskolan Dalarna  SHC=Susanna Heldt Cassel,  MB=Magnus Bohlin,  Lärare från Kulturgeografiska inst., Uppsala (för kontaktuppgifter se: uu.se)  JJ=Johan Janssson; JA=Jan Amcoff; KH=Kjell Haraldson; MS=Mikael Skålén; SÅB=Sten-Åke Bylund; GS=Gustaf Sjöberg

Bohlin, M. & Elbe, J. (2007). Utveckla Turistdestinationer – ett svenskt perspektiv. Uppsala: Konsultförlaget Uppsala Publishing House.

 Platsen och dess resurser  Hållbar utveckling  Turisterna: sommarstugeägare, tillfälliga besökare, affärsturister, internationella turister etc.

 Platser för turism – från plats till destination  Besöksmål, resmål  Attraktioner, infrastruktur och stödjande tjänster  Punkter, platser, områden – olika skala  Föremål för förflyttad konsumtion  Tjänsteproduktion och konsumtion  Olika stadier av utveckling  Konkurrens om turister och investeringar

 Vem är turist?  Definitioner  Kategorier: Tillfälliga besökare, sommargäster/husägare, affärsturister etc.

 Råvarubaserad: resursen för attraktionen styr  Marknadsbunden: befolkningsunderlaget och tillgängligheten styr  Oberoende: andra faktorer styr, tex grundarens bostadsort

 1800-talets första turister (1824 vid Falu grufva). En liten elit var turister.  Industrialiseringen och det moderna samhällets framväxt: transporter, ekonomisk utveckling, tid över  Natur- och kulturattraktioner börjar uppskattas – resan som kulturell process och identitetsskapare  Efterkrigstiden och välfärdsstatens framväxt: tid, pengar och teknologi  Massturismens framväxt från 1960-

 Rörlighetens dilemma (koldioxid och föroreningar)  Mark, vatten, energi, naturresurser - slitage och överanvändning  Biologisk mångfald - bevarandefrågor  Lönsamma företag  Lokala och regionala spridningseffekter  Arbetstillfällen  Lokal sammanhållning – integration av turismen i lokalsamhället  Attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser  Hög kvalitet på service och infrastruktur Miljö- mässig ekonomisk social

 Befolkningen som marknad – avstånd och “intervening opportunities”  Attraktiva produkter  Prissättning och marknadsföring  Fungerande destination – samarbete, planering  Reinvesteringar och lokal förankring  Hållbart resursutnytjande

 Globalisering och det mobila kapitalet  Det lokalt unika blir en bristvara – och en säljbar produkt  Vad är unikt?  Betydelsen av transporter och tillgänglighet  Många liknande attraktioner på liknande avstånd – ”intervening opportunities”

 Olika målgrupper – vem ska prioriteras?  Vad är attraktivt och för vem – hur och varför marknadsför sig kommuner?  Vad vinner kommunen mest på: inkomstskattekronor, arbetstillfällen, företagsinvesteringar, vinster i företag?  Ekonomiska, sociala och miljömässiga effekter – en avvägning mellan olika mål

 Turism som en regional eller lokal utvecklingsstrategi – attraktiva regioner och platser  Strukturomvandling och nya jobb?  Konkurrens mellan regioner och destinationer – utveckling i konkurrens med andra  Vad är unikt? Vilken är produkten? Hur ska produkten utvecklas och “skötas om”?  Politkers och offentliga myndigheters roll? – turismen som kommunalt/privat bolag  Lokalbefolkningen och turismen  Skattekronor kontra slitage/trängsel

Upptäckt Utveckling Konsolidering Stagnation Butler (1980) Bohlin/Elbe sid.202

 Ekonomisk boosterism – maximera turismens tillväxt, ekonomisk tillväxt i fokus, företag sköter planeringen, ad hoc-planering, kortsiktighet, satsningar på marknadsföring  Ekonomisk planering – Maximera turismens positiva effeketer, cost-benefitkalkylering, regionala utvecklingsstrategier, offentlig sektor (regioner)  Fysisk planering – hållbarhetsfrågor och resursutnyttjande i fokus, zonering, kommunala intressen,  Destinationsplanering – kommunala turismstrategier, organsiaerat samarbete mellan flera aktörer, strategisk långsiktig samhällsutveckling med turismens roll i fokus

 Företag och entreprenörer inom turism samt inom andra relaterade branscher  Kommuner och andra myndigheter  Politiker och politiska organisationer på olika nivåer  Ideella organisationer, intresseföreningar  Lokalbefolkingen - Turistorganisationer

 Kommunala samarbeten och/eller bolagiserade organiastioner tex. Siljan Turism, Destination Funäsdalsfjäll, Turism i Uppland, VisitStockholm etc.  Olika former för organisering  Maktrelationer och strategier  Projektkultur  Partnerskapens dilleman  Olika förväntningar och synsätt – konflikter

 Sju byar med olika inriktning på turismen  Problem med nedåtgående trend för längdskidor  Störningar från skotertrafik  Samling kring destinationsbolaget Funäsdalsfjäll  Gemensam marknadsföring  Gemensamt bokningssystem  Initiativ till dialog och projekt kring skoterfrågan (alla lokala aktörer medverkade)  Bolag kring organisering av skoterturism– nu en växande industri begränsad till vissa leder

 Vad associeras platsen med av olika aktörer/grupper?  Vilken är turistprodukten – vilka landskap, produkter och verksamheter ingår?  På vilka sätt kan en plats image påverkas och produkter utvecklas?  Positiva respektive negatia bilder av platser?

 Vad är en attraktiv region – för vem och i vilka sammanhang?  Faran i att välja ut och välja bort när det ”regionalt typiska” ska presenteras  Marknadsföring av platser och regioner görs ofta med samma typer av argument  Vad krävs för att sticka ut och framstå som unik – kan alla lyckas?

 Storstad  Sol, snö och stränder  Landskapet och naturen  Kultur och historia  Annorlunda, extrema eller exklusiva upplevelser  Fiktionens och berättelsernas platser

 Direkta produkter: platsen i sig säljs genom platsmarknadsföring  Indirekta produkter: Platsen säljs via andra produkter som förknippas med platsen tex lokalt hantverk, regional mat, unika upplevelser

 Unika attraktioner bygger ofta på entreprenörers galna idéer  Det unika säljer men utestänger samtidigt  Smala satsningar har sin livscykel

 Platsers image skapas, lyfts fram och förpackas för att vara attraktiv för rätt aktör (turister, företag, boende, investerare)  Strömlinjeformning av en komplex verklighet – kulturens identitet, historia och särart beskrivs på ett enhetligt och strategiskt sätt  Den lokala kulturen manipuleras och ”friseras” för att varumärket ska bli slagkraftigt  Marknadsföring av platser och destinationer är en konfliktfylld process

 Kultur- och industrihistoria lyfts fram som viktig för utveckling  Fler besöksmål än besökare?  Hur kan kommunen/regionen tjäna pengar på kulturturisterna?  Kultur som traditioner och identitet – socialt kapital  ”Fel sorts” lokal kultur kan bli en belastning

 Turistföretagarna och bilden av platsen (tex. den idylliska landsbygden)  Staged authenticity – iscensatt “äkthet”  Blir turister lurade eller är de sk. Postturister? Vem lurar vem – eller spelar det ingen roll…  Lokal identitet och platskänsla i mötet mellan företagare och turister (host and guests)  Motsättningen mellan bevarande och exploatering