Kursledare: Välkomna till kursen PDA466 Handledning av learning studies 7,5hp, Avancerad nivå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Handledning av läkarkandidater
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Bra skolor kännetecknas av:
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Utmaningar i arbetet med BfL
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Läroplansträff Välkomna!.
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 7 – complex numbers Lektion 7 – Komplexa tal.
Att vara professionell
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Motivation is the direction and intensity of effort
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Planering i matematikundervisning
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Action Learning.
Strategic Sustainable Development
Action Learning.
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
The director of education and Research-Based Education
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Kursledare: Välkomna till kursen PDA466 Handledning av learning studies 7,5hp, Avancerad nivå

Agenda Presentation av kursen och litteraturen Diskussion om upplägget på kursen Diskussion av Assessment for learning och Learning study- Vad är BFL och LS för er? Ge konkreta exempel. Vilka likheter och skillnader ser ni? Angelika presenterar sin syn på BFL och LS Vad är syftet med en learning study och vad vill vi att lärarna skall få med sig?

PDA466 Organisation i grupper Svenska grupp: Handledare 1 & 5 - Cecilia E; Handledare 2 - Elsa H; Handledare 3 – Katarina; Handledare 4 - Marie Matematikgrupp: Handledare 1 - Lars; Handledare 2 - Elsa F; Handledare 3 - Johan; Handledare 4 – Josefine; Handledare 5 - Ulf Estetgrupp: 1. Handledare 1 – Carita; Handledare 2 – Gustav; Handledare 3 – Angela; Handledare 4 – Phuong; Handledare 5 - Gunnar Samhällsgrupp: Handledare 1- Anna; Handledare 2 – Carina; Handledare 3 & 4 – Andreas; Handledare 5 - Lars K

Träff 2 - Handledarrollen Henrik Hansson föreläser om handledarrollen i en learning study Förberedande Uppgift: Skriv ett inlägg om en fråga som du finner intressant att diskutera i förhållande till kurslitteraturen och learning study. Lägg in inlägget på GUL i Diskussionsforumet för din grupp senast fm 15/10. Ta med inlägget till träff 2. Handledare 1 leder gruppen i diskussionen om handledarrollen baserat på era inlägg och föreläsningen Texter: Skolverket (2002; 2011)

Träff 3 - Elevers lärande Uppgift vid träffen: A) Analysera en tidigare använd elevtest. Analysera elevernas svar och förbättra testet för att bättre komma åt elevernas förståelse för lärande objektet. B) Analysera (ca 3-4) videoinspelade elevintervjuer om samma innehåll. Vilka frågor kan vara bra att ställa i förhållande till lärande objektet? Jämför A och B. Handledare 2 förbereder genom att ta fram test (gammalt/nytt test med elevsvar från ca 5-10 elever) och intervjuer (ca 3 stycken på ca 3-5 minuter/elev, gärna samma frågor (liknande) som testet) och leder uppgiften i gruppen. Tänk på vilket lärande objekt som är utgångspunkten för test/intervju. Föreläsning – Hur blir elevers lärande synligt i en learning study Texter: Lo (2012) kap. 2 & 3 + delar av (variationsteoretisk) avhandling som belyser temat. Musik: Wallerstedt (2010) Att peka ut det osynliga : en didaktisk studie av taktart i musik Matematik: Olteano (2007) Vad skulle x kunna vara? Andragradsekvation och andragradsfunktion som objekt för lärande., Häggström (2008) Teaching systems of linear equations in Sweden and China: What is made possible to learn? Samhällskunskap: Larsson (2010) Kritiskt tänkande i samhällskunskap: En studie som ur ett fenomenografiskt perspektiv belyser manifisterat kritiskt tänkande bland elever i grundskolans år 9. Språk: Cheung (2005). Describing and Enhancing Creativity in Chinese Writing.

Träff 4 – Analys av undervisning Föreläsning – Vad fokuseras och vad fokuseras inte i en variationsteoretisk analys av undervisning Uppgift: Analys av lektion eller undervisningssekvenser gruppvis. ”Hur kan vi beskriva det vi ser med variationsteoretiska termer” Handledare 3 förbereder genom att ta fram en videoinspelad lektion och leder gruppen. Texter: Lo (2012) kap. 6, Vetenskapsrådet (2002)

Träff 5 – Planering av undervisning – Kritiska aspekter och variationsmönster Föreläsning – Kritiska aspekter och variationsmönster Uppgift: Välj ett lärande objekt. Planera en lektion eller undervisningssekvens. Vilka förmodade kritiska aspekter försöker ni få fram? Vilka variationsmönster använder ni? Handledare 4 leder gruppen. Texter: Lo(2012)kap. 4 och 5, Vetenskapsrådet (2002)

Träff 6 – Litt.sem. Effekter av learning study Uppgift: Individuell presentation av en artikel (studie) och dess slutsats genomförs i grupperna. Handledare 5 leder gruppen i diskussionen. Texter: Fritt val av artikel. Gärna från IJLLS Vad gör vi efter LS? Teachers’ research group Eventuellt gästföreläsare

(Träff 7 - Litt.sem på GUL – Learning study i jämförelse med Lesson study, Learning study som lärarforskning) Ni kommer att få några frågor som underlag till diskussionen på GUL (presenteras längre fram i kursen). Ett inlägg på en A4 sida görs i ett första steg, därefter skall ni kommentera minst två andra inlägg i gruppen.

Träff 8 - Examinationsuppgift En individuell muntlig analys av en undervisningssekvens presenteras, ca 10 minuter vid examinationstillfället. Beskriv vad det är möjligt att lära utifrån din analys av undervisningen. Använd variationsteoretiska begrepp i din beskrivning. Vilka variationsmönster kan du identifiera? Vad bidrar eleverna med? Hur verkar eleverna förstå det som skall läras? En individuell text om analysen läggs upp på GUL (inlämningar) omfattande 3-4 sidor. I texten skall det hänvisas till kurslitteraturen.

Assessment for learning, BFL & Learning study

Diskutera Hur ser ni på BFL och LS i förhållande till de två texterna (Kullberg och Wiliam)? Stämmer er bild med den som presenteras i texterna? Hur förhåller sig Hatties (Håkansson & Sundblad) resultat till BFL och LS?

Bedömning för lärande = formativ bedömning Tre viktiga delar i arbetet med eleven Det avsedda målet, eller den ideala kvaliteten, för arbetet Beviset på elevens läge i förhållande till målet/kvaliteten Hur eleven ska krympa avståndet mellan sitt nuvarande läge och målet/kvaliteten (Sadler, 1989 i Holmgren, 2011) Klassrumssamtalet Respons med kvalitet Själv- och kamratbedömning Formativ användning av summativa prov ”Strategier för att bedöma elevers lärande formativt”

Likheter mellan BFL och LS Wiliam (2011), Hodgen & Wiliam (2012) Tar sin utgångspunkt i vad eleverna redan kan Båda syftar till att förbättra elevermas lärande Båda syftar till att hjälpa eleverna lära Äger rum i klassrummet Bedömning används för att möta elevernas behov ”Båda kan användas mekaniskt” Analys av elevernas lärande i lektioner och elevtest/intervju i en LS är formativ bedömning - Assessment for learning: ”the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers to decide where the learners are in their learning, where they need to go and how to best get there” (Broadfoot et al, 2002)

Skillnader BFLLS Bedömning av elevernas lärande sker kontinuerligt och under en längre tid Bedömning av elevernas lärande efter en lektion (undervisningstillfälle) Primärt fokus på feedback till den enskilda eleven Primärt fokus på vad gruppen behöver urskilja för att lära Feedback skall ha betydelse för framtida kunskapsutveckling – leda till lärande Undervisningen inkl. feedback skall leda till lärande Fokus på När och Hur feedback ska gesFokus på undervisning och vad eleverna lär från den Fokus på olika sätt att bedöma elevers lärande formativt Fokus på att använda variationsteorin Wiliam (2011) För att mäta effekten så används ”Meta studier” För att mäta effekten används kvalitativa lektions analyser, elevresultat, effektstorlek

Feedback centralt (Hattie, 1999) …the most powerful single moderator that enhances achievement is feedback. The simplest prescription for improving education must be "dollops of feedback" -- providing information how and why the child understands and misunderstands, and what directions the student must take to improve. If we, as teachers, are to have an impact on learning, then we must come to know what our students are thinking so that we can provide more feedback, task information, encourage trial and error, and develop deep understanding and transformations.

Exempel- Studier som har fokus på Feedback från eleverna Runesson, U., Kullberg, A., & Maunula, T. (2011). Sensitivity to student learning – a possible way of learning to enhance learning? In P.Sullivan & O.Zaslavski, Constructing knowledge for teaching secondary mathematics: Tasks to enhance prospective and practicing teacher learning, pp , London: Springer. Kullberg, A. (2012). Students’ open dimensions of variation. International journal for lesson and learning studies. Vol. 1 Iss: 2 pp. 168 – 181.