BETEENDEFÖRÄNDRING GREPPA NÄRINGEN KONFERENS 2015-09-23.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen Kristian Jochnick Länsstyrelsen Västra Götaland.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Detta är miljömåltider
Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Stina Olofsson, Jordbruksverket
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
XX kommun Kommunikationsplan.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Erfarenhetsutbyte 25 november
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
9...
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Det kan bara du svara på. Vägen till målet finns på Ledarskapsön.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Nya skuldsaneringslagar
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Kompetensförsörjnings-processen
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Träff 5 Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
- Att vara personlig och beröra
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Led- och muskelmottagning
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Återkoppling.
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

BETEENDEFÖRÄNDRING GREPPA NÄRINGEN KONFERENS

AGENDA Grunder i beteendepsykologi Beteendeförändring Fikaövning 45 minuter Erfarenhetsutbyte kring beteendeförändring Nyckelbeteenden Hållbara förändringar

BAKGRUND OCH FOKUS 3 intervjuer med rådgivare. Utgår från kvävestrategimodulen.

LANTBRUKARE I KRIS Vid nedstämdhet som följd av ekonomiska problem: Kontakta läkare i primärvården. Vid behov ringa vårdguiden 1177 (eller gå in på 1177.se) eller tala med LRF:s omsorgsgrupper.

GRUNDER I BETEENDEPSYKOLOGI

DELTAGARFRÅGA Jag har som privatperson genomfört en beteendeförändring under det senaste året. Instämmer inte alls Instämmer delvis Instämmer helt

ABC-MODELLEN Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Positiva eller negativa instruktioner Kortsiktiga och långsiktiga Nyckelbeteenden och konsekvenser Nyckelbeteenden: Befintligt arbetss ä tt: Konsekvensanalys: Befintligt arbetss ä tt – positivt: Befintligt arbetss ä tt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder f ö r nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: L ä rdomar och uppf ö ljning L ä rdom jag tar med mig fr å n konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser: F ö r uppf ö ljning av utmaning/nyckelbeteenden, v ä nligen skriv upp dessa p å ” visitkortet ”. Vid fr å gor kontakta g ä rna: Stockholm - G ö teborg - Malm ö - G ä vle Jesper Dagöö Organisationskonsult, leg psykolog och doktorand PBM Stockholm Linnégatan Stockholm Telefon växel: Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Långsiktiga eller rådgivning kortsiktiga LB:s beteende: Använda sig av stallgödsel på våren

AKTIVERARE Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Positiva eller negativa instruktioner Kortsiktiga och långsiktiga Nyckelbeteenden och konsekvenser Nyckelbeteenden: Befintligt arbetss ä tt: Konsekvensanalys: Befintligt arbetss ä tt – positivt: Befintligt arbetss ä tt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder f ö r nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: L ä rdomar och uppf ö ljning L ä rdom jag tar med mig fr å n konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser: F ö r uppf ö ljning av utmaning/nyckelbeteenden, v ä nligen skriv upp dessa p å ” visitkortet ”. Vid fr å gor kontakta g ä rna: Stockholm - G ö teborg - Malm ö - G ä vle Jesper Dagöö Organisationskonsult, leg psykolog och doktorand PBM Stockholm Linnégatan Stockholm Telefon växel: Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Långsiktiga eller rådgivning kortsiktiga

ÖVERTRO PÅ AKTIVERARE? Skicka instruktioner och lathundar? Att tänka att det räcker med råd? Att tänka att min kunskapsnivå i sig kommer skapa en beteendeförändring?

VISA INTRESSE Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Positiva eller negativa instruktioner Kortsiktiga och långsiktiga Nyckelbeteenden och konsekvenser Nyckelbeteenden: Befintligt arbetss ä tt: Konsekvensanalys: Befintligt arbetss ä tt – positivt: Befintligt arbetss ä tt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder f ö r nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: L ä rdomar och uppf ö ljning L ä rdom jag tar med mig fr å n konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser: F ö r uppf ö ljning av utmaning/nyckelbeteenden, v ä nligen skriv upp dessa p å ” visitkortet ”. Vid fr å gor kontakta g ä rna: Stockholm - G ö teborg - Malm ö - G ä vle Jesper Dagöö Organisationskonsult, leg psykolog och doktorand PBM Stockholm Linnégatan Stockholm Telefon växel: Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Långsiktiga eller rådgivning kortsiktiga

GRUNDEN I BETEENDEPÅVERKAN Utan kunskap om hur en lantbrukare konkret påverkas av att arbeta med GN:s material är det svårt att tänka sig full effekt av den kraftfullaste beteendepåverkaren (dvs konsekvenser).

HÄLSOÖVNING Tåhävning 10 ggr.

KONSEKVENSER STYR KRAFTFULLAST PÅVERKAN Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Positiva eller negativa instruktioner Kortsiktiga och långsiktiga Nyckelbeteenden och konsekvenser Nyckelbeteenden: Befintligt arbetss ä tt: Konsekvensanalys: Befintligt arbetss ä tt – positivt: Befintligt arbetss ä tt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder f ö r nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: L ä rdomar och uppf ö ljning L ä rdom jag tar med mig fr å n konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser: F ö r uppf ö ljning av utmaning/nyckelbeteenden, v ä nligen skriv upp dessa p å ” visitkortet ”. Vid fr å gor kontakta g ä rna: Stockholm - G ö teborg - Malm ö - G ä vle Jesper Dagöö Organisationskonsult, leg psykolog och doktorand PBM Stockholm Linnégatan Stockholm Telefon växel: Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Långsiktiga eller rådgivning kortsiktiga

POSITIVA OCH NEGATIVA KONSEKVENSER INDIVIDUELL PÅVERKAN + Pengar + Bra för miljön - Lagringskapacitet - Investering = större gödselbrunn

SELFIEFILM Uppföljning

DELTAGARFRÅGA Vad arbetar du huvudsakligen med i Greppa näringen? Aktiverare Konsekvenser

Aktiverare Beteende Konsekvenser Vad kan vara Använda sig av Kortsiktiga (+/-) startimpulsen? stallgödsel på våren Långsiktiga (+/-) ARBETSBOKEN SIDA 2: ABC-MODELLEN I fokus: LB arbetar med GN:s kvävestrategimodul

PROMENADFRÅGA - DISKUTERA Hur tror ni att vi skulle kunna uppnå ännu större beteendeförändring i Greppa näringen? Promenera två och två Svara kortfattat med nyckelord Svar först och fika sedan Tillbaka här 10:30

NYA BETEENDEN Ihärdighet Man behöver prova det nya beteendet över en längre tid Engagemang – bara göra det nya beteendet ”Om de ringer igen”

BETEENDEPSYKOLOGI OCH MOTIVATION Om jag lyckats i vissa situationer ökar chansen att jag upprepar dessa beteenden i framtiden.

ERFARENHETSUTBYTE

MENTIMETER - PROMENADFRÅGA Hur tror ni att vi skulle kunna uppnå ännu större beteendeförändring i Greppa näringen?

SELFIEFILM FRÅGA: GE ETT RÅD TILL EN NY RÅDGIVARE OM HUR MAN SKAPAR EN BETEENDEFÖRÄNDRING HOS LANTBRUKARE Kunnig och förtroende- ingivande Innan

SELFIEFILM Individuellt anpassad

VARA FÖRTROENDEGIVANDE ”Sätt dig en stund i gården och tala lite socialt innan du börjar, då kommer du snabbare in på rätt nivå.”

SAMTALSTEKNIK – TVÅ PROBLEM Vid svar som till synes inte tar slut: Validera (lyfta fram det rimliga i personens ståndpunkt, att den går att förstå) Ej bli personlig Återföra till ämnet Fallgrop i kontakt med person som verkar omotiverad: att peppa allt intensivare. Alternativ: att först backa innan framåt.

SELFIEFILM Enkelt budskap

SELFIEFILM Överraskning

SELFIEFILM Goda exempel

NYCKELBETEENDEN

ETT NYCKELBETEENDE Prioriterat beteende som skapar kraftigast effekt i förhållande till GN:s syfte.

NYCKELBETEENDEN - RELATERADE TILL VERKSAMHETENS SYFTE/DEN EFFEKT JAG VILL UPPNÅ: ”Greppa Näringen ska inspirera och motivera lantbrukare och rådgivare att använda kunskap så att gårdens miljöpåverkan minskar och lönsamheten ökar.”

Mål: skapa förtroende i första mötet. Nyckelbeteenden? Exempel: Visa att man är kunnig. Berätta om tidigare uppdrag. Sätta sig ner och tala lite socialt innan rådgivning. Befintligt arbetssätt ARBETSBOKEN SID 3: NYCKELBETEENDEN OCH KONSEKVENSER

Mål: skapa förtroende i första mötet. Nyckelbeteenden: Fråga hur verksamhet ser ut idag? Lyssna på behov? Anpassa råd utifrån behov? ARBETSBOKEN SIDA 3: NYCKELBETEENDEN OCH KONSEKVENSER

SAMORDNING AV NYCKEL- BETEENDEN: VISA INTRESSE Rådgivare - Ställa frågor hur det går och lyssna Lantbrukare - Sprida stallgödsel på våren Chefer – LRF, Jordbruksverket och Länsstyrelserna - Ställa frågor hur det går och lyssna Tjänstemän - LRF, Jordbruksverket och Länsstyrelserna - Ställa frågor hur det går och lyssna

HÄLSOÖVNING ”Nästan sitta ner” 5 ggr.

BYTA PERSPEKTIV Hur ser situationen ut från lantbrukarens utkikstorn? Vad är vinsten med nytt beteende för honom/henne? Nödvändigt med upplevd vinst för lantbrukaren

MINA BETEENDEN I KONTAKTEN MED LANTBRUKAREN LB:s beteende: Sprida stallgödsel på våren Aktiverare Beteende Konsekvenser Något som startar Det vi gör Det som följer på B beteendet, t ex Positiva eller negativa instruktioner Kortsiktiga och långsiktiga Nyckelbeteenden och konsekvenser Nyckelbeteenden: Befintligt arbetss ä tt: Konsekvensanalys: Befintligt arbetss ä tt – positivt: Befintligt arbetss ä tt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder f ö r nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: L ä rdomar och uppf ö ljning L ä rdom jag tar med mig fr å n konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser: F ö r uppf ö ljning av utmaning/nyckelbeteenden, v ä nligen skriv upp dessa p å ” visitkortet ”. Vid fr å gor kontakta g ä rna: Stockholm - G ö teborg - Malm ö - G ä vle Jesper Dagöö Organisationskonsult, leg psykolog och doktorand PBM Stockholm Linnégatan Stockholm Telefon växel: Rådgivning Visa intresse Återkoppling

UTGÅ FRÅN LANTBRUKARENS PERSPEKTIV PÅ KONSEKVENSER Negativa med nya: Tar mer tid? Osäkert resultat på just min gård. Positiva med gamla: Det funkar. Det känns bra, tryggt och beprövat. Positiva med nya beteendet?

Befintligt beteende: Sprida köpt mineralgödsel Nytt nyckelbeteende: Sprida stallgödsel på våren Befintligt arbetssätt – positivt: Befintligt arbetssätt – negativt: Nytt nyckelbeteende – positivt: Nytt nyckelbeteende – negativt: Hinder för nyckelbeteende? Hur kan jag hantera dessa? Reflektion kring / slutsats av analys: ARBETSBOKEN SID 4: KONSEKVENSANALYS

HÅLLBARHET - KRITISK PUNKT SOM BEHÖVER ”BRYGGAS” Från social förstärkning Till naturliga konsekvenser av beteende Exempel: Bygga gödselbrunn, tar ett par år innan färdig. Nyfiken kontakt: ”Hur går går det?”

SAMMANFATTNING HUR KAN DET HÄR TILLÄMPAS I GREPPA NÄRINGEN?

SAMMANFATTNING Grunder i beteendepsykologi: ABC Beteendeförändring Nyckelbeteenden Konsekvensanalys utifrån LB:s perspektiv

SAMMANFATTNING (PÅ VISITKORTET) Konsekvenser påverkar mer Visa intresse för det du vill påverka Vad är vinsten med detta för personen du talar med?

VISITKORT UPPFÖLJNING (11 NOVEMBER). Min utmaning (nyckelbeteende) Namn Tid Telefon

Lärdom jag tar med mig från konferensdel om aktiverare, beteenden och konsekvenser ARBETSBOKEN SID 5 SAMT: LÄRDOMAR

TACK!

STOCKHOLM City: Linnégatan Stockholm Tel: Fax: pbm.se STOCKHOLM Globen: Arenavägen Johanneshov Tel: pbm.se GÖTEBORG Kyrkogatan Göteborg Tel: pbm.se GÄVLE N. Skeppsbron Gävle Tel: pbm.se MALMÖ Nordenskiöldsgatan Malmö Tel: pbm.se Vill du veta mer? KONTAKTA OSS

VANLIGA PROFESSIONELLA UTVECKLINGSBEHOV Kompetens Självständighet Socialt meningsfullt sammanhang