Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering modersmålets betydelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Dolda kunskaper avslutande möte
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Förskoleklassen på Södermalms skola
Rikskonferensen 2013 Göteborg
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språklig medvetenhet.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering grundläggande definitioner.
Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering modersmålets betydelse.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Svenska som andraspråk 3
Varför just ämnet fysik?
Helhet och allsidighet
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering modersmålets betydelse andraspråkets tillägnande grundläggande definitioner exempel på språkanvändning (Rönnberg & Rönnberg: 2006) 1

Ca 20% av barnen och ungdomarna i den svenska skolan har flerspråkig bakgrund. De representerar tillsammans ca 150 språk. (Skolverket:2011) 2

Skolverkets statistik, läsåret 2010/11 Förskola Femdubbling av antalet barn med annat modersmål än svenska sedan Från år 2000 till 2011: från 12 procent till 19 procent. Läsåret 2010/11:knappt 19 procent flerspråkiga barn i förskolan. Grundskola Läsåret 2010/11: elever med utländsk bakgrund: 18 procent (10 procent födda i Sverige med båda föräldrarna födda - utomlands och 8 procent var födda utomlands). 3

Skolverket: Antalet flerspråkiga barn ökar och deras specifika förutsättningar bör uppmärksammas i förskola och skola Vilka erfarenheter har du av flerspråkiga barn i förskola/skola? Ge exempel på några av de specifika förutsättningar som bör uppmärksammas när det gäller flerspråkiga barn och ungdomar. 4

Gruppen flerspråkiga elever är en heterogen grupp med skiftande språklig, kulturell och social bakgrund. Socio-ekonomiska villkor? Modersmål? Tid i Sverige? Skolgång? Kunskaper i svenska? Språkanvändning? Utbildningsbakgrund i hemmet? Seder och bruk? Frågor av intresse för pedagogisk forskning 5

Modersmålet som grund för lärandet ett väl utvecklat modersmål stöder lärandeprocessen i andra språk elever som utvecklar flera språk är mer kreativa i sitt språkande och tänkande flerspråkiga har ofta en mer utvecklad medvetenhet om språk flerspråkiga kan lättare se saker och ting ur olika perspektiv tack vare kunskaper i flera språk (Skolverket 2011) 6

Svensk forskning visar att elever som kontinuerligt deltagit i modersmålsundervisning har högre betyg i svenska, engelska och matematik behärskar svenska bättre än andra flerspråkiga elever är tryggare och trivs bättre i skolan än andra flerspråkiga elever behärskar abstrakta begrepp bättre än andra flerspråkiga elever lär sig mycket om det nya landet integreras bättre i den nya kulturen (Skolverket 2003) 7

8

Förskola Modersmålsstöd ”Förskolan ska bidra till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål” (Lpfö). Tidiga och senare skolår: Modersmålsundervisning Studiehandledning på modersmålet 9

Webbplats:Tema modersmål 10

Thomas & Collier (1997): faktorer för skolframgång tvåspråkig undervisning integrerad undervisning (ämnesundervisning, modersmålsundervisning, andraspråksundervisning) 11

Empowerment - identitetsförstäkning (Cummins 1996) Synkretiska identiteter - mångfacetterade, gränsöverskridande sammansatta, föränderliga (Otterup2005) 12

Azras språkanvändning (Johansson 2000) Subtraktiv eller additiv flerspråkig utveckling? Språkbyte? 13

Språksocialisation Lärande deltagande i bestämda kulturella och sociala praktiker språkanvändning i samspel och interaktion med andra lärandestöd Språkligt lärande meningsskapande – formell språkträning? (Otterup 2005) 14

15

(Axelsson 2005) 16

( Axelsson 2005) 17

Obs N 4 Nora: Nu ska vi läsa sagan om Ludenben eftersom jag fått önskemål om att läsa den här sagan för er. Har ni hört namnet Ludenben förut? Barn1: Luden ben? Nora: Ja, Ludenben. Vad kan då ludenben va för nått? Barn2: Vi vet inte, ett troll. Nora: Ja, han är ju ett troll men luden, vad är man när man är luden? Barn3: Man lutar sig. Nora: Ja det låter ju nästan likadant, men då växer det en massa hår och om man tittar till exempel på en apa eller en gorilla dom är ju ludna dom har hår på hela kroppen. Vet ni nåt mer som är ludet? Barn3: Jag vet! Nora: Nu tror jag att det är din tur att prata (till barn4). Barn4: Som troll. Nora: Ja, precis. Och vi kan ha ludna ben, då växer det massa hår på benen. Ludenben, man är luden om benen. Barn1: Som pappor? Barn2: Som ett huvud. Barn1: Som pappor. Nora: Pappor har ludna ben ja. Mammor också. På huvudet har man mycket hår. Barn5: Mammor tar bort ehhh dom här håren (visar med handen som att man rakar benen). (Larsdotter &Norén 2011) 18

Språksocialisation: litteracitet i förskolan Litteracitetshändelser: prelitterata aktiviteter, förberedelser för läsning och skrivning och räkning olika slags texter: böcker, tidningar, bilder, tecken, symboler, bokstäver Flerspråkiga barn Litteraciteter i förskola och skola Förskolan skapar gynnsamma tillfällen till språksocialisation på svenska (Axelsson 2005) 19

Lära att läsa och skriva Läsa och skriva för att lära Dubbel inlärning: Lära språk och ämneskunskaper samtidigt Förenklat språk och innehåll - ”den nedåtgående spiralen” (Hajer ) 20

Successiv två-/flerspråkig utveckling S1 förstaspråk S2 andraspråk Parallell två-/flerspråkig utveckling två förstaspråk 21

Vardagsspråk, vardaglig språkanvändning Skolspråk, kunskapsrelaterad språkanvändning för att kommunicera i vardagliga, kända situationer för direkt interaktion ansikte mot ansikte enkel språkanvändning i här och nu-situationer kontextbunden kommunikation för att tillägna sig och redovisa kunskaper för att läsa, förstå och skriva olika uppgifter och texter kognitivt krävande språkanvändning språket som tankeverktyg för problemlösning, analys, jämförelse, kritisk granskning, utvärdering kontextreducerad språkanvändning 22

Vardagsspråk vardaglig språkanvändning Skolspråk kunskapsrelaterad språkanvändning 1 – 2 år5 – 8 år Andraspråkstillägnande (efter Cummins 2000) 23

Skolrelaterat språk fackord och tekniska termer hela texter hur innehållet konstrueras språkligt i det aktuella skolämnet Skolspråket – möte med en ny språkkultur, gäller även för elever med svenska som modersmål 24

(Parszyk 2002) 25

(Parszyk 2002) 26

( Parszyk 2002) Vilken volym pekar pilarna på? Volym? Vad är dom här? (Pekar på pilarna) (Maria, år 5 ) Volym. Det som man hör. (Låtsas skriva på radions rattar) (Gabriel, år 5) Liter. Är de en paket? (Peter, år 5) 27

Hägglund, Ulla & Magne, Susanne (2006) Matteord A – Ö. Stockholm: Bonniers 28

Matematiksamtal L: Kan du beskriva vad en kvadrat är? E: En fyrkant. L: Använd ditt matematikspråk. Vad använde vi för ord igår? E: En rek…. E2: En rektangel. E: En rektangel. L: Bra. Vad finns det mer för kännetecken på en kvadrat? E: Den har lika långa kanter. L: Vi använde ett annat ord för kanter igår. E: Den har lika långa sidor. L: Ja, så en kvadrat är en rektangel med … E: …fyra lika långa sidor L: Ja en kvadrat är en rektangel med fyra lika långa sidor. L: Säg det till Amin. Jag vet inte om han har lyssnat!! E: En kvadrat är en rektangel med fyra lika långa sidor. 29

Etnomatematik 30

Holmegaard & Wikström (2004) Språket utvecklas i och utanför undervisningen i svenska som andraspråk (sva) EXKLUDERING/INKLUDERING Referensramar Interna – externa perspektiv (Liberg ) 31

(garanterad förståelse) Kunskaps- relaterad språk- använding Vardaglig språk- användning Hög kognitiv svårighetsgrad Låg kognitiv svårighetsgrad situations- beroende situations- oberoende (Cummins modell efter Lindberg 1997) 32

Undervisning som gynnar flerspråkiga elevers lärande i olika skolämnen: läraren betonar läsning och skrivande läraren betonar muntlig framställning, lyssnande och visualiseringar läraren betonar tankemässigt krävande uppgifter läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika lärandestrategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer läraren skapar en elevcentrerad klassrumsmiljö. (Skolverket 2011) 33

Skolinspektionen Kvalitetsgranskning 2010: Språk- och kunskapsutveckling för barn och elever med annat modersmål än svenska personal i förskola och skola saknar kunskaper om flerspråkiga elever kompetens för att arbeta språk- och kunskapsutvecklande saknas verksamheterna har svagt flerspråkigt och interkulturellt perspektiv modersmålsundervisningen lever sitt eget liv utan samband med övr verksamhet oklarheter om ämnet svenska som andraspråk 34

35

36

37

38