Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål och betygskriterier
Advertisements

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Inför nationella provet i svenska
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Insändare Vad kan vi om insändare?
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Religion.
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Den retoriska arbetsprocessen
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Språkets makt.
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nätverk för lärare på fritidshem
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Gymnasiearbete 100 p.
Inför nationella provet i svenska
Träff 1 Namn på mentor.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)

Färdigheter Novis Expert

TALA

Eleven

-återger något han eller hon

hört, läst, sett eller upplevt och

kan redogöra för någon

ytligare / enklare tanke / åsikt

om det.

-är medveten om skillnad i

språkbruk

Eleven

-

-

-

-

-

-

-

kan göra enklare reflektioner om

ett ämne, upplevelse, text eller

film och motivera sina

åsikter/tankar på en något

enklare nivå

håller sig till ämnet

är aktiv i samtal och

diskussioner genom att delta

med egna inlägg och ge respons

på andras

kan sätta sig in i andras tankar

kan redovisa en uppgift muntligt

med begripligt innehåll

använder källhänvisning

visar kunskap om skillnad i

språkbruk och använder ett

vårdat språk

Eleven

-

-

-

-

-

argumenterar för och

motiverar sina åsikter / tankar

kring det som han / hon läst,

hört, sett eller upplevt

ställer relevanta frågor

arbetar medvetet för att göra

sitt språk mer uttrycksfullt och

anpassat till mottagare och

situation

leder aktivt ett samtal vidare

genom att presentera uppslag

och bygga vidare på tidigare

inlägg

respekterar andras inlägg i

samtal och diskussioner

Eleven

-har goda argument för sin

ståndpunkt / åsikt / tanke och

motiverar dessa och diskuterar

olika argument

-uttrycker sig säkert och

välformulerat och med tydligt

sammanhang

-anpassar språk, stil och innehåll

efter ämne / genre

LYSSNA

Eleven

-besvarar ledande frågor på ett

enkelt sätt / ytlig nivå, kring

något han eller hon hört

-är något medveten om skillnad

i språkbruk

Eleven

-

-

-

-

-

-

-

visar med kroppsspråk och

ögonkontakt att han / hon lyssnar

ger muntlig respons i någon

form som visar att han / hon

lyssnar

besvarar frågor och ställer egna

vid behov

bidrar med egna inlägg och

kommentarer

behärskar turtagning i samtal

har kunskap om skillnad i och

gör iaktagelser av eget och

andras språkbruk och reflekterar

över det

uppfattar muntligt berättande

och följer muntliga instruktioner

Eleven

-

-

-

hör och tar ofta fasta på inlägg

i samtal / diskussioner och tar

initiativ till att bygga vidare på

dessa

ställer ofta frågor som

förtydligar / fördjupar /

breddar samtal / diskussioner

uppfattar helhet och detaljer i

muntligt berättande, kan

sammanfatta och reflektera

över det

Eleven

-bygger automatiskt vidare på

andras inlägg i samtal och

diskussioner

-sätter sig in i andras tankar och

reflekterar kring dessa

Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden –

LÄSA

Eleven kan

-läsa och förstå enklare

instruktioner och anpassad text

-

Eleven kan

-ta del av och förstå instruktioner

och annan åldersadekvat text

-visar viss kunskap om källkritik

Eleven

-

-

-

visar förmåga att tolka olika

texter, drar slutsatser och ser

sammanhang

gör jämförelser, granskar och

värderar dessa

har ett källkritiskt

förhållningssätt

Eleven

-

-

-

jämför och drar slutsatser utifrån

egna och andras erfarenheter och

tankar

har stor variation i sin läsning

är källkritisk

SKRIVA

Eleven

-skriver någorlunda läsligt för

hand

-behärskar grundläggande

skrivregler någorlunda

-återger något han eller hon

hört, läst, sett eller upplevt

-återger enkla reflektioner i

form av egen åsikt / tanke om

något han / hon hört, läst, sett

eller upplevt

Eleven

-kan skriva olika sorters texter

med sammanhang, begripligt

innehåll och tydlig struktur

-behärskar grundläggande

skrivregler

-kan återge sådant är hört, läst,

sett och upplevt med egna ord

-kan reflektera över innehåll i

olika texter och därvid motivera

sina åsikter / tankar på en

enklare nivå

-kan skriva läsligt för hand och

använda dator för skrivande

-visar medvetenhet om skillnad

mellan tal-och skriftspråk samt

olika språkbruk

-använder källhänvisning

Eleven

-

-

-

-

använder ett korrekt språk och

har variation i ordval och

meningsbyggnad

har en röd tråd och skriver

med tydlig struktur

visar genremedvetenhet

uttrycker tankar, åsikter och

känslor i skrivandet

Eleven

-

-

uttrycker sig säkert och

välformulerat i skrift

anpassar språk, stil och innehåll

efter ämne / genre

Övrigt: Eleven visar medvetenhet om och tar ansvar för sitt lärande. Eleven visar vilja att lära och engagemang och intresse för det egna

lärandet.

Tillkommer kunskap om litteraturhistoria och skönlitteratur genom tiderna, samt språkhistoria och kännedom om grannspråk och

gruppspråk.

Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden –