Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Färdigheter Novis Expert
TALA
Eleven
-återger något han eller hon
hört, läst, sett eller upplevt och
kan redogöra för någon
ytligare / enklare tanke / åsikt
om det.
-är medveten om skillnad i
språkbruk
Eleven
-
-
-
-
-
-
-
kan göra enklare reflektioner om
ett ämne, upplevelse, text eller
film och motivera sina
åsikter/tankar på en något
enklare nivå
håller sig till ämnet
är aktiv i samtal och
diskussioner genom att delta
med egna inlägg och ge respons
på andras
kan sätta sig in i andras tankar
kan redovisa en uppgift muntligt
med begripligt innehåll
använder källhänvisning
visar kunskap om skillnad i
språkbruk och använder ett
vårdat språk
Eleven
-
-
-
-
-
argumenterar för och
motiverar sina åsikter / tankar
kring det som han / hon läst,
hört, sett eller upplevt
ställer relevanta frågor
arbetar medvetet för att göra
sitt språk mer uttrycksfullt och
anpassat till mottagare och
situation
leder aktivt ett samtal vidare
genom att presentera uppslag
och bygga vidare på tidigare
inlägg
respekterar andras inlägg i
samtal och diskussioner
Eleven
-har goda argument för sin
ståndpunkt / åsikt / tanke och
motiverar dessa och diskuterar
olika argument
-uttrycker sig säkert och
välformulerat och med tydligt
sammanhang
-anpassar språk, stil och innehåll
efter ämne / genre
LYSSNA
Eleven
-besvarar ledande frågor på ett
enkelt sätt / ytlig nivå, kring
något han eller hon hört
-är något medveten om skillnad
i språkbruk
Eleven
-
-
-
-
-
-
-
visar med kroppsspråk och
ögonkontakt att han / hon lyssnar
ger muntlig respons i någon
form som visar att han / hon
lyssnar
besvarar frågor och ställer egna
vid behov
bidrar med egna inlägg och
kommentarer
behärskar turtagning i samtal
har kunskap om skillnad i och
gör iaktagelser av eget och
andras språkbruk och reflekterar
över det
uppfattar muntligt berättande
och följer muntliga instruktioner
Eleven
-
-
-
hör och tar ofta fasta på inlägg
i samtal / diskussioner och tar
initiativ till att bygga vidare på
dessa
ställer ofta frågor som
förtydligar / fördjupar /
breddar samtal / diskussioner
uppfattar helhet och detaljer i
muntligt berättande, kan
sammanfatta och reflektera
över det
Eleven
-bygger automatiskt vidare på
andras inlägg i samtal och
diskussioner
-sätter sig in i andras tankar och
reflekterar kring dessa
Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden –
LÄSA
Eleven kan
-läsa och förstå enklare
instruktioner och anpassad text
-
Eleven kan
-ta del av och förstå instruktioner
och annan åldersadekvat text
-visar viss kunskap om källkritik
Eleven
-
-
-
visar förmåga att tolka olika
texter, drar slutsatser och ser
sammanhang
gör jämförelser, granskar och
värderar dessa
har ett källkritiskt
förhållningssätt
Eleven
-
-
-
jämför och drar slutsatser utifrån
egna och andras erfarenheter och
tankar
har stor variation i sin läsning
är källkritisk
SKRIVA
Eleven
-skriver någorlunda läsligt för
hand
-behärskar grundläggande
skrivregler någorlunda
-återger något han eller hon
hört, läst, sett eller upplevt
-återger enkla reflektioner i
form av egen åsikt / tanke om
något han / hon hört, läst, sett
eller upplevt
Eleven
-kan skriva olika sorters texter
med sammanhang, begripligt
innehåll och tydlig struktur
-behärskar grundläggande
skrivregler
-kan återge sådant är hört, läst,
sett och upplevt med egna ord
-kan reflektera över innehåll i
olika texter och därvid motivera
sina åsikter / tankar på en
enklare nivå
-kan skriva läsligt för hand och
använda dator för skrivande
-visar medvetenhet om skillnad
mellan tal-och skriftspråk samt
olika språkbruk
-använder källhänvisning
Eleven
-
-
-
-
använder ett korrekt språk och
har variation i ordval och
meningsbyggnad
har en röd tråd och skriver
med tydlig struktur
visar genremedvetenhet
uttrycker tankar, åsikter och
känslor i skrivandet
Eleven
-
-
uttrycker sig säkert och
välformulerat i skrift
anpassar språk, stil och innehåll
efter ämne / genre
Övrigt: Eleven visar medvetenhet om och tar ansvar för sitt lärande. Eleven visar vilja att lära och engagemang och intresse för det egna
lärandet.
Tillkommer kunskap om litteraturhistoria och skönlitteratur genom tiderna, samt språkhistoria och kännedom om grannspråk och
gruppspråk.
Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden –