Skolbibliotek Vad gör man i skolbiblioteket hela dagarna? Maria Palm & Peter Rydén, skolbibliotekarier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
1 MediaCenters arbetar med undervisningsmedia och digitala lärobjekt i olika former för att elever, lärare, skolledare och annan personal inom skolan ska.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
Konsten att läsa skönlitteratur
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
- Mottagare, medborgare, medskapare
Källkritik.
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Timplan för grundskolorna i Angered
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagnos och delaktighet
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Referensgrupp
Alla kan läsa och hör sen!
Regiongemensam elevenkät 2016
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Gymnasiearbete 100 p.
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Presentation för föräldrar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Skolbibliotek Vad gör man i skolbiblioteket hela dagarna? Maria Palm & Peter Rydén, skolbibliotekarier

Skolbibliotek Vad är ett skolbibliotek?

Skolbibliotek På skolan eller i direkt anslutning Skall bidra till elevernas utbildningsmål Innehåller facklitteratur, skönlitteratur, informationsteknik och andra medier Främjar språkutveckling och läsutveckling Utbildad personal inom biblioteks- och informationsvetenskap Skolinspektionens krav

Skolbibliotek Elin Lucassi

Skolbibliotek Fackförbunden bland bibliotekarier och lärare: Pedagogisk funktion som inspirerar Lär elever att tänka källkritiskt Lär elever att hantera sin digitala identitet Är navet i den digitala kunskapsskolan Andra aktörer

Skolbibliotek i Ulricehamn Hur ser det ut i Ulricehamn?

Skolbibliotek i Ulricehamn Utbildad personal på högstadierna och gymnasiet/vux Även på Timmele skola, Bogesundsskolan & Ulrikaskolan Övriga skolor har lärarbibliotekarier samt får stöd av stadsbiblioteket Skoldatateket har utbildad personal fast inte inom B&I (Utvecklingsmöjlighet?) Skolbibliotek i Ulricehamns kommun

Skolbibliotek på högstadiet Skolbiblioteket i årskurs 7-9

Skolbibliotek på högstadiet Fakta/information Guidning via nätet och faktaböcker Berättelsen/personlig växt Skönlitteratur Resurs och inspiration IT-support 1:1, Inloggning, filhantering, hantering av basprogram Social arena – lugn kreativ zon Lokalen

Skolbibliotek på högstadiet Lokalen …Det enormt viktiga i att skapa fredade gömställen för fantasin. Vi lever i ett samhälle som står på maxvolym dygnet runt och trots att tystnaden, skulle kunna vara ”en unique selling point” anses det vara von oben och snipkonservativt att förespråka lugn. Jenny Lindh, DN …Det enormt viktiga i att skapa fredade gömställen för fantasin. Vi lever i ett samhälle som står på maxvolym dygnet runt och trots att tystnaden, skulle kunna vara ”en unique selling point” anses det vara von oben och snipkonservativt att förespråka lugn. Jenny Lindh, DN

Samarbete med lärare - utvecklingsområde Temaarbeten Elevens val ”Bok och film” Skolbibliotek på högstadiet Samarbete

Det viktiga samtalet! Metod: Tala film, tala liv – en metod för ett fördjupat filmsamtal ”Vi tror att lärande sker bäst i samspel med andra, där varje människas erfarenheter är utgångspunkt för lärande. I mötet med andra som vill tala om film och samtidigt vill dela med sig av sitt liv tror vi att det uppstår något större än det vi upplever på egen hand. ” Tre nycklar: En känsla, en person, en scen Skolbibliotek på högstadiet Bok & Film

Skolbibliotek på högstadiet Annat som händer Exponering av nya böcker/böcker som behöver lyftas Köper in allt som efterfrågans (nästan i alla fall) Dagens utmaning (Ordförståelse, rimmad vers) Hemliga ordlådan Novelltävling Gå och hör Klistra upp små lappar med poesi runt om på skolan Blogg

Skolbibliotek på Tingsholm Mediateket på Tingsholm

Skolbibliotek på Tingsholm Fakta/information Uppdaterad hemsida med sökbart material Läsfrämjande Skönlitteratur – ”allt” är ”god litteratur” IT-support 1:1, Inloggning, stöd i vissa program Social arena under ansvar Mediateket

Skolbibliotek på Tingsholm Utmärkelser Skolbibliotek i världsklass 2013, 2014, 2015 Inspiratör inom Digitala skollyftet 2013 Sjukt bra bibliotek 2011

Mediateket stödjer andra pedagoger i MIK Hanterar läromedel åt program och ämneslag Skolbibliotek på Tingsholm Stöd till pedagoger

Även här är MIK centralt Lektioner i källkritik och informationssökning Inlästa läromedel och Legimus Skolbibliotek på Tingsholm Stöd till elever

Lektioner i källkritik och informationssökning Skrivstöd för Svenska 3 Läsgrupper för lässvaga Delaktig i vissa ämnesövergripande uppgifter Skolbibliotek på Tingsholm Samarbete med lärare

Skolbibliotek Vad behövs inte sägas?

Här var det lugnt… Skolbibliotek Vad behövs inte sägas? Va? Jobbar ni när det är lov? Här sitter du och har det mysigt! Jag behöver bara hjälp med en sak… Jag kan skanna – då kan jag också bli bibliotekarie! Behövs det verkligen en så lång utbildning för att låna ut böcker? Då gillar du väl att läsa mycket böcker?

Databaser Skolbibliotek Vårt jobb är istället… Vi gör tusen andra saker när andra är lediga Informationsförmedling Läsfrämjande åtgärder Se individen – stärk individen – öka måluppfyllelsen För att bli en bra och inspirerande bibliotekarie krävs ännu mer än flera års utbildning Böcker är inte allt i ett skolbibliotek

Att lyssna med öronen! Skolbibliotek på högstadiet

Varför talböcker? Alla behöver kunna ta till sig texter Svårigheterna i avkodningen kan minska eller elimineras helt med en uppläst bok Bryta den onda cirkeln och öppna för den goda att få uppleva glädjen i att läsa en bra bok förståelse för hur en berättelse är uppbyggd Ordförråd, meningsbyggnad och grammatiska strukturer Tidiga insatser

Skolbibliotek på högstadiet Den svenska talboksmodellen Tillgängliggöra litteratur för personer med en läsnedsättning som gör att man har svårt att läsa tryckt text §17 Upphovsrättslagen MTM producerar talböcker och arbetar med information och rådgivning till bibliotek Biblioteken förmedlar talböckerna och har kontakt med låntagarna

Skolbibliotek på högstadiet Vem får låna en talbok? Man behöver få en tryckt bok anpassad på något sätt för att kunna läsa den, man har en läsnedsättning Läsnedsättningen ska vara kopplad till en funktionsnedsättning, inte bara handla om att eleven läser sakta. Talböcker får inte användas för lästräning av elever som inte har någon form av läsnedsättning. Det räknas inte som en läsnedsättning att man har svenska som andraspråk. Om man däremot har svårt att läsa på sitt eget språk får man låna talböcker på svenska och på andra språk.

Skolbibliotek på högstadiet Hur?

SLUT

Skolbibliotek på högstadiet Om det blir tid över och vi inte har något att säga….