Konsultprofil Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Sid 1 10 mars 2016 Karlskrona Test Gathering Testa på mobiler då och nu.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
Helårsrapport 2015 Vårdgivarguiden. Innehåll  Om rapporten  Om Vårdgivarguiden  Besöksstatistik 2015  Leveranser 2015  Måluppfyllelse i styrkortet.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Lärandeansatsen i Socialfonden
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
9...
Vilka är vi som deltar idag?
Att arbeta Agilt Värdera individer och interaktion, högre än processer och verktyg. Värdera fungerande mjukvara, högre än omfattande dokumentation. Värdera.
- Mottagare, medborgare, medskapare
SKIDUTBILDNING UTBILDNINGS- OCH TRÄNINGSPROJEKT LÅNGLOPP LÄNGDSKIDOR
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Verktyg för att jobba med OSA
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
FIRST LEGO League 2018 Östersund
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Kreativa verktyg och metoder
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Konsultprofil Sveavägen 31 SE Stockholm +46-(0) miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och lärare Agil & Lean UX Product Discovery Agila kontrakt Agil kravställning Produktägare UX Lead Chief Product Owner

Som person så drivs jag av att ständigt förbättra sättet vi arbetar på och den produkt vi jobbar med. Jag tycker att det är roligt att coacha eller vara del av team i organisationer som delar den strävan i kontinuerlig förbättring. Det är den strävan som har drivit mig till att vilja arbeta agilt sedan 2005, samt även att ta till mig lean UX, konverteringsoptimering och självklart att bli en Crispare. Som coach skapar jag möjlighet för bra kommunikation och samarbeten genom tydliga processer och bred kompetens inom agil och lean UX-metodik. Det är viktigt för mig att använda metodik och processer som ökar möjligheter till bättre samarbete och hjälper oss att prioritera och skapa nytta både för användare och affären/verksamheten så snabbt som möjligt. I mitt arbete i dag inom Agil och Lean UX har jag ofta stor nytta av den bredd som jag har utifrån att jag har jobbat som UX chef, som UX designer i agila team (och även i funktionsteam med bara designers i vattenfallsprojekt... det var länge sen som tur är ;) och som specialist på konverteringsdesign med massor av A/B tester i bagaget, jag har även implementerat Scrum och Kanban i utvecklingsteam, drivit utvecklingsprojekt som projektledare och arbetat som Produktägare samt även coachat produktägarorganisation i rollen som Chief Product Owner. Jag kan både se till hur strategi för tjänster och produkter kan stärkas, hur produkter kan förbättras för att skapa mer värde, vilken metodik som kan användas när, hur processer kan förbättras samt hur individer kan stärkas i sin utveckling. Jag har en inre strävan är att alltid vilja förbättra och utmana mig själv, lära mig att arbeta effektivare, att dela med mig och stärka upp där jag kan för att vi ska ha roligare tillsammans och skapa större effekt. Det är wow-känslan när vi har ett gemensamt flow som i grunden är drivkraften - och att hjälpa andra att hitta vägen dit. Om mig f Industry Hyper Island Stockholm, sept oktober 2015 Industry Leader för UX-modulen på 1,5 årsprogrammet Digital Business med 40 elever. Uppdraget innebär att jag är ansvarig för att planera och skapa utbildningen inom UX som pågår under 5 veckor och är casebaserad. Utbildningen är upplevelsebaserad, med mycket praktik blandat med föreläsningar, handledning och innehåller Lean och Agil UX, grundläggande förståelse för Agil och Lean, user research, idégenerering, prototypande, designprinciper, interaktionsdesign, användningstester och UI. Lean UX Expressen, augusti pågående Coachning av balanserade team i discoveryprocess och Lean UX. UX Expressen, februari augusti 2915 Ett fantastiskt roligt uppdrag som UX chef på Expressens utvecklingsavdelning med ansvar för att bygga upp och coacha UX-teamet, vilket innebar personalansvar, metod och processansvar och en plats i ledningsrguppen för utvecklingsavdelningen. Jag var delaktig i att bygga upp avdelningen som gick från ca 20 i december, till 65 personer bara ett par månader senare, och 5 UX-designers i januari, till 14 UX-designers i augusti. Min vision var Lean och Agil UX där UXarna sitter i teamen, men samarbetar med andra UXare. Vi träffade användare så ofta som möjligt för att kunna jobba hypotesbaserat och snabbt lära oss vad som var bra lösningar och funktioner. Ping Pong, oktober januari 2015 Uppdrag som Produktägare med ansvar för projektet "Kursadministration". Ping Pong hade gjort en noggrann kravställning under en lång tid med olika kunder. Mitt uppdrag som produkt ägare innebar att snabbt definiera en minsta möjliga produkt att leverera till en första kund för att få feedback, och sedan ett lanseringsplan för resterande kunder inom de olika Landstingen i Sverige som var kunder. Man ville också förbättra kundrelationen, vilket jag gjorde genom att knyta närmare kontakt med en kund som vi bjöd in att delta i planering, användningstester och funktionstester tillsammans med teamet, på sprintdemos bjöds alla kunder in och teamet delade efter riktiga scenarios. Det blev väldigt populärt och enligt VDn hade de aldrig tidigare haft en så bra kundrelation. Lean UX Sveriges Radio 2014 (10 tillfällen) Uppdrag som coach med inrikting mot beställare, PO och UX på Digitala Medier. Uppdraget innebar att coacha Sveriges Radios första Lean UX-projekt och sedan skapa förtroende hos ledningsgruppen för DM för att få fortsätta med det arbetssättet. Uppdrag Sid 1

Agil UX Stockholms tekniska Institut 2014 Ledning och utförande av användarcentrerad kravställning av ny webb med fokus på att öka antalet sökande genom bättre möjlighet till sökmotoroptimering och bättre information kring skolan och utbildningarna, samt vad tidigare elever tyckte. Chief Product Viaplay, (7 månader) Uppdrag som Chief Product Owner och coach till produktägarna. Mitt uppdrag var att coacha de 7 produktägarna att jobba enligt ett Agilt arbetssätt och involvera team och stakeholders snabbt och effektivt för att ta fram lösningar snabbare. Jag var även som CPO ansvarig för Viaplays roadmap och leveranser. Agil UX Kungliga Operan, 2013 Ledning och utförande av användarcentrerad kravställning inför offentlig upphandling av planeringssystem. PostkodLotteriet Design för konverteringsoptimering (CRO) samt andra UX-relaterade uppgifter. Agil UX Adeprimo Coachning av balanserade team. Konverteringsstrategi och Filmnet / TV Design för konverteringsoptimering samt kommunikationsstrategi (CRO). Aftonbladet 2012 Ledning och utförande av UX-arbete i ett antal olika interna och externa system/webb och appar, bland annat Tipsa! - projektet med del i alla AB´s appar samt adminsystem. Tipsa! har vunnit flera priser för mest innovativa digitala nyhetsprodukt nationellt och internationellt. Play Along 2012 Redesign för konverterings optimering med nya flöden samt wireframes (ej grafisk design)(CRO). Dito Design av köpflöde för konverterings optimering (CRO). Finansförbundet UX-arbete för ny extern webbplats. Kristdemokraterna UX-arbete för ny extern webbplats. Svenska Byggnads UX-arbete för nytt intranät. FTF UX-arbete för ny extern webbplats. Post och telestyrelsen Agilt UX-arbete för ny extern webbplats. Rikspolisstyrelsen Användarcentrerat UX-arbete för nytt internt webbaserat system för delning av underrättelse. Patent och registreringsverket UX-arbete för ny extern webbplats. Micasa UX-arbete för ny extern webbplats och intranät. Knivsta Kommun UX-arbete för befintlig webbplats samt projektledning. Huddinge Kommun Projektledning samt UX-arbete för ny extern webbplats. MamaMia Bingo & Casino UX-arbete för ny extern webbplats, teamlead samt PO. "Jag jobbade tillsammans med Mia Kolmodin från Crisp i samband med kravspecificering av Operans planeringssystem ( se kundcase på Crisp webbsida). Ett agilt arbetssätt för detta är både utvecklande, lärorikt och fantastiskt roligt! Speciellt när man får jobba tillsammans med någon som Mia!” / Camilla Högström, Projektledare Kungliga Operan Sid 2

Målgruppsworkshop (Veta, Känna och Göra, Identifiera målgrupper och drivkrafter) User Story Mapping (Skapar visuell bild av hela produktens aktiviteter och tasks ur ett användarperspektiv) Intervjuer och användarstudier med användarna (Identifiera flöden, behov och kontextuella problem) Persona (Arketyper för målgrupper) Flöden (Prioriterade användarmål per persona) Kortsortering (Strukturera innehåll och funktioner ( Informationsstruktur) tillsammans med användarna och stakeholders). Skelettskiss (Wireframes) Användbarhetstest (Testar prototyp eller struktur) Effektkartläggning (Visar effekten av lösningen kopplat till organisationens mål och målgrupper) Sökmotoroptimering (Hur man bygger sökmotorvänlig webbsida) Konverteringsformel (Expertutvärdering av gränssnitt. Hur når man konverteringsmål genom design, kommunikation och innehåll?) Projektmetodik (Scrum, Kanban) Designargumentation (Ger ökad förståelse av lösningens koppling till målen) Några metoder och arbetssätt Mina utbildningar & föreläsningar Industry Hyper Island Stockholm, Lean och Agil UX, 5 veckors utbildning för 40 personer, sept oktober 2015 Workshop för 30 personer på UX-open, "Så får du andra att förstå varför de ska jobba med Agil och Lean UX", 16 oktober. Öppen kurs, Product Discovery med Lean UX, 8-9 septemberProduct Discovery med Lean UX, 8-9 september Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 2-3 september Certifierad Agil Beställare, 2-3 september Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 5-6 november Certifierad Agil Beställare, 5-6 november Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, decemberCertifierad Agil Beställare, december Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, aprilCertifierad Agil Beställare, april Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, SKL Kommentus Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, SLL Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, Crisp Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, 16e januari 2015 på Metamatrix Öppen kurs, Product Discovery med Lean UX, 4-5 december 2014 Cap & Design Live, föreläsning på ämnet "Digital design och konvertering" på Grand Hotel Stockholm, 4e december 2014 Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, 3e december 2014 på Crisp Sid 3

Utbildningar Agile Requirements Analysis and Planning for Product Success - Crisp, Ellen Gottesdiener 2013 Lean UX – Cross Functional Collaboration - Crisp, Jeff Gothelf 2013 Online Conversion Manager - Conversionista 2013 Gamification (MOOC) - Coursera 2013 Leading and Coaching People – Crisp, Cristopher Avery 2012 Effektkartläggning - InUse 2012 Certified Product Owner - Scrum Alliance, Jeff Patton 2011 Crisp - Scrum Master-utbildning 2009 Forsbergs - PR och Marknadsföring 2000 Företagskurs på Berghs - Kommunikation, Art Direction och Copy 1999 Capital School of Multimedia - Digital och Multi Media Design 1997 – 1998 New England School of Photography - Boston, USA, Fotografi 1996 – 1997 Mediaprogrammet - Grafisk design, illustration, fotografi, TV och radio 1991 – 1994 Internkurs hos Lantmännen, Effektstyrning och konverteringsoptimering, 1 dag, september 2014 Agil UX och Digital Design maj 2014 > Öppen kurs, Agil UX och Digital Design, 4-5 februari 2014 > Lean and User Driven Product Development. Intern föreläsning för Schibstedt i Barcelona, Nov Öppen kurs, Agil UX och Digital Design 7-8 oktober 2013 > Öppen kurs, Agil UX och Digital Design 4-5 februari 2013 > Conversion Optimisation talk on Agile Evening, 20 maj 2013 > Öppen kurs, Attraktiv Digital Design och User Experience, maj 2013 > Öppen kurs, Attraktiv Digital Design och User Experience, februari 2012 > Konsultprofil uppdaterad Sveavägen 31 SE Stockholm +46-(0) miakolmodin Sid 4