Naturvårdstrender "Vi ska utnyttja solen och vindarna och jorden till att skapa bränsle till våra bilar och driva våra fabriker. Och vi ska förvandla.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skola och arbetsliv i samverkan
Hållbar utveckling på med.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Nya Elementar!.
Summering av brainstorm 2
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Fagrabäckskolan ska vara Växjös bästa 7-9 – skola där eleverna känner trygghet och får kunskaper för att utvecklas i en föränderlig värld!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Leva med EN planet Tekniska Museet Gitte Jutvik, WWF
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Porthälla gymnasium Modellskola, lärande för hållbar utveckling.
Tomtebogård Älvans väg 266, Umeå Modellskolor TomtebogårdochSjöfruskolan.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
F-6 skola 300 elever 15 klasser 7 km öster om Falu centrum.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Björknässkolan. Skolan Nacka kommun F-9 5 Fritidshem Klubb Träningsskola / Gymnasiesär / Mindre undervisningsgrupper 1000 elever totalt 160 personal.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Miljöarbete Björknässkolan
Föräldramöte Tomtebogård
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Verksamhetsbeskrivning
Barnkonventionen.
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Naturvårdstrender

"Vi ska utnyttja solen och vindarna och jorden till att skapa bränsle till våra bilar och driva våra fabriker. Och vi ska förvandla våra skolor, högskolor och universitet för att möta den nya tidens krav. " Ur Barack Obamas installationstal

Image size: pixel 206 x dpi Image size: cm 3.49 x dpi Image size: inch x dpi Image size: pixel 206 x dpi Image size: cm 3.49 x dpi Image size: inch x dpi Image size: pixel 206 x dpi

S-kurvan på väg mot mer LHU i skolan Experiment Pilotprojekt Stödsystem byggs upp Popularisering Brett politiskt stöd Reglering Modellskolor visar vägen

Skolor Nuläge: Stöd i styrdokument Saknar bred implementering 77%? av eleverna har ingen el. bristande kompetens för hållbar utveckling enl lärarna WWF: Modellskolor Rådslag Fortbildning & material Påverka stödet

Nuläge: Ny högskolelag Många initiativ Men saknar bred implementering WWF: Påskyndare Växla upp Modellhögskola Fortbildning och material Universitet & högskolor

ModellskolorModellskolor Tomtebogårdsskolan Hedlundaskolan Hosjöskolan Norrsundsskolan Björknässkolan Globala gymnasiet Porthällagymnasiet Rudbeckianska gymnasiet Mälardalens högskola Polhemsgymnasiet

Björknässkolan

Björknässkolan

Skolan Nacka kommun F-9 5 Fritidshem Klubb Träningsskola / Gymnasiesär / Mindre undervisningsgrupper 1000 elever totalt 160 personal

Historia Skola från 1930 talet Vuxit….. Miljöarbete aktivt från ca 1992 Rast och miljöpersonal

Miljö Städområde n för alla klasser Skräp plockar vecka Kratta löv Tömning av papperskorgar utomhus Återvinning Soprummet Sortering Sopsorterin g Skolträdgå rd Vår År 2 planterar solrosor Rensa rabatter och skolträdgård Vår År 3 planterar tagetes Vattna blommor År 1 planterar krasse Höst År 1 skördar potatis Vår Förskoleklassern a planterar potatis Höst År 2-3 målar av sina blommor Plocka skräp Rast Lek Rastverksamhet Ute lekredskap Kvarglömda kläder Ljusstöpning Kompost Påfyllnad av spån, löv, jord Plocka skräp Pressa hårdplast och plåt Några klasser planterar tagetes inomhus Rastvärdar Klasser ansvarsområde n inomhus Miljöarbete Björknässkolan F-6 Ansvar: Maysan

Pågående projekt Innovativa skolprogrammet Många samarbetspartners – våga välja WWF kom till oss – Sussie Skolportal

Hållbar utveckling Vårt arbete Miljöarbete PEAK Skräpplockarveckor Framtidsstigar ( Elevernas lärandemiljö, Energi, skolfastigheten ) Livskunskap Få med aspekterna för hållbar utv. i alla ämnen Inventering av alla ämnen Egen skolportal sida för vårt arbete kring hållbar utveckling Hållbar utv. grupp F-6 Konferenser Östersjöprojektet Skolverkets utnämning

Skolledarperspektiv HINDER Stor skola Få alla engagerade Samla ihop allt vi gör – dokumentera – ta beslut, vad ska alla göra MÖJLIGHETER Många gör mycket Vilja hos pedagogerna Stort engagemang Inventering av alla ämnen – mycket sker

Hedlundaskolan

Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om en trygg och personlig miljö. Idag består skolan av ca 100 grundskoleelever och ca 70 förberedelseklasselever.

Mål för Hedlundaskolans arbete med Hållbar utveckling Vi jobbar tillsammans, personal, föräldrar och elever. Vi arbetar utifrån de tre aspekterna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Vårt stora övergripande mål är att ”rädda världen”. Vi vill ge våra elever kunskaper och framtidstro så att de kan leva och verka för en hållbar värld. Våldets kretslopp – Fredens kretslopp Slöseri – icke kretslopp / sparsamhet - kretslopp Medvetandegöra och synliggöra naturens kretslopp / icke-kretslopp, lokalt och globalt.

Vi försöker få in Hållbar utveckling i allt skolarbete. På fritids har vi miljöspanarkurser. Miljöspanarkurserna finns som temanummer i tidskriften ”Vår Skola”.

Vi arbetar för en bra utemiljö på skolgården enligt en utarbetad modell.

Vi sorterar sopor i klassrummen och i personalrummet.

Vi har livskunskap på schemat.

Högstadiets förberedelseklasser gör många studiebesök. På kulturmagasinetPå Norrmejeriet

Hosjöskolan

F-6 skola 300 elever 15 klasser 7 km öster om Falu centrum

Hur man greppar hela skolan i Lärande för hållbar utveckling Miljörådet Ett av Faluns mest aktiva Miljöråd. Två från varje klass åk 4-6, lärare och mat, ibland städ, vaktmästare Hosjöskolan väl organiserad rådstid tisdagar kl Elevråd, Biblioteksråd, SkolIF, Vaktmästarråd, ESO och Miljöråd Bild från Miljörådsträff på Naturskolan april 07

Arbetar med många dimensioner av lärande på hållbar väg vt 2008 Hur får vi ett bra elevinflytande på Hosjöskolan i arbetet med hållbar utveckling? Läsåret Vad innebär ”lika behandling” för dig och vad har det med hållbar utveckling att göra? Läsåret Hur kan du påverka demokrati på jorden skapar det en hållbar värld? Fritids satsar på utomhuspedagogik som en löpande ”grön tråd” i Modellskolearbetet

Skolan ska minska sina ekologiska fotavtryck Kontrakt Eleverna skriver hur de kan leva hållbart nu och som vuxna. Föräldrarna ville också vara med!

Metodutveckling, Innovation och nyskapande inom undervisning Tygkassar Två extra symaskiner står på skolan. Affären i Hosjö är med i projektet

Hur man samarbetar med verksamheter utanför skolan och möter det omgivande samhället. Skolgården. Trafik & Fritidsförvaltningen studerar skolans uterum genom en högskoleuppsats Gå och cykla till skolan. Miljökontoret och Vägverket satsar på Hosjöskolan som en Frontskola Teknikdalen och Dalarnas forskningsråd genom projektet Lärande för hållbar utveckling Grön Flagg ett projekt under stiftelsen HSR Falu Energi &Vatten deltar på öppethus-dagarna i maj Lokala handlaren deltar i öppethus-dagarna och tygkasseprojektet

Norrsundsskolan

Tomtebogård Sjöfruskolan

Tomtebogård Älvans väg 266, Umeå Modellskolor TomtebogårdochSjöfruskolan

Ledningsdeklaration I all vår verksamhet strävar vi efter hållbar utveckling där trygghet och lärande är ledstjärnor där trygghet och lärande är ledstjärnor

Framsteg och hinder i ett skolledarperspektiv Att alla är delaktiga Att HUT inte är ett tillfälligt projekt utan en del av verksamhetsidén Ett 1-16-årsperspektiv Att inte har översta nivån i kommunen med. Att inte ”ligga rätt i tiden” Att få nya medarbetare att ”hoppa på i farten”

Förskolan Tomtebogård Har varit så bra att vi ska göra det till en beslutat plan/rutin: Bestämda platser vid maten Rutiner Dela in barnen i mindre grupper, ålder/mognadsindelat Nyttjar ute- och innerum Kompistavlan Hälso- och livsstilsvecka Fortsätta att inte äta glass på fredagar Fortsätter att ha planerad rörelse en gång i veckan. Dela in barnen i mindre grupper, ålder/mognadsindelat Fortsätter att intervjua barnen hur de mår på förskolan Tid för friaktivitet i rörelserummet under em. Göra i ordning rörelsebanan ute Fortbildning och inspiration i rörelse

Rudbeckianska gymnasiet

Skola På Hållbar Väg Global klass - Miljöskola Internationella rådet - Rådet för Hållbar Utveckling ”Två lungor som skolan andas med för att syresätta hela skolans kropp med avseende på frågor om hållbar utveckling.”

Internationella rådet Sociala aspekten Jämlikhetsfrågor Religion Kultur Ekonomiska dimensionen Resurser Hushållning Fair trade NV och SP – internationell profil Elevrådet – ”Tänk Om-dagen”

Rådet för Hållbar Utveckling Ekologi Den lokala miljön Ekologiska fotavtryck HU i kurser HU i fokus på skolan

Framsteg Hälsoråd aktiviteter för personalen Ämnesövergripande projekt Köttfri dag Hinder Elevmedverkan Tid Städ/Mat/Fastighet – annan huvudman

Pohemsgymnasiet

Miljömålsaktion 2009

Bakgrund Vår livsföring sätter sina tydliga spår i miljön såväl lokalt som globalt.

Det ekologiska fotavtrycket ökar.

Miljömålsaktion 2009 Mål och syfte Projektet är ett led i skolans arbete för en hållbar utveckling i samarbete med Världsnaturfonden WWF. Syftet med projektet är att ge en ökad kunskap om Sveriges 16 miljömål och hur man aktivt kan arbeta för en hållbar utveckling ur såväl miljö som hälsosynpunkt. Även den ekonomiska aspekten skall beaktas.

Arbetsgången Studie och val av miljömål att arbeta utifrån. Brainstorming av möjliga miljömålsaktioner. Fyll i arbetsplan med tidsplan. Lämna in till er handledare. Bestäm tid för samtal med handledare. Arbete och utförande av miljömålsaktion. Skriftlig och muntlig ansökan om bistånd till nämnd för fortsatt verksamhet.

Porthälla gymnasium

Program på skolan Naturvetenskapligt program natur, miljö, musik, idrott Samhällsvetenskapligt program samhälle, ekonomi, musik och idrott Hundprogrammet – hund och företagande Skapande Teknik – ljud- och ljusteknik Byggprogrammet Byggprogrammet med naturvetenskaplig profil Fordonsprogrammet Elprogrammet Lärlingsutbildning Individuellt program Gymnasiesärskola Dessutom: Fotbollsgymnasium Handbollsgymnasium Ishockeygymnasium

Porthälla gymnasium Partille kommun, invånare En del av Göteborgsregionen Nästan som en stadsdel till Göteborg En gymnasieskolan som gått från en liten skola till en medelstor skola Idag ca 930 elever, mindre än 50% elever från Partille Omkring 70 lärare 4 rektorer En skola som har renoverats och byggts om under

Detta står Porthälla gymnasium för! ”Varje elev skall bli sedd”’ Lärandet Elevinflytande/ delaktighet Jämställdhet och tolerans Miljö och hälsa

Lärande för hållbar utveckling! Vad har vi? Vad talar för att vi är en bra modellskola? Miljöråd personal Miljöråd elever Baseline på gång Don´t drink and drive Gränser Systerskap/broderskap Miljöplaner/planer för hållbar utveckling i ämnena Individuella studieplaner Ny gymnasieutbildning inom hållbar utveckling från 2010 APU-uppdrag Besök ekocentrum i Göteborg Återvinning LAP Internationella kontakter Ung företagsamhet Återkommande tema sex och samlevnad

Detta är nästa steg… Nya dynamiska informationspunkter där goda exempel lyfts fram, såväl elevarbeten, miljöframsteg på skolan, miljöframsteg i världen. Utbilda miljörådet Bygga friggebodar som passivhus Förbättra betyg och bedömning

Lärande för hållbar utveckling Reflektioner Svårt att hitta en gemensam definition på begreppet. Att smalna av det så att vi hittar vårt fokus. Det är lätt att fastna i miljöskoletänket. Att gå från miljöskola till en skola som breddar tänkande från att återvinna burkar till att arbeta för lärande hela livet, hela jordklotet. En del har lätt för att ställa om och bli delaktiga, andra har svårare. Många känner att tiden inte räcker till för planering och genomförande av aktiviteter, ändrat kursinnehåll mm. Att få det immanent hos var och en är en stor utmaning. Andra svårigheter handlar om detta att utvärdera och kritiskt granska sitt eget arbete. Elevmedverkan är klurigt. Vi förutsätter att eleverna längtar efter att få inflytande och möjlighet att påverka. Men ibland känns det som att vi först måste skapa engagemanget innan vi kan börja jobba med det. Framgångsfaktorer är definitivt engagerade nyckelpersoner, en bred förankring,

Globala gymnasiet