Umeås resa som nationell försökskommun 2003-07. Hur började det hela? Vilka var förutsättningarna då?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Föräldrastöd i Västra Götalands län
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Om risk- och skyddsfaktorer
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Erfarenhetsdagen 21 oktober 2013 Länsstyrelsens ANDT-uppdrag ANDT-strategin Lägesrapport Aktuellt i Värmland.
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Alkoholpolicy och hälsofrämjande arbete i Sverige: vad fungerar?
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
LUMA i Timrå kommun Föräldrastöd, tillgänglighetsbegränsning och opinion.
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
i kommuner, landsting/regioner
Socialdepartementet Konferens om drogsituationen i länet och framtidens förebyggande arbete Maria Renström Gruppledare för regeringskansliets samordningssekretariat.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Bilder för lokal utbildning
Västra Götaland.
Skolan förebygger År Politisk referensgrupp Länssamverkansgruppen för alkohol- och drogfrågor Länssamordnare 16 samordnare/ kontaktperson 4 nätverk.
Bredsjö 28 februari 2012.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Det är hur barnen mår du kan bedöma ett samhälle Susanne Osten.
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Det goda föräldraskapet I samarbete med Örebro Universitet.
Idéburet Offentligt Partnerskap
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
En samlad strategi för ANDT-politiken, Prop. 2010/11:47 Syfte Mål och inriktning för hur samhällets insatser ska genomföras, samordnas och följas upp.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige. STAD:s uppdrag från FHI 1. STAD fått ett uppdrag av FHI att samordna det nationella nätverket PRODIS 2. Aktörerna.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
SOLLEFTEÅ - en kraftfull kommun …där människan står för kraften tillsammans med skogen, vinden och vattnet.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
CAN-konferensen Erfarenheter av ÖPP/Effekt kopplat till lokal drogvaneundersökning Vad blev resultatet?
TRICONORBUTIKEN Bakgrund Erbjudande från Socialdepartementet ”Långsiktig hållbar struktur” – evidensbaserade metoder Beslut i kommunförbundets styrelse.
3x3. Alkohol och drogpreventivt arbete En processutvärdering av ett långsiktigt utvecklingsarbete.
Undersökningen Ungdomars drogvanor i Värmland 2015/2016 -en kartläggning av elevers attityder och bruk av alkohol, narkotika, tobak och doping 25 april.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
ANDT förebyggande arbete Jämtlands län
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
ANDT i Kalmar län.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Vad innebär regionbildningen?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Verktyget Utmärkelsen….
Enhetlig myndighetsutövning
Spel i framtiden – utmaningar
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Presentationens avskrift:

Umeås resa som nationell försökskommun

Hur började det hela? Vilka var förutsättningarna då?

Det tar tid att skapa den ”mylla” som behövs för att bygga upp en långsiktig och hållbar struktur av förebyggande arbete. Se vinsten i att arbeta förebyggande. Gemensamt tänk i kommunen.

Framgångsrik lokal prevention: Utgår från forskningen Policy Stöd från kommunledningen & styrgrupp Samordnare Mobiliserar många i kommunen Inkluderar både tillgång och efterfrågan Samhälls-, grupp- och individnivå Opinionsbildande insatser Finns mognaden/beredskapen – ”readiness” i vår kommun?

Vad ger framgång?

Universella insatser alla tar del av åtgärderna på samma sätt. (primärprevention) Selektiva insatser i riskzonen för att utveckla olika typer av problem. (sekundärprevention) Indikerade insatser till de som redan har mycket allvarliga problem. (tertiärprevention) Insatser för alla eller för de mest utsatta? Fokus i utvecklingsarbetet: primär & sekundärpreventiv nivå

Primär Sekundär Tertiär Vem arbetar med vad ? Vilka fler arbetar med frågan? SkolorSocialtjänstFritid Föreningar

Valet av Umeå kommun Alkohol- drog- och brottsförebyggandeprogram En intention att permanenta det preventiva arbetet UmeBRÅ- Umeå brotts- och drogförebyggande råd som styrgrupp Samordnare som ansvarar för att genomföra innehållet i ADB Implementera metoder med forskningsstöd Alkoholkommittén, Mobilisering mot narkotika & Statens folkhälsoinstitut

Tillgång och efterfrågan! Helheten - viktig! Alkohol- drog- och brottsförebyggandeprogrammet som verktyg (primär- och sekundär nivå) ADB MVC/BVC Primärvård SkolanHögskolanArbetsgivareKrogar Folköl Tobak FritidKartläggningTrafikOpinionFöräldrar

Vad har vi lärt oss? - samordnarens perspektiv Samordning & struktur viktiga förutsättningar för att skapa långsiktighet/kontinuitet Tydligt mandat och prioritering Förankring på alla nivåer tar tid Engagerade politiker från alla partier Ökad kunskap ”kollektivt tänkande” ADB - uppföljning Gör det känt! - verksamheter och allmänhet Förutsättningar! För genomförande - tid och ekonomi ÖKA DOSEN av de metoder vi valt

Vilka är fördelarna enligt politiker i sex försöks kommuner? Fokus på frågan: Ökat fokus på alkohol- och drogförebyggande arbete med tydligt syfte på att nå målen i de nationella handlingsplanerna Hjälp med struktur – för att utveckla hållbar och långsiktig struktur Tillgång till forskningsresultat och utvärderade metoder Nätverksbyggande – kontaktnät mellan tjänstemän och politiker i kommunerna, men också mellan kommunerna och nationella aktörer Samarbete med polis och landsting. Med tydligare fokus blir det lättare att konkretisera samarbetet med andra parter, vilket i sin tur är framgångsfaktorer för lokalt förebyggande arbete

Resultat? Bättre struktur och användning av fler kunskapsbaserade metoder! Beslut att öka spridningen av verksamma metoder Färre som kan köpa folköl utan leg, färre som överserveras på krog, minskat våld i anslutning till krogmiljö, färre ungdomar som dricker alkohol…

Processutvärdering: Positiva effekter - ökat engagemang - stabilitet - långsiktighet - större aktivitet

1. Kommuner kan stimuleras till att utveckla förebyggande insatser på alkohol- och narkotikaområdet. 2. För att få effekter på konsumtion och problem krävs dock en tydligare styrning mot effektiva förebyggande metoder & spridning av metoder polisens insatser för att begränsa illegal alkoholhantering, liksom narkotikahantering; begränsning av antalet serveringstillstånd och öppethållande tider samt effektivare tillsyn; slumpmässiga alkohol- och narkotikakontroller i trafiken; alkohol rådgivning i sjukvården. 3. Denna process tar tid; trots de gynnsamma omständigheter som rådde i försökskommunerna tog det 2-3 år innan det konkreta arbetet kom igång 4. För att dessa åtgärder ska vinna acceptans krävs information och opinionsbildning. Sådan bör bedrivas brett och systematiskt inom så många samhällssektorer som möjligt. Lärdomar för framtiden

TILLGÄNGLIGHET Krogar Referensgrupp STAD – utbildningar skådespelarstudier Färre serverar berusade Minskat våld i krogmiljö eller i dess närhet Utbildning ”Narkotika på krogen”

Att begränsa tillgång och reagera snabbt… Polisen arbetar enligt ”Växjömodellen” & ordningstadgan Socialtjänst/Polis (ringa narkotikabrott, LOB, samverkan kring rattfylleri, medling) Fält- verksamhet socialtjänst & Fritidsgårdar Planering kring lokala förebyggargrupper Föreningar med socialt ansvar/policy: Föreningar på stan´ - på gång Insatser kring folköl/tobak – samverkan med handeln (tillsyn & prov- köp)

EFTERFRÅGAN FAMILJEN MVC och BVC Föräldracentraler Föräldraprogram: Föräldrakraft /Förskolan COPE - även för tonåringar Active parenting 0-12 år Örebro prev. program ÖPP år Föräldrakvarten på gymnasiet Föräldrastegen år Grupper för barn till missbrukare (+ andra) Föräldrabroschyr Föräldramottagningen Ingången, alkohol- och drog rådgivning för unga Ungdomshälsan år Familjerådgivning Röd tråd 0-18 år…

UTVECKLINGSOMRÅDE: Opinionsbildande insatser Få fler föräldrar att engagera sig, intressera sig och våga fråga/diskutera frågor som berör alkohol, droger och kriminalitet Finns verksamhet/insatser att erbjuda Återkommande inslag över tid Insatser med unga som målgrupp på gång!

Skolan Grundskolan: Ledarskap i klassrummet Elevers sociala och emotionella kompetens - SET ÖPP Tobaks fri duo Öka dosen & strategi för implementering Dragonskolan med i nationellt gymnasieprojekt Ledarskap, SET, Föräldrakvarten, Gränser, Skolnärvaro, MI och policy

Studenter på universitet Alkohol- och drogprevention som en del av Student- kommun samarbete Handlingsplan Broschyr Aktiviteter för studenter Utbildning: Studenthälsan Studentkrogar Mottagningsansvariga Studenthälsan navet i detta arbete idag

Andra viktiga insatser Personalpolicy inom kommunen– kunskap & medvetenhet UMEBRÅ – Umeå brotts och drogförebyggande råd - med egen budget och verksamhetsplan Samverkansgrupp på chefsnivå mellan myndigheterna för att arbeta mot drogmissbruk Samverkan med träningsgym – antidopning TILDA – samverkan kring förebyggande insatser LEVA- levnadsvaneundersökning ( Umeå regionen) – ett instrument för att följa upp utvecklingen bland unga utifrån risk- och skyddsfaktorer Informatörsnätverk Landstinget: Riskbruksarbete vuxna

Framtiden… Ökning av andelen unga som inte dricker alkohol – positivt, men… Ökning av berusningsdrickande och missbruk av narkotika – riktade insatser! Vuxnas alkohol/drogvanor (policy & opinionsbildande insatser, företagshälsovård, studenthälsan, primärvården) VIKTIGT MED KUNSKAPSBASERADE INSATSER PÅ ALLA NIVÅER! Kartlägga situationen systematiskt! Uppsökande Rådgivning för unga och vuxna Vård& behandlingsinsatser för unga och vuxna –begränsar drogutbudet. Tillgänglighetsbegränsning

VÄSTERBOTTENS LÄN Det finns 15 kommuner i Västerbotten och de flesta är små glesbygdskommuner. Två kommuner har en gemensam samordnare Det är 5 kommuner som idag har en samordningsfunktion som del av ordinarie arbete. De flesta kommuner har deltidstjänster i kombination med att andra uppdrag. Flertalet erhåller idag utvecklingsmedel från Länsstyrelsen. Umeå och Skellefteå har två samordnare i varje kommun. Samtliga kommuner ingår i ett länsövergripande nätverk

Preventionsindex Kommunerna har kommit olika långt beträffande struktur, samordningsfunktion, insatser till olika målgrupper. Samband mellan struktur – insatser!

Samordnarnas 10 goda råd för utvecklat alkohol- och drogförebyggande arbete KARTLÄGGA UTARBETA FÖREBYGGANDE PROGRAM I KOMMUNEN POLITISKT MANDAT OCH FÖRANKRING I ALLA LED PERMANENT SAMORDNARTJÄNST TYDLIG SAMORDNARROLLANSVAR FÖR SAMORDNARUPPDRAGET KUNSKAP EKONOMISK FÖRDELNING MELLAN FLERA FÖRVALTNINGAR BYGGA NÄTVERK AKTIVITETER UTIFRÅN BEHOV UPPFÖLJNING

Det tar tid att få med alla på tåget!

För mer information