Hur du hittar elevernas styrkor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Alla brinner för något…!
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Mental träning Mål & Motivation
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Kärnvärden.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Hur gör man en debattartikel?
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
SET= Socio Emotionell Träning
Meritportföljen i fokus
Välkomna! Föredrag av Musik av folket Skapad av Sara Eriksson.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Att jobba språkutvecklande
Arbetsterapi i skolan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
IDENTFIERING AV RISK FÖR AVHOPP
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Sociala investeringsmedel, spår 2
Det är insidan som räknas!
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Räkneflytskompetens i åk 1
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Hur du hittar elevernas styrkor Styrkestjärnan Hur du hittar elevernas styrkor Åsa Sourander, speciallärare, S:ta Gertruds skola

Vad är en styrkestjärna? En styrkestjärna är en bild man skapar tillsammans med en elev för att sammanfatta elevens intressen, styrkor, erfarenheter, framgångar och önskemål.

Syftet - Att bekräfta eleven: som en kompetent person med möjligheter att uppnå olika färdigheter och kunskaper utifrån sina styrkor och förmågor - Att sätta ord på förmågor och styrkor som man kan dra nytta av både i och utanför skolan

Vad uppnår pedagogen? Förstärka relationen pedagog-elev Ge pedagogen större kunskaper om elevens intressen och styrkor Stärka elevens självbild Tydliggöra förmågor Hitta nycklarna till elevens drivkraft och motivation Ge inblick i hur pedagogen kan anpassa undervisningen till elevens behov och intressen Påminna eleven om hur hen kan dela med sig av sina styrkor till hela gruppen Se en utveckling över tid i och med att stjärnorna sparas

Teorin om styrkor Teorin om styrkor säger att det finns större möjligheter att utvecklas utifrån sina styrkor än svagheter Marcus Buckingham

Vad är en styrka? En styrka är HUR du gör det du gör när det går bra! Fotboll är ett intresse. Det är VAD eleven gör. Målmedvetenhet, envishet eller uthållighet är HUR eleven gör det han/hon har intresse för = Elevens styrkor! En styrka är HUR man gör när man lyckas som bäst

INTE MORALISERA! ”Du borde…. Tänk långsiktigt Bygg upp relation Förtroende Förvandla brist på självförtroende, framtidstro, upplevelse av oförmåga eller upplevelser av misslyckanden till det motsatta JAG VILL, JAG SKA, JAG KAN!

Åsa Sourander, speciallärare, S:ta Gertruds skola