Flyktingfrågan
Koppling till läroplanen ” Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv, uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. ”
Syfte –Varför är det här viktigt Syfte –Varför är det här viktigt? Att du ska få en bättre förståelse för varför människor flyr till Europa. Mål – Vad kommer du att lära dig? -Att du kan redogöra för orsakerna till kriget i Syrien. -Att du kan förklara varför flyktingar får betala stora summor pengar för att smugglas in i Eu. -Att du kan föra ett resonemang ur flera perspektiv kring flyktingfrågan. Framgångsfaktorer – Hur vet du och jag vad du har lärt dig? -Att du har besvarat arbetsuppgifterna i löpande text och att svaren är rätt. -Att du har angett källor -Att har ställt minst en fråga / lektion. -Att du har besvarat minst en fråga / lektion
Centrala begrepp Flykting = Centrala begrepp Flykting = Den som måste fly från sitt hemland och söka skydd i ett annat land. Kvotflykting = Speciellt utsatta flyktingar, som får komma till Sverige utan att söka asyl. Invandrare = Den som flyttar till Sverige för att arbeta / studera och kommer från ett annat land. Flyktingförläggning = Plats där flyktingar får bo om de inte kan bo hos någon släkting. Asyl = Tillstånd att stanna och bo i Sverige. Integration = Att människor med olika ursprung lever tillsammans. Segregation = Att människor med olika ursprung lever åtskilda. Medborgarskap = Ger rätt att rösta och att bli invald i riksdagen. Den som föds i Sverige, eller som bott här i minst fem år kan få medborgarskap.
Konflikten i Syrien
Al-Assads är Alawiter, en form av Shiaislam. Det syriska inbördeskriget är en pågående konflikt mellan de som stöder Bashar al-Assads Baath-regering, och de som vill störta den. Både i regionen och internationellt har andra länder starka intressen i konflikten. Bakgrund Syrien har styrts av familjen al- Assads auktoritära regim i 43 år. Syrien är en enpartistat och innan kriget hade regimen inte mött något större motstånd på flera decennier. Al-Assads är Alawiter, en form av Shiaislam. Majoriteten i Syrien är Sunniter och förtrycks av al Assads regering. Orsak Önskan om demokratiska val hos folket. Förlopp Ständiga bombattacker, el- och vattenbrist. Inga fungerande sjukhus eller skolor. I Syrien, landet som är navet i den pågående flyktingkatastrofen, har befolkningen halverats under kriget. (http://div.dn.se/dn/pdf/Specialbilaga.pdf 20150914)
Vilka slåss i Syrien? Rebeller Regerings-trogna -1000 olika grupper. ISLAMISKA STATEN Slåss mot både regeringstrogna och rebellerna. Vill skapa en islamisk stat av Syrien och Irak. -1000 olika grupper. -Majoriteten är Sunnimuslimer -Stöd från Saudiarabien, Turkiet, USA -Armén -Alawiter som är en religiös minoritet inom SHIA-ISLAM -Får stöd från Iran och Ryssland
Här är allt du behöver veta för att förstå kriget i Syrien Hans Rosling förklarar flyktingproblematiken Tre Eu-regler som försvårar för flyktingar
Arbetsuppgifter: A) Hur länge har kriget i Syrien pågått? Beskriv vilka som strider mot varandra och varför de slåss. B) Hur påverkar Dublinförordningen flyktingarnas möjligheter till trygghet? Hur många flyktingar har Europa hittills tagit emot och hur många är kvar i Syrien eller flyktingläger i Turkiet? C) 1. Vad tjänar Sverige på att ta emot flyktingar? 2. Vilka kan de negativa följderna bli av att inte ta emot flyktingar på ett bra sätt?